NIEUWS
 
Vanaf Nu is ons nieuws ook te volgen op Twitter
 

https://twitter.com/Goedkoopvliege1

 

11-12

Aviclaim start 203 rechtszaken tegen Ryanair vanwege stakingen.

Aviclaim start minimaal 203 rechtszaken tegen Ryanair vanwege de stakingen die afgelopen zomer plaatsvonden bij de luchtvaartmaatschappij. Tot op heden weigert Ryanair de claims uit te betalen, volgens hen is een staking van eigen personeel overmacht. Aviclaim heeft een andere mening en daagt de luchtvaartmaatschappij massaal voor de rechter.

 Rechters vinden dat stakingen van eigen personeel binnen de invloedsfeer van een luchtvaartmaatschappij ligt en dat het dus geen overmacht kan zijn. Ryanair weerspreekt dit met uitspraken van lagere rechters in Duitsland, Spanje en Italië.

 ‘Wij zijn ervan overtuigd dat de passagiers die de dupe waren van het personeelsconflict van Ryanair recht hebben op compensatie, de Ierse prijsvechter blijft echter weigeren om te betalen. Er staat bij ons nog ruim € 400.000,- open aan claims met betrekking tot de stakingen. We laten deze gedupeerden liever niet nog langer wachten op hun compensatie en starten rechtszaken om zo de compensatie af te dwingen,’ aldus Remco Kuilman oprichter van Aviclaim.

 Op de website van Aviclaim is een lijst gepubliceerd voor welke 203 Ryanair vluchten van afgelopen zomer er een rechtszaak gevoerd wordt.

 De Consumentenbond stapte vorige week al naar de toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport voor dezelfde kwestie. Zij willen dat de inspectie ingrijpt en maatregelen neemt tegen Ryanair.

 

Bron: persbericht Aviclaim

 

07-12

Vliegtaks gaat €7 per ticket bedragen

De vliegtaks die het kabinet wil invoeren, gaat ongeveer 7 euro per ticket bedragen. Dat bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving daarover door RTL Nieuws. Als het aan Staatssecretaris Snel ligt wordt de taks in 2021 ingevoerd.

Eerder lag nog een variant op tafel met een bedrag van 3,80 euro voor vluchten binnen Europa en van 22 euro bij intercontinentale vluchten. Maar om het systeem niet te ingewikkeld te maken, kiest het kabinet nu voor één tarief, ongeacht de bestemming.

Staatssecretaris Snel noemde het eerder vreemd vliegen in tegenstelling tot vervoer met de auto, bus of trein op geen enkele manier wordt belast. Met de vliegtaks wil het kabinet reizigers stimuleren om bij de keus van een vervoermiddel meer rekening te houden met het milieu. Naast de belasting op een ticket komt er ook een heffing voor vervuilende en lawaaiige vrachtvliegtuigen.

Het kabinet heeft steeds gezegd het liefst in Europees verband maatregelen te nemen. Die voorkeur geldt nog steeds: als er internationale afspraken komen, gaat de Nederlandse vliegtaks niet door.

De voorstellen gaan nu eerst naar de Raad van State. Als het aan Snel ligt, wordt de taks in 2021 ingevoerd. Het kabinet gaat ervan uit dat de belasting de schatkist het eerste jaar na invoering zo’n 200 miljoen euro oplevert.

bron: www.voyago.nl
 

05-12

Consumentenbond stapt naar toezichthouder om Ryanair

Luchtvaartmaatschappij Ryanair weigert in te gaan op de eis van de Consumentenbond om reizigers wiens vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is, te compenseren. De Consumentenbond gaat daarom een handhavingsverzoek indienen bij de toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Op 15 november stuurde de Consumentenbond een brief aan Ryanair met daarin de eis dat Ryanair zich aan de Europese compensatiewetgeving houdt. Volgens die wet moet een luchtvaartmaatschappij reizigers compenseren als hun vlucht meer dan 3 uur vertraging heeft of korter dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd. Dat geldt ook bij vertragingen en annuleringen die het gevolg zijn van stakingen door problemen tussen Ryanair en het eigen personeel. In 2017 en 2018 vielen de reisplannen van duizenden consumenten door dergelijkestakingen in het water.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘In alles laat Ryanair doorklinken zich niets aan te trekken van de wet en van zijn klanten. Ryanair claimt dat er sprake is van overmacht, waardoor ze gedupeerde reizigers niet hoeven te compenseren. Maar het Europese Hof van Justitie is duidelijk: stakingen onder eigen personeel vallen in principe niet onder overmacht.’

De Ierse prijsvechter schrijft in een reactie op de brief van de Consumentenbond, dat de belangenorganisatie welkom is voor een gesprek. Combée: ‘Dat zou een schertsvertoning zijn. Ryanair wijst onze eisen af en biedt geen enkel zicht op een oplossing voor consumenten. We gaan niet naar Dublin om alleen maar aan te horen dat zij het allemaal anders zien en niets voor hun klanten gaan doen. Voor ons is het duidelijk, wij gaan de verantwoordelijke toezichthouder vragen om in te grijpen.’

Vandaag liet ook de Britse toezichthouder Civil Aviation Authority weten handhavende maatregelen te overwegen om Ryanair te dwingen tot compensatie.

bron: www.consumentenbond.nl

 

Blije omwonenden van Schiphol verenigen zich

Omwonenden van Schiphol die blij zijn met de luchthaven, hebben een manifest opgesteld waarin ze de regering oproepen 'oog te hebben voor mensen die hun brood verdienen dankzij de luchtvaart'.

Ze hebben zich verenigd in de bewonersgroep 'Ik woon en werk bij Schiphol'.

"We horen veel van bewoners die kritisch zijn over luchtvaart en weinig van de duizenden bewoners die hun boterham verdienen dankzij de luchtvaart en hier trots op zijn. Deze bewonersgroep wil deze mensen een stem geven," zo motiveren ze de oprichting van de groep.

De initiatiefnemers betogen dat Schiphol van levensbelang is voor de Nederlandse economie, werkgelegenheid en bereikbaarheid.

"Veel Nederlanders zijn direct of indirect afhankelijk van banen in de luchtvaart. Denk naast vliegend personeel aan bagagemedewerkers, monteurs, reisbureaumedewerkers, horecapersoneel, vrachtmedewerkers, schoonmakers, winkeliers en mensen die bij de bloemenveiling werken. Hierbij gaat het om meer dan 300.000 gezinnen in Nederland," aldus het manifest.

bron: www.parool.nl

 

04-12

Brussel keurt regelgeving Lelystad Airport af

De Europese Commissie staat op het punt belangrijke regelgeving rond Lelystad Airport af te keuren. De commissie heeft bezwaren tegen de manier waarop minister van Cora van Nieuwenhuizen vakantievluchten wil verplaatsen van Schiphol naar Lelystad.
 
Na een bericht in het Financieele Dagblad meldt de minister dinsdagmiddag aan de Tweede Kamer dat zij de zogeheten Verkeersverdelingsregeling heeft ingetrokken. Zij is met de Europese Commissie in gesprek om te komen tot een aangepaste regeling. Het is de tweede keer dat Brussel kritiek heeft op de regeling.
 
Volgens de regeling die de minister na de zomer aan de Europese Commissie heeft voorgelegd mag Lelystad Airport alleen vakantievluchten naar bestemmingen afhandelen, die luchtvaartmaatschappijen op Schiphol opgeven. De minister wil niet dat er op Lelystad autonome groei plaatsvindt. Zij volgt hiermee de wens van de Tweede Kamer, die meerdere keren heeft uitgesproken bang te zijn dat er maatschappijen naar Lelystad komen die nu niet actief zijn op Schiphol.
 
Vanaf september konden belanghebbenden reageren op de regeling. Daarna moest de Europese Commissie beoordelen of de regeling juridisch klopt en niet discrimineert. De Commissie heeft nu in een concept-besluit laten weten bezwaren te hebben.

Volgens het FD heeft Brussel er moeite mee dat er op Lelystad Airport geen autonome groei mogelijk is met maatschappijen die hier nog niet actief zijn. Ook zou alleen Schiphol voordeel hebben van de regeling en andere luchthavens niet. De minister wil inhoudelijk niet op de argumenten reageren.
 
Oorspronkelijk zou de Europese Commissie in januari een besluit nemen over de verkeersverdelingsregeling. De minister wil nu in gesprek over de bezwaren en meldt te komen met een aangepaste regeling, die ''enerzijds recht doet aan het doel dat Lelystad Airport gaat functioneren als overloopluchthaven van Schiphol en anderzijds tegemoet komt aan de bezwaren van de Europese Commissie".
 
Opening van Lelystad Airport in 2020 blijft het streven van de minister, zo laat haar woordvoerder weten.
 
bron: www.omroepflevoland.nl

 

Notificatie van een verkeersverdelingsregel (VVR)

Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) informeert de Tweede Kamer over de intrekking van notificatie van een verkeersverdelingsregel (VVR) voor Schiphol en Lelystad Airport. Zij geeft hierbij een toelichting.
 

 

Ryanair en Duitse piloten zetten stap in richting van akkoord

Ryanair heeft een akkoord bereikt over de grote lijnen van de loon- en arbeidsvoorwaarden van de circa 400 in Duitsland gebaseerde piloten de komende vier jaar. Tegen eind februari zou er een volledig akkoord moeten zijn.

De Ierse lowcostmaatschappij Ryanair heeft een akkoord bereikt over de grote lijnen van de loon- en arbeidsvoorwaarden van de circa 400 in Duitsland gebaseerde piloten de komende vier jaar.

Zo werd afgesproken dat de piloten onder Duitse arbeidswetgeving zullen vallen en dat de basislonen stijgen. Er zijn ook sociale afspraken gemaakt in verband met de sluiting van basissen en de overplaatsing van personeel. Ten minste tot eind februari zullen de piloten niet meer staken.

Bijna een maand geleden had Ryanair in Duitsland al een akkoord bereikt over het cabinepersoneel

bron: https://trends.knack.be

 

30-11

Weeze airport anticipeert op een daling van 25% in 2019

Volgens de directeur van Weeze airport zullen er de komende zomer geen vliegtuigen bijkomen op Weeze. De Ryanair basis zal komende zomer uit slecht drie vliegtuigen bestaan. Dus in plaats van 42 bestemmingen afgelopen zomer, zal het aantal routes vanaf Weeze uit slecht 30 routes bestaan, een omzetverlies van 25%

Een aantal afvallers is al eerder vermeld. Daar komen bij Bydgosz, Burgas, Corfu, Nis, Agadir, Comiso, Fuerteventura., Gran Canaria en Tenerife. Deze routes zijn al gestopt of vervallen met ingang van de zomerdienstregeling

bron: https://rp-online.de

 

Indigo bereikt voorlopige overeenstemming om Wow Air te kopen

Indigo Partners heeft een voorlopige overeenkomst gesloten om Wow Air te kopen. Deze deal wordt gesloten binnen minder dan 24 uur na het afketsen van de deal met de Icelandair Group.

Het in Phoenix gevestigde private equity-bedrijf, dat belangen heeft in Frontier Airlines, Volaris en Wizz Air, zal binnenkort de deal met Wow voltooien, zegt Indigo in een verklaring. Voorwaarden zijn niet bekendgemaakt.

Indigo staat bekend om zijn succesvolle investeringen in ultra low-cost carriers. De omschakeling van Spirit Airlines van een kleine leisure carrier in het oosten van de VS naar een nationale ULCC is een van zijn meer succesvolle investeringen.

Bron: www.flightglobal.com

 

29-11

Overname WOW Air door Icelandair van de baan

De IJslandse budgetluchtvaartmaatschappij WOW Air wordt toch niet ingelijfd door landgenoot en rivaal Icelandair. Dat hebben de twee partijen na overleg besloten.

Volgens Icelandair kon niet aan alle voorwaarden voor de overnamedeal worden voldaan voor de aandeelhoudersvergadering die vrijdag stond gepland. Daarom is het niet mogelijk om aandeelhouders in te laten stemmen met de deal.

De overname was bedoeld om beide IJslandse ondernemingen meer slagkracht te geven om de concurrentie van andere maatschappijen aan te kunnen. Samen hebben ze een marktaandeel van ongeveer 3,8 procent op de trans-Atlantische luchtvaartmarkt.

Eerder deze week bleek al dat de overname van WOW Air door Icelandair op losse schroeven stond. Er zijn ook andere niet nader genoemde partijen geinteresseerd in een overname van WOW Air

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

Ryanair stapt naar toezichthouder ACM vanwege positie KLM op Schiphol

Ryanair heeft bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een verzoek ingediend over de positie van KLM op Schiphol. De Ierse budgetmaatschappij beweert dat de twee partijen de mededingingswetgeving overtreden.

Volgens Ryanair beschermt Schiphol de positie van KLM op de luchthaven. Daarbij staat het aantal 'slots', het aantal starts en landingen dat een vliegmaatschappij op Schiphol mag uitvoeren, centraal.

De luchthaven hanteert een plafond voor het aantal 'slots' en dat is tegen het zere been van Ryanair. Volgens de Ierse vliegmaatschappij beschermt dit plafond de sterke positie van KLM, omdat andere luchtvaartmaatschappijen daardoor niet kunnen uitbreiden.

Ryanair is niet de eerste vliegmaatschappij die klaagt over de positie van KLM. Ook TUI, easyJet en Corendon klaagden in een eerder stadium over de dominante positie van KLM op Schiphol.

Bron: www.nu.nl

 

28-11

Vier vliegtuigen Wow Air terug naar leasemaatschappijen

Wow Air uit IJsland heeft vier vliegtuigen teruggestuurd naar de eigenaren, omdat de financiële positie blijft afnemen. De lowcost-maatschappij bracht twee Airbus A320 en twee Airbus A330-300-vliegtuigen terug naar hun respectieve verhuurders. Volgens Wow Air is dit nodig i.v.m. een "noodzakelijke herstructurering".

 Wow Air exploiteert op dit moment 17 A320-familie (A320, A320neo, A321 en A321neo) vliegtuigen en drie A330-300's,

 De vlootreductie van de luchtvaartmaatschappij volgt op een snelle verslechtering van Wow's financiële positie sinds een obligatie-uitgifte op 24 september. Wow Air is actief op zoek naar langetermijnfinanciering om de activiteiten voort te zetten, iets dat volgens het bedrijf hard nodig is

 Wow Air kwam negatief in het nieuws met betrekking tot de financiële gezondheid van het bedrijf, wat uiteindelijk een negatiever effect had op de verkoop- en kredietpositie van het bedrijf dan verwacht. Als gevolg hiervan zijn de resultaten van het vierde kwartaal aanzienlijk slechter dan oorspronkelijk verwacht.

 Icelandair Group had plannen aangekondigd om Wow Air over te nemen, maar het lijkt er op dat deze plannen worden uitgesteld of zelfs helemaal niet doorgaan. Iceland Air heeft goedkeuring van zowel de aandeelhouders als de regelgevende instanties nodig voor de deal. De aandeelhouders van Icelandair zullen op 30 november bijeenkomen om de Wow-deal te bespreken en erover te stemmen.

 Volgens Wow Air hebben ook andere marktpartijen interesse getoond in een overname van Wow Air.

 Verklaring Wow Air

 Bron o.a.: www.flightglobal.com

 

27-11

Verzamelbak Duits (route)nieuws en Long Haul

Germania
Germania start komende zomer vanaf diverse luchthavens nieuwe routes op.
Vanaf Munster start Germania met routes naar het Cypriotische Lanarca (1 mei)  en een hoogzomerroute naar het Turkse Zonguldak . Beide luchthavens krijgen één vlucht per week. Ibiza krijgt twee vluchten per week vanaf begin mei

Vanaf Bremen start Germania vier nieuwe bestemmingen op. Hier krijgt Lanarca, net als Bastia op Corsica,  één vlucht per week vanaf begin mei.  Ibiza en Zadar krijgen vanaf begin juni elk twee vluchten per week. Vanaf Düsseldorf start Germania met vluchten op de Albanese hoofdstad Tirana. Vanaf eind juni zijn hier twee vluchten per week.

Wizz Air
Met ingang van 21 april volgend jaar vliegt Wizz Air twee keer per week tussen Dortmund en Palanga, een badplaats in Litouwen aan de Baltische Zee. Op woensdag en zondag vliegt Wizz tussen beide steden.

Condor
Condor gaat op haar Long Haul vluchten (o.a. vanaf Düsseldorf) Economy light tickets verkopen. Deze tickets zijn exclusief ruimbagage. Je kan ruimbagage bijkopen voor €60 per enkele reis.

Long Haul

Norwegian
Norwegian start eind maart volgend jaar een non-stop verbinding tussen Londen Gatwick en Rio de Janeiro. Op de route wordt vier keer per week gevlogen met een Boeing 787-9 Dreamliner. Vanaf Amsterdam is deze vlucht te boeken via het worlwide by easyJet programma.

West Jet
WestJet heeft aangekondigd dat het een route toevoegt naar  Halifax. van 29 april 2019 tot 25 oktober vliegt dagelijkse een non-stop service naar Dublin.

WestJet gaat deze zomer drie maal per week vliegen tussen Toronto en Barcelona, die startdatum is 24 mei 2019. Deze dienst loopt tot 21 oktober.

Level
Vanaf eind juli star Level met vluchten vanaf Barcelona naar New York en Santiago de Chile. Santiago krijgt vier vluchten per week, New York drie.


26-11

Overname van Wow Air door Icelandair kan worden uitgesteld of geannuleerd

De Icelandair Groep kondigde eerder deze maand de intentie aan om WOW Air uit te kopen, onder voorbehoud van goedkeuring door de aandeelhouders van Icelandair en de IJslandse mededingingsautoriteit. Deze deal lijkt nu in gevaar te komen.

Deze maandagochtend stopte de IJslandse beurs tijdelijk met de handel in aandelen van Icelandair, op verzoek van FME, de Financial Supervisory Authority, ", om de gelijkheid van beleggers te beschermen ", zoals gerapporteerd door het IJslandse nieuwszender RUV .

De handel werd hervat om 12.30 uur, nadat de Icelandair Group een verklaring aan de IJslandse beurs had afgegeven, waarin stond, dat ze het onwaarschijnlijk achtten dat ze aan alle voorwaarden van de Wow air afkoop konden voldoen voordat de beleggersvergadering van vrijdag bijeenkwam, om te stemmen over de aankoop.

Samen beheersen de twee luchtvaartmaatschappijen 80% van het luchtverkeer van en naar IJsland. Het besluit van de IJslandse mededingingsautoriteit zal dus cruciaal zijn voor het slagen van de overname. Icelandair Group was van plan de twee luchtvaartmaatschappijen gescheiden te houden.

 Wow air heeft recentelijk met aanzienlijke financiële verliezen te kampen gehad. Met de combinatie van de twee luchtvaartmaatschappijen kan Wow air mogelijk meer bestemmingen toevoegen aan zijn schema's, met de middelen afkomstig van Icelandair en zou de toekomst gezekerd zijn.

Bron: www.luchtzak.be

 

23-11

Virgin Atlantic doet bod op Flybe

Virgin Atlantic, deels in handen van Sir Richard Branson, beraamt een overname voor van de regionale luchtvaartmaatschappij Flybe, meldt Sky News.
 
Virgin Atlantic  heeft het over een verrassings-overnamebod van Flybe, de regionale luchtvaartmaatschappij die vorige week bezweek door toenemende financiële druk en zichzelf te koop aanbood. Sky News heeft vernomen dat Virgin Atlantic gesprekken heeft geopend met adviseurs van Flybe over het doen van een bod voor het op de Londense beurs genoteerde bedrijf.

Volgens bronnen binnen de trans-Atlantische luchtvaartmaatschappij heeft Virgin Atlantic belangstelling voor Flybe vanwege de mogelijkheden die het overstappers zou bieden om op het langeafstandsnetwerk van Virgin Atlantic over te stappen. Ook interessant is de toegang tot de  waardevolle start- en landingsslots op London Heathrow Airport, die zijn afgeschermd voor  binnenlandse vluchten.

Virgin Atlantic is Skyteam partner van KLM. Zo komen de waardevolle slots op Schiphol in het bezit van de Skyteam maatschappijen. Ik nen benieuwd wat Virgin Atlantic, KLM en Transavia daarmee gaan doen?


Transavia voorlopig met zo’n 20 vluchten per dag enige gebruiker van Lelystad Airport (achtergrond)

Lelystad Airport (eigendom van de Schiphol Groep) moet vanaf het voorjaar van 2020 een overloop luchthaven voor Schiphol gaan worden. Vakantievluchten die nu vanaf Schiphol vliegen moeten gaan verhuizen naar Lelystad om zodoende ruimte vrij te maken voor vluchten die een hubfunctie vervullen. Dat zijn voornamelijk intercontinentale vluchten waarvan een belangrijk deel van de passagiers op Schiphol overstappen. De KLM en Schiphol verdienen meer aan dit type passagier dan aan een vakantieganger.

Er zijn een aantal voorwaarden gesteld voor de verhuizing. Zo mogen van de Tweede Kamer uitsluitend maatschappijen vanaf Lelystad gaan vliegen die ruimte vrijmaken op Schiphol. Een maatschappij die nu al niet op Schiphol vliegt mag dus niet op Lelystad gaan vliegen. Er wordt nog gewerkt aan een regeling waarbij een maatschappij een vergoeding krijgt voor het inleveren van de slots op Schiphol. Die zijn namelijk veel waard.​

lees verder op: feit of fake

21-11

Ryanair peinst er niet over om aan te schuiven in Tweede Kamer

Ryanair-topman Michael O'Leary peinst er niet over om aan te schuiven bij een rondetafelgesprek met de Tweede Kamer over veiligheid en arbeidsomstandigheden in de luchtvaart. Hij vindt de overige sprekers niet deskundig genoeg en vreest dat de bijeenkomst bedoeld is als "een niet op feiten gebaseerde publiciteitsactie tegen Ryanair''.

Dat schrijft O'Leary in een brief aan de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat, die de luchtvaartmaatschappij voor het gesprek had uitgenodigd. Hij schrijft daarin ook dat hij het onterecht vindt dat Kamerleden hem ervan betichten dat hij zijn personeel te weinig betaalt. Beweringen over te korte rusttijden voor personeel zijn volgens hem eveneens pertinent onwaar

Ryanair sloot onlangs zijn basis op Eindhoven Airport. Het bedrijf had het al geruime tijd aan de stok met het personeel daar, dat eiste naar Nederlandse maatstaven te worden betaald en behandeld.

bron: www.transport-online.nl


Wizz Air plant hervatting van Oekraïense dochteronderneming in 2019

Wizz Air is van plan om in 2019 de activiteiten van de Oekraïense dochteronderneming Wizz Air Ukraine te hervatten. Geplande investeringen omvatten US $ 2,5 miljard. De Oekraïense vloot moet 20 nieuwe A320- en A321-vliegtuigen bevatten. De vliegtuigen zullen worden gevestigd in Kiev en andere luchthavens in Oekraïne. Het jaarlijkse aantal passagiers zal in 2025 zes miljoen bedragen

Wizz Air Ukraine verwacht ook ongeveer 6.000 lokale banen te creëren, zowel direct als indirect.

Wizz Air sloot zijn Oekraïense dochteronderneming in 2015, als gevolg van onrust in het oosten van de Oekraïne en de devaluatie van de hryvnia.

Naast de plannen in de Oekraïne heeft Wizz Air vandaag een nieuwe basis aangekondigd op het Poolse Krakau. Vanaf Krakau komen er voorlopig geen vluchten naar onze regio.

bron: https://newsroom.aviator.aero

20-11

Groei easyJet op Schiphol door grotere kisten

easyJet mikt op verdere groei op Schiphol, ook nu de luchthaven qua vliegbewegingen aan zijn limiet zit. Door gebruik te maken van grotere en vollere vliegtuigen hoopt het van huis uit Britse bedrijf op extra passagiers, zo meldde directeur William Vet van easyJet Nederland in een toelichting op de jaarcijfers.In Nederland was easyJet in het afgelopen boekjaar, dat liep tot oktober, goed voor 6 miljoen passagiers. Dat was een fractie meer dan een jaar eerder, geholpen door een stijging van de toestelcapaciteit. EasyJet zal in meer van zijn vliegtuigen een rij stoelen extra plaatsen. Verder zal het bedrijf grotere kisten inzetten, ter vervanging van kleinere, veelal oudere vliegtuigen. Die worden door het bedrijf uitgefaseerd.

De Britten hebben nog altijd geen interesse in luchthaven Lelystad, omdat het bedrijf zich blijft richten op hoofdluchthavens. Ook Rotterdam en Eindhoven zijn geen optie voor het bedrijf, dat met partners steeds meer mikt op langeafstandsvluchten.

Zo maakte easyJet donderdag bekend dat golfmaatschappij Emirates is toegevoegd aan de transferservice ‘Worldwide by easyJet’. In eerste instantie zal de verbinding tussen Londen Gatwick en Dubai zijn, maar er zijn plannen om deze verder uit te breiden. EasyJet heeft al soortgelijke overeenkomsten met o.a. Virgin Atlantic, Norwegian Air, WestJet en Singapore Airlines. De transferservice biedt nu een verbinding met in totaal elf luchthavens in Europa, waaronder Schiphol.

Vet sprak zich verder ook uit over de nieuwe tarieven die op Schiphol gaan gelden. Voor maatschappijen die schonere en stillere vliegtuigen inzetten wordt het aantrekkelijker om op Schiphol te vliegen. Die ontwikkeling noemde hij op zich positief. Toch had hij van de luchthaven iets meer ambitie verwacht. EasyJet is na KLM de grootste klant van Schiphol.

bron: www.beurs.nl


Transavia, Tui, Wizz Air en Pobeda vullen gat Ryanair op Eindhoven Airport

Verschillende luchtvaartmaatschappijen zijn dankbaar in het gat gesprongen van de winterdienstregeling op luchthaven Eindhoven. Het buitenkansje voor de bedrijven ontstond toen Ryanair zijn Brabantse basis sloot.

De Ierse prijsvechter heeft hierdoor minder start- en landingsrechten (slots) nodig, omdat vliegtuigen er niet meer mogen overnachten. Ryanair blijft nog wel vliegen van en naar Eindhoven. Volgens Eindhoven Airport waren er ruim 1300 slots extra te vergeven, plus een paar honderd als gevolg van de wijzigingen in de dienstverlening van Ryanair.

Transavia kreeg er van de slotcoördinator 730 extra slots bij. Wizz Air kreeg 657 extra slots toegewezen. Ook TUI (233) en Russische nieuwkomer Pobeda (114) wisten extra landingsrechten te verwerven.

Transavia vult de vrijgekomen ruimte op door vaker naar de volgende negen bestemmingen te vliegen; Marrakech, Krakau, Palma de Mallorca, Barcelona, Valencia, Malaga, Sevilla, Athene en Faro.

bron: www.rtlz.nl

 

19-11

Vakbond Verdi kondigt staking aan bij Eurowings

Morgenochtend houdt het personeel van Eurowings een werkonderbreking op Düsseldorf. Het cabinepersoneel staakt van 4.30 uur t/m 12.30 uur.
 
Passagiers die morgen vliegen worden door Eurowings worden per sms of e-mail op de hoogte gebracht van de wijzigingen.
 
Vanaf andere bases wordt gewoon gevlogen
.
Lees meer op Eurowings

 

15-11

Consumentenbond eist maatregelen Ryanair

Na aanhoudende consumentonvriendelijke gebeurtenissen bij Ryanair, is de maat vol bij de Consumentenbond. In een brief eist de Consumentenbond compensatie voor de gedupeerden en concrete maatregelen om problemen met vluchten te voorkomen. Ook moet Ryanair de Nederlandse wetgeving naleven.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Ryanair stond al niet bekend als meest klantvriendelijke luchtvaartmaatschappij, maar de afgelopen tijd maken ze het wel heel erg bont. Ze ruziën onophoudelijk met hun personeel, waardoor veel consumenten niet of veel te laat op hun bestemming komen. Klanten zijn zo de dupe van hun gebrekkige bedrijfsvoering. Dat kan niet de bedoeling zijn.’

Uit onderzoek van de Consumentenbond in oktober 2018 blijkt bovendien dat Ryanair klanten met vragen laten bellen naar een duur 0900-nummer. Geld vragen voor een klantenservicenummer mag niet volgens de Nederlandse wet. Combée: ’Ryanair heeft lak aan alles, zo lijkt het. En daarom willen we nu met hen in gesprek. Wij willen de belofte dat ze consumentenrechten serieus nemen en zich klantvriendelijker gaan gedragen

 

Ryanair hervat route tussen Charleroi en Glasgow

Na een aantal jaren is hij terug! de route tussen Glasgow en Charleroi Airport. Vanaf 2 april vliegt Ryanair twee keer per week op deze route. Vluchten vinden plaats op dinsdag en zaterdag.


14-11

Brexit en brandstofkosten dwingt Flybe om zichzelf in de verkoop te zetten

De luchtvaartmaatschappij zal woensdag melden dat het een verkoop of fusie overweegt. Flybe zet zichzelf in de aanbieding nadat na een winstwaarschuwing veroorzaakt door valutabewegingen en hogere brandstofkosten zijn aandelenkoers deed instorten.

Flybe verwacht dit kaar £12 miljoen verlies te draaien. Flybe is op dit moment op de beurs nog maar £25 miljoen waard (+/- €28.7 miljoen)

Woensdag zal flybe op de London Stock Exchange aankondigen dat de directie is begonnen met het onderzoeken van mogelijkheden van verkoop of een fusie met een concurrent. De verwachting is dat er een fusie zal plaatsvinden met Stobart Air. Het is ook goed mogelijk dat Stobart Air, Flybe overneemt.

Lees meer in het Engels op skynews

08-11

Eindhoven krijgt rechtstreekse verbinding met Moskou

Het is vanaf 21 december mogelijk om rechtstreeks vanaf Eindhoven Airport naar Rusland te vliegen. Het Russische Pobeda Airlines vliegt vanaf die datum vier keer per week tussen de Brabantse luchthaven en Moskou Vnukovo Airport. Pobeda zet op de route een Boeing 737-800 in met 189 stoelen.

Er wordt gevlogen op  maandag, woensdag, vrijdag en zondag. Eindhoven wordt de eerste Nederlandse bestemming van Pobeda. Pobeda biedt op Moskou Vnukovo Airport doorverbindingen aan naar diverse Russische steden

bron: www.luchtvaartnieuws.nl


Ryanair bereikt akkoord met Duitse vakbond

Ryanair heeft een akkoord bereikt met de Duitse vakbond Verdi over een nieuwe cao voor het cabinepersoneel. Personeel mag nog stemmen over het onderhandelingsresultaat, aldus Ryanair. Verdi vertegenwoordigt circa duizend cabinemedewerkers van Ryanair.

Net als veel van de Europese collega's legde ook het personeel van Ryanair in Duitsland meermaals het werk neer om hun roep om verbeteringen kracht bij te zetten. De Duitsers eisten eerder een loonsverhoging en meer sociale zekerheid. Daarnaast wilden ze dat het Duitse arbeidsrecht op hen van toepassing is, in plaats van het Ierse. Details over het akkoord werden donderdag niet gegeven.

Verder zou volgens de maatschappij Italiaans cabinepersoneel in meerderheid hebben ingestemd met een onderhandelingsresultaat met Italiaanse bonden. Verder heeft Ryanair bonden in Zweden en Griekenland erkent. In die landen wordt nu ook onderhandeld over betere arbeidsvoorwaarden.

bron: www.beurs.nl

easyJet start seizoen route van Amsterdam naar Pula

Volgens exyuaviation.com start easyJet met seizoen vluchten tussen Amsterdam en Pula. Als bron wordt het hoofd van het toeristenbureau van Istrië genoemd.

Frequenties worden in het bericht niet genoemd, ook ontbreken nog de start en einddatum. De kaartverkoop voor deze nieuwe route zou nog deze maand starten

bron: www.exyuaviation.com

 

07-11

Air Transat sluit zich aan bij Worldwide by easyJet platform

De Canadese vakantievlieger Air Transat is de nieuwste luchtvaartmaatschappij die zich bij het Worldwide-by easyJet programma heeft gevoegd. De vluchten naar Canada via Londen Gatwick zijn te boeken met een minimale overstaptijd van twee uur en 30 minuten.

Air Transat vliegt vanaf Londen Gatwick naar Calgary, Edmonton, Montreal, Quebec, Toronto en Vancouver. Vanaf Nederland vliegt Air Transat niet naar Edmonton, Montreal, en Quebec. Voor deze bestemmingen kan het dus interessant zijn om met het Worldwide bij easyJet programma via Londen Gatwick te vliegen.

Overigens werkt easyJet met hetzelfde programma ook samen met Westjet, dat ook vanaf Londen Gatwick naar diverse bestemmingen in Canada vliegt

Lees meer in het Engels op Travelweekly

 

05-11

Ryanair sluit website en mobiele app gedurende 12 uur

Ryanair zal zijn website en mobiele app deze week 12 uur sluiten om een systeemupgrade mogelijk te maken.
De online check-inservice van de budgetmaatschappij, evenals andere website- en app-mogelijkheden, zijn niet beschikbaar vanaf 16.00 uur op woensdag 7 november tot 04.00 uur op donderdag 8 november.

Klanten die tussen deze tijden geboekt hebben, worden geadviseerd om in te checken voor hun vlucht op dinsdag 6 november, voordat de sluiting plaatsvindt. Nieuwe boekingen of wijzigingen aan bestaande vluchten zijn niet mogelijk tijdens deze websluiting.

bron: www.travelweekly.co.uk

Icelandair koopt rivaal Wow Air

Verrassend nieuws uit de IJslandse luchtvaart: Icelandair heeft een akkoord bereikt om zijn rivaal Wow Air over te nemen. De twee IJslandse maatschappijen zullen wel blijven opereren als aparte merken, zo meldt de Icelandair Group.

Zowel Icelandair als Wow Air verkoopt vluchten van Europa naar Noord-Amerika met overstap in de IJslandse hoofdstad Reykjavik. Op die luchthaven zijn haast enkel vliegtuigen van die twee maatschappijen te zien, maar op de hele trans-Atlantische markt hebben ze maar een gecombineerd marktaandeel van circa 3,8 procent.

Icelandair moest vorige week nog opbiechten dat het een van zijn schuldconvenanten heeft geschonden en obligatiehouders moest vragen om tijdelijk een oogje dicht te knijpen. Ook het veel jongere Wow Air zit in lastige papieren. Het is al enkele jaren verlieslatend en zocht een partner om door de moeilijke wintermaanden te komen nu de olieprijzen aan het stijgen zijn.

De aandeelhouders van Icelandair zullen in de komende dagen kunnen stemmen over de deal, die Wow Air op 18 miljoen dollar (15,8 miljoen euro) waardeert. Daarna moet ook nog de IJslandse mededingingsautoriteit groen licht geven.

bron: www.nieuwsblad.be

 

Gevolgen vertrek Ryanair voor Eindhoven zijn beperkt

 De gevolgen van een sluiting van de Ryanair-basis voor Eindhoven Airport zijn beperkt. Vrijkomende 'slots’ worden later in het winterseizoen ingevuld door Transavia en Wizzair.  Door het vertrek van de op Eindhoven gestationeerde Boeings van Ryanair verdwijnen vijf bestemmingen uit het pakket, aldus Airport-directeur Joost Meijs: ,,Het gaat dan om Bratislava, Riga, Murcia, Agadir en Barcelona Réus. Deze bestemmingen worden niet overgenomen door de andere maatschappijen.”

De vrijkomende slots -de ruimte in het vliegrooster om te kunnen vertrekken of landen- zijn in het winterseizoen toebedeeld aan twee andere grootverbruikers op Eindhoven Airport: Wizzair en Transavia.

In totaal gaat het volgens Meijs om slechts 6,7 slots per dag. ,,Dat is grofweg zes procent op het gemiddelde van 110 dagelijkse vluchten door alle maatschappijen samen. Ongeveer de helft van die 110 wordt nu gevlogen door Ryanair. Of en met welke bestemmingen Wizzair en Transavia de vrijkomende slots gaan invullen, is nu nog niet bekend.”
Meijs verwacht dat dat in elk geval niet in de eerstkomende weken of wellicht maanden zal gebeuren. ,,Op de langere termijn zullen zij waarschijnlijk wel in staat zijn om de slots in te vullen. En vanaf het zomerseizoen, dat start in april, kan Ryanair dan weer meedoen aan de verdeling.”
 
Lees verder op www.ed.nl/eindhoven/gevolgen-vertrek-ryanair-voor-eindhoven-airport-zijn-beperkt~ae39c3de

 

03-11

Ook Transavia wil af van (te) grote rolkoffertjes

Sinds gisteren moet bij Ryanair worden betaald voor het meenemen van een koffertje als handbagage.Allemaal in het belang van de reiziger uiteraard: het moet files bij het boarden  voorkomen. Zoals veel vaker lijkt een idee van Ryanair om geld te verdienen te worden overgenomen door andere luchtvaartmaatschappijen. Wizz Air volgde al en Transavia denkt er  over na.

Volgens Transavia is het toenemend aantal grote stukken handbagage, waaronder steeds meer zware trolleys,  een toenemend probleem. „Opstoppingen in de cabine en vertragingen zijn niet in het belang van de reizigers. We kijken serieus naar andere opties”, aldus zegsman Norbert Cappetti tegen De Telegraaf

bron: www.welingelichtekringen.nl

 

02-11

Ryanair: basis Eindhoven gaat volgende week gewoon dicht

De basis van budgetluchtvaartmaatschappij Ryanair in Eindhoven gaat volgende week gewoon dicht. Een uitspraak van de rechter in een door piloten aangespannen kort geding doet daar niets aan af, stelt het Ierse bedrijf. De prijsvechter zei direct na de uitspraak in beroep te gaan, maar kwam daar later op terug. "Wij verwelkomen de uitspraak van de rechter die het mogelijk maakt de sluiting op 5 november zoals gepland voort te zetten", zo meldt het bedrijf later in een iets langere verklaring.

De rechter bepaalde dat Ryanair de rechten van de piloten schendt met de geplande sluiting van de basis. Ryanair moet zich op een basis in Nederland houden aan het Nederlandse arbeidsrecht. De piloten die de zaak hadden aangespannen mogen niet worden overgeplaatst en moeten worden doorbetaald.

Ryanair zegt al het betrokken personeel in een eerder stadium de mogelijkheid te hebben geboden om te verhuizen naar een basis in een ander land, waarbij hun staat van dienst en beloning gerespecteerd zullen worden. "Als crewleden liever kiezen voor een ontslagregeling dan zullen we die keuze respecteren." Ryanair zal in dat laatste geval een ontslagvergoeding volgens Nederlands recht moeten betalen.

bron: www.transport-online.nl

 

01-11

WestJet kijkt naar Schiphol

Het Canadese WestJet, partner van KLM, overweegt eigen vluchten naar Schiphol. Dit heeft Louis Gosselin, manager business development, tegen Zakenreis gezegd op de conferentie APG World Connect in Monaco.

WestJet, een low cost carrier die ook long haul vliegt, heeft nu vier bestemmingen in Europa: Londen Gatwick, Parijs Charles de Gaulle, Dublin en Glasgow.

KLM en WestJet werken sinds 2010 samen onder codeshare, waarbij KLM haar code geeft aan doorverbindingen in Canada. “De samenwerking verloopt prima,” zegt Gosselin, “maar ze sluit niet uit dat je ook zelf verbindingen in de markt zet.”
WestJet werkt eveneens samen met Air France, onder codeshare. Gosselin: “Het heeft ons er niet van weerhouden zelf vluchten uit te voeren. Medio 2019 voegen we er een lijn aan toe, tussen Parijs en Winnipeg waar Air France zelf niet op vliegt.”

In Winnipeg bevindt zich een grote gemeenschap met Nederlandse wortels. En dus zou WestJet op termijn wel eens een route kunnen beginnen tussen deze stad, in het midden van Canada en Schiphol, zegt Gosselin. “Ik weet dat daar op ons hoofdkantoor in Calgary naar wordt gekeken.”

Lees verder op: https://zakenreis.nl/luchtvaart/westjet-kijkt-naar-schiphol

 

Ryanair mag piloten niet overplaatsen naar buitenlandse luchthaven

Luchtvaartmaatschappij Ryanair mag 16 piloten die hun thuisbasis op Eindhoven Airport hebben, niet overplaatsen naar het buitenland. Dat bepaalde de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant zojuist.

De piloten kregen 1 oktober jl. van Ryanair te horen dat de basis in Eindhoven gesloten zal worden en dat zij per 5 november 2018 zouden worden overgeplaatst naar buitenlandse luchthavens. Daarop stapten de piloten naar de rechter voor een spoedprocedure.
Ryanair stelt kort gezegd dat zij het besluit tot overplaatsing kon nemen op basis van de arbeidsovereenkomst die zij met de piloten is aangegaan. Volgens bepalingen in die overeenkomsten zou Ryanair piloten mogen overplaatsen. Ook is afgesproken dat het Ierse arbeidsrecht van toepassing is op de overeenkomsten.

De rechter stelt voorop dat partijen inderdaad voor het Ierse recht hebben gekozen. Dat betekent echter niet dat een werkgever Nederlandse werknemers de bescherming die de Nederlandse wet biedt, kan ontnemen. De rechter wijst erop dat Ryanair door de overplaatsing de arbeidsvoorwaarden wijzigt en dat mag volgens het Nederlandse recht alleen als de werkgever een zwaarwegend belang heeft. Volgens Ryanair zijn er bedrijfseconomische omstandigheden waardoor het voor haar heel belangrijk is de basis in Eindhoven te sluiten en het personeel over te plaatsen. De rechter acht die omstandigheden niet aannemelijk geworden. Verder gaf Ryanair er geen blijk van rekening te houden met de belangen van de piloten, terwijl de overplaatsing voor hen heel ingrijpend is.

De rechter oordeelt dat met het besluit tot sluiting van de basis Ryanair misbruik maakt van haar bevoegdheid. Zij zegt dat ze haar besluit nam vanwege bedrijfseconomische omstandigheden, maar het heeft er volgens de rechter alle schijn van dat het besluit is genomen als sanctie op eerdere stakingsacties. Ryanair kondigde namelijk in een brief aan dat zij de basis in Eindhoven zal sluiten als er een volgende stakingsactie zou komen.

Al met al mogen de 16 piloten nu niet worden overgeplaatst naar het buitenland. De rechter bepaalt verder dat Ryanair het salaris van de piloten moet blijven doorbetalen op grond van de Nederlandse wet. Daarnaast moet de luchtvaartmaatschappij als goed werkgever op een zodanige wijze de vliegvaardigheden van de piloten onderhouden dat zij een Boeing 737 kunnen blijven vliegen.

bron: www.rechtspraak.nl

 

Nieuwe haventarieven Schiphol stimuleren stillere en schonere vliegtuigen

Schiphol stimuleert via haar haventarieven luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen. Het wordt voor luchtvaartmaatschappijen financieel aantrekkelijker stillere en schonere vliegtuigen in te zetten en onaantrekkelijker om gebruik te maken van lawaaiige vliegtuigen. Dat is onderdeel van de nieuwe haventarieven die Schiphol vandaag heeft vastgesteld voor de periode 1 april 2019 tot en met 31 maart 2022. De tarieven voor luchtvaartmaatschappijen stijgen de komende drie jaar met gemiddeld 7,9%. Schiphol verwacht in vergelijking met andere hubs een gebalanceerde prijs-kwaliteit te behouden.

Met de nieuwe tarieven betalen luchtvaartmaatschappijen in 2021 voor de meest lawaaiige en vervuilende vliegtuigen 180% van het basistarief van de start- en landingsgelden. Voor de meest stille en schone vliegtuigen betalen zij 45% van het basistarief. Tot aan 2021 veranderen de tarieven gefaseerd. Het basistarief is gebaseerd op aankomst of vertrek overdag en op afhandeling aan een passagiersbrug. In de nacht zijn de tarieven hoger. Het stimuleren van stillere en schonere vliegtuigen is onderdeel van het 'actieplan ‘slim en duurzaam'.

lees verder op: https://nieuws.schiphol.nl/nieuwe-haventarieven-schiphol-stimuleren-stillere-en-schonere-vliegtuigen