NIEUWS
 
Vanaf Nu is ons nieuws ook te volgen op Twitter
 

https://twitter.com/Goedkoopvliege1

 

14-03

LEVEL start vluchten vanaf Schiphol

De Spaanse prijsvechter LEVEL start 6 april met vluchten vanaf Schiphol. De Nederlandse luchthaven is de tweede short-haul hub in Europa van de airline.

LEVEL is onderdeel van de International Airlines Group (IAG), waartoe ook British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus behoren.  De routes waar op wordt gevlogen worden overgenomen van Vueling. De airline gaat drie Airbus A321’s stationeren in Amsterdam. Hiermee wordt naar zeven Europese bestemmingen gevlogen.

 

Level zal vanaf Amsterdam met ingang van 6 april twee keer per dag naar Rome vliegen, één keer per dag naar Wenen en vanaf 7 april twee keer per dag naar Londen. Op 15 juni wordt er één keer per week naar Fuerteventura gevlogen, op 16 juni zes keer per week naar Lissabon en vanaf 15 augustus vliegt Level één keer per dag naar Barcelona en Milaan.  Ticketprijzen (one-way) starten vanaf 19.99 euro naar Londen en vanaf 27.99 euro naar Rome en Wenen.

‘Amsterdam is een van de belangrijkste hubs in Europa’, zegt Krassimir Tanev, Managing Director van LEVEL. ‘Een basis op Schiphol bleek de beste optie voor onze uitbreidingsplannen. Dit zal de positie van LEVEL in Europa versterken. Hierbij bouwen we voort op de succesvolle opening van onze hub in Wenen vorig jaar. Wij bieden Nederlandse zaken- en vakantiereizigers betaalbare vluchten naar populaire Europese bestemmingen.’

bron:www.businesstraveller.nl

 

12-03

TUI en Norwegian houden Boeing 737 MAX-vloot aan de grond (UPDATE)

TUI stopt voorlopig met het vliegen met de Boeing 737 MAX 8. Dat betekent dat ook de MAX 8-vloot van TUI Nederland aan de grond blijft.

TUI volgt met de maatregelen nadat steeds meer landen en luchtvaartmaatschappijen besloten om de Boeing 737 MAX 8-toestelllen voorlopig niet te laten vliegen. Aanleiding is de crash met een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines afgelopen zondag. Het was het tweede ongeluk met dit type vliegtuig in slechts enkele maanden tijd.

TUI Nederland vliegt sinds december met de MAX 8. De Belgische zustermaatschappij vliegt er al een jaar mee. TUI Nederland en België wisselen soms hun vloot uit. De eerste Belgische MAX maakte vorig jaar maart een demonstratievlucht van Schiphol naar Rotterdam.

Eerder vandaag maakten onder andere ook Norwegian en Iceland Air bekend hun MAX-8-vliegtuigen niet meer in te zetten, zolang onduidelijk is wat de oorzaak van de ongelukken met Ethiopian en Lion Air is. Gevreesd wordt dat in beide gevallen een fout in een sensor de neus van het vliegtuig bij het opstijgen naar beneden drukte. Norwegian en Iceland Air vliegen beide op Schiphol met onder ander de Boeing 737.max

bron: www.nhnieuws.nl

 

Ryanair breidt flink uit in België

Vandaag heeft Ryanair haar winterdienstregeling vanaf België bekent gemaakt.

Vanaf Brussel Zaventem Airport start Ryanair in de laatste week van oktober met vluchten naar Catania en Essaouira met 2 vluchten per week en Krakau en Sevilla met 4 vluchten per week. 

Vanaf Charleroi is het iets minder wild. Tel Aviv krijgt 4 vluchten per week

bron: www.aviation24.be

 

'Geen groei luchthaven Eindhoven en Rotterdam'

D66 en ChristenUnie willen niet dat de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam voorlopig nog verder gaan groeien. Er is volgens de beide regeringspartijen geen draagvlak onder de bewoners voor verdere groei van de vliegvelden.

Er is een ,,time-out" nodig in het belang van bewoners en klimaat, aldus D66. Pas na de herinrichting van het luchtruim - gepland voor 2023 - kan een nieuwe afweging worden gemaakt, zegt Jan Paternotte (D66). ,,Dat wil niet zeggen dat groei dan wenselijk is.",,Het is belangrijk na te denken in hoeverre groei van de luchtvaart nog bij onze toekomst past", verklaart Eppo Bruins van de ChristenUnie, die wijst op de milieu- en geluidsoverlast voor bewoners. ,,Pas daarna kun je weer beslissen over deze luchthavens."ChristenUnie en D66 kwamen al eerder in het geweer tegen vliegveld Lelystad. Daar is volgens hen alleen plaats voor de overname van vakantievluchten van Schiphol, een standpunt dat overigens ook gedeeld wordt door het CDA.

Eindhoven en Rotterdam willen juist graag groeien. In 2020 bereikt Eindhoven het maximaal toegestane aantal vluchten (43.000 per jaar). Steeds meer omwonenden zeggen ernstige hinder te ondervinden van de luchthaven, bleek uit een recent onderzoek van de GGD. Rotterdam The Hague Airport, zoals het officieel heet, telt zo'n 50.000 vliegbewegingen per jaar. Een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad is tegen verdere groei, vanwege de overlast voor bewoners.

De twee luchthavens maken onderdeel uit van de Schiphol Group. Zowel Eindhoven als Rotterdam kreeg vorig jaar meer passagiers te verwerken. Eindhoven kende een groei van 9 procent naar 6,2 miljoen reizigers. Van Rotterdam maakten in 2018 circa 1,9 miljoen reizigers gebruik. Dat was een stijging van 10 procent op jaarbasis.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Daarin geeft zij aan hoe de luchtvaart zich in de periode 2020 tot 2050 kan ontwikkelen.

bron: www.nd.nl

 

10-03

Consument wil vliegtaks per vlucht

Als het kabinet een vliegtaks invoert, moet er per vlucht en niet per ticket worden belast. Bovendien moeten de belastinginkomsten die hiermee worden verkregen, worden ingezet voor groene maatregelen. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een representatief onderzoek onder ANWB-leden dat de bond eind 2018 liet uitvoeren.
  
Om milieuvervuilend gedrag te beprijzen, wil het kabinet in 2021 een vliegtaks invoeren. Passagiers zouden daarbij 7 euro belasting bovenop hun  ticketprijs gaan betalen. Uit het ANWB-onderzoek blijkt dat reizigers er begrip voor hebben dat ook de luchtvaart wordt betrokken in de maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan, maar dat meer dan de helft van hen (54%) een belasting per vlucht eerlijker vindt. Bij die vorm van belastingheffing gaan  vrachtvluchten en passagiers die alleen maar overstappen in Nederland ook meebetalen. Bovendien wordt het hierdoor mogelijk om minder schone vliegtuigen zwaarder te belasten dan schonere toestellen. Daarnaast wordt met een belasting per vlucht een hoge bezettingsgraad gestimuleerd.

Het kabinet streeft met de invoering van een vliegtaks naar fiscale vergroening en verduurzaming van de luchtvaart. Als dit inderdaad de drijfveer is, dan moeten de verkregen inkomsten wat de consument betreft ook daadwerkelijk worden aangewend voor groene maatregelen. ...........

Lees verder op: ANWB

 

08-03

Portugees Hi Fly zou Germania willen kopen

Het Portugese Hi Fly zou een van de mogelijke investeerders zijn die het insolvente Germania willen overnemen. Hi Fly zou Germania in zijn geheel willen kopen en zo gauw mogelijk weer in de lucht willen brengen. Momenteel wordt boekenonderzoek gedaan.

Hi Fly zou het vliegbedrijf van Germania, inclusief Germania Technik en Germania Flugdienste willen overnemen. Hi Fly werd in 2005 opgericht, als opvolger van Air Luxor, en is gevestigd in Lissabon. Het bedrijf heeft zich toegelegd op vliegtuiglease. De Portugese airline bezit momenteel 13 toestellen van het type Airbus, waaronder een A380 die tot voor kort door Singapore Airlines werd gebruikt.

Germania moest op 4 februari dit jaar uitstel van betaling aanvragen. De airline heeft in Duitsland 27 toestellen en 1.500 medewerkers. Eind februari liet de curator nog weten dat er twee serieuze gegadigden voor een overname waren. Dat zou dan nu nog alleen Hi Fly zijn.

De curator liet al eerder weten dat haast is geboden, want de slots van Germania dreigen eind maart te vervallen bij de wissel van het winter- naar het zomervliegplan. Bovendien zijn enkele concurrenten van Germania op enkele luchthavens al in het gat gesprongen dat de airline heeft achtergelaten na de melding van insolventie.

bron: www.travmagazine.nl
 

 

Eurowings: ‘Van Flixbus naar Airbus’

Onder het motto ‘van bus naar Airbus’ start Eurowings een samenwerking met Flixbus. Vanaf 26 maart kunnen klanten via de app van Eurowings kaartjes voor de Flixbus kopen en daarmee de bus gebruiken om naar de luchthaven te rijden.

De samenwerking start met meer dan 300 bestemmingen vanaf drie Duitse luchthavens: Keulen-Bonn, Stuttgart en München. De ticketprijzen met de bus zijn vanaf 4,99 euro.

Eurowings, de lowcost-dochter van Lufthansa, wil reispartner van Flixbus worden, zegt Eurowings-CCO Oliver Wagner. ‘De stap laat zien hoe mobiliteit via slimme digitalisering aan elkaar geknoopt kan worden.’

bron: www.travmagazine.nl

Voor Nederlandse reizigers houdt dit in dat zij vanuit Amsterdam Sloterdijk of Rotterdam Centraal Station met de FlixBus in zo’n 4 uur tot 5 uur naar de luchthaven van Keulen gereden worden. Vanuit Eindhoven centrum rijdt er een bus naar de Keulse luchthaven in 3 uur en 15 minuten. Ook vanuit Groningen rijdt er een FlixBus naar de Keulse luchthaven, die rit duurt zo’n 8 uur. Vanuit Maastricht is de reiziger binnen 2 uur op de luchthaven van Keulen/Bonn.

Groot voordeel is dat een deel van deze bussen in de nacht rijdt. Daarmee wordt Keulen Airport beter bereikbaar voor vluchten die vroeg vertrekken of laat aankomen.

Jammer dat er niet op Dusseldorf Airport wordt gereden!

 

07-03

Ryanair verdenkt minister van dichthouden Lelystad Airport

Het is onbegrijpelijk dat Lelystad Airport nog steeds niet open gaat en vrijwel zeker ook in 2020 nog niet in gebruik wordt genomen'. Dat zei directeur Michael O’Leary van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair bij een bijeenkomst van airlines in Brussel.

Ryanair wil heel graag naar Lelystad, maar merkt dat Schiphol en minister Van Nieuwenhuizen steeds met nieuwe argumenten voor uitstel komen. O’Leary verdenkt de minister er van de belangen en positie van Schiphol en de KLM te beschermen door Lelystad dicht te houden. Dit gaat ten koste van concurrenten als Ryanair. Hij ziet dit bevestigd door het aandeel dat de staat onlangs heeft genomen in Air France-KLM. Omdat ook dit de KLM en Schiphol beschermt.

De Ryanair-baas sluit niet uit dat hij een klacht bij de Europese Commissie neerlegt. Omdat hij de steun aan Air France/KLM ziet als illegale staatssteun die zijn bedrijfsbelang hindert. Dat een meerderheid van de Tweede Kamer tegen zelfstandige groei van Lelystad Airport is, begrijpt O’Leary niet. Ook hierin ziet hij de invloed van Schiphol en de KLM. Dat juist partijen tegen Lelystad zijn die de groei van de luchtvaart willen beperken, is O’Leary onbekend.

bron:www.omroepflevoland.nl

 

06-03

Ryanair kijkt naar Airbus A321 voor Laudamotion

Ryanair voert vroege gesprekken met Airbus om een eventuele order te plaatsen voor honderd A321’s, zo meldt Reuters op basis van uitspraken van Ryanair-topman Michael O’Leary tijdens de Airlines for Europa-bijeenkomst in Brussel.

Als de order voor Laudamotion door zou gaan bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus, zou de bestelling volgens O’Leary uit ‘niet minder dan 100 toestellen bestaan, waarvan 50 bestellingen en 50 koopopties.’ Op dit moment leasete Ryanair vliegtuigen voor Laudamotion, zodat de Oostenrijkse maatschappij vluchten voor Ryanair uit kan voeren.

bron: www.upinthesky.nl

Lees ook in het Engels op : Reuters

 

02-03

Regio vooral positief over Eindhoven Airport

De basishouding ten opzichte van Eindhoven Airport in de regio is overwegend positief tot op zijn minst neutraal, blijkt uit een nieuw onderzoek. Vooral expats in de hightechindustrie zijn de luchthaven goedgezind.

Over Eindhoven Airport is een grote meerderheid van de regio positief. Bovendien merkt het merendeel van de inwoners geen afnemende luchtkwaliteit. Dat komt naar voren uit het  donderdagavond gepresenteerde rapport van de Amsterdamse marktonderzoeker Motivaction, dat tegelijkertijd met de eerste bevindingen van het GGD-rapport over de luchthaven werd gepresenteerd.

Het doel van het onderzoek is om te laten zien welke ideeën, gevoelens en verwachtingen er leven rond Eindhoven Airport bij omwonenden, inwoners van Zuidoost-Brabant, expats en mkb’ers. Het is een onderdeel van de zogenoemde proefcasus waarbij er onder leiding van oud-staatssecretaris Pieter van Geel (CDA) door alle betrokkenen in de regio volop gediscussieerd wordt over de toekomst van de luchthaven. Die discussies moeten zorgen voor een pak rapporten die naar Den Haag gaan om een compleet beeld te geven als er wordt besloten over de toekomst. De in Valkenswaard geboren Van Geel brengt in de loop van dit jaar verslag uit bij luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van de conclusies van dat debat.

Hoewel het bij de discussie van mogelijke verdere groei van de luchthaven vaak gaat over hinder en gevolgen voor het milieu, zijn de ondervraagde deelnemers aan het Motivaction-onderzoek Eindhoven Airport in veel gevallen redelijk goedgezind. Uit het rapport van de marktonderzoekers blijkt dat ruim zeventig procent van de Brainport-regio positief is over Eindhoven Airport. En bijna 60 procent zegt er niets van te merken dat vliegverkeer invloed heeft op de luchtkwaliteit.

Lees verder op: www.ed.nl
 

België wil Europese vliegbelasting

België zal, net als Nederland, aan zijn Europese partners voorstellen om een Europese belasting in te voeren op commerciële vluchten. Dat schrijft Le Soir.

De kwestie komt dinsdag aan bod tijdens de ministerraad van de milieuministers, op vraag van Vlaams minister van Milieu Koen Van den Heuvel (CD&V). Waals minister Jean-Luc Crucke (MR) zal de positie van ons land verdedigen.

In een nota die verspreid werd, vraagt de Belgische delegatie 'een eerlijke en correcte tarifering op het vervoer via de lucht in het licht van de impact ervan op het milieu. 'Vandaag is er geen taks op vliegtuigbrandstof, en is er geen BTW op vliegtuigtickets. Vervoersmiddelen die beter zijn voor het milieu zoals de trein, worden zwaarder belast als het vliegverkeer', klinkt het. Crucke hoopt dat de gesprekken van dinsdag zullen leiden tot gepaste voorstellen op de volgende Europese Commissie.

Eerder hadden Frankrijk en Nederland al dergelijk voorstel gelanceerd. Tijdens de laatste ministerraad van Financiën afgelopen maand, had minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) al een gelijkaardig voorstel van Nederland gesteund.

bron: www.knack.be

 

28-02

Verzamelbak routenieuws

Corendon
Corendon biedt komende zomer elf zonbestemmingen aan vanaf luchthaven Keulen/Bonn. Corendon vliegt vanaf Keulen naar Izmir, Antalya, Gazipasa, Hurghada, Fuerteventura, Gran Canaria, Tenerife, Heraklion, Kos, Rhodos en Mallorca.

Long haul

Norwegian
Norwegian voegt New York-Athens en  Chicago-Barcelona toe aan zijn long haul vliegschema. De chicago-service begint op 7 juni 2019, terwijl de service naar van Athene naar Nrw York op 2 juli begint. Op beide bestemmingen wordt tot 26 oktober gevlogen. De vluchtfrequentie van beide vluchten is vier keer per week.

 

Wow Air voldoet aan voorwaarden voor aankoop door Indigo Partners

WOW air heeft nu voldaan aan alle voorwaarden die vereist zijn voor de aankoop door Indigo Partners. Fréttablaðið meldt dat de twee partijen nu bezig zijn om de overname af te ronden. De deadline voor het sluiten van de deal, gegeven aan WOW air door haar aandeelhouders, was vandaag: 28 februari.

Ter voorbereiding op de deal heeft WOW air zijn activiteiten aanzienlijk ingekrompen, waardoor zijn vloot is teruggebracht van 20 jets naar 11 en verschillende bestemmingen zijn beëindigd. De luchtvaartmaatschappij verwacht dit jaar 2,1 miljoen passagiers te vervoeren, een duidelijke daling ten opzichte van de 3,5 miljoen die het vorig jaar vervoerde.

Een van de grootste obstakels bij het afsluiten van de deal was een 12-jarige huurovereenkomst die WOW had gesloten met het Ierse verhuurbedrijf Avolon voor vier nieuwe Airbus A330-jets. Gemaakt in 2017, de overeenkomst was bedoeld om de luchtvaartmaatschappij te voorzien van twee jets aan het eind van vorig jaar en nog eens twee meer aan het einde van 2019. WOW moest een forse penalty betalen voor het terugdraaien van het contract.

Indigo Partners zal in eerste instantie 49% van de WOW aandelen verwerven, hoewel de investeerder volgens de voorwaarden van de overeenkomst in de toekomst een groter aandeel zou kunnen verwerven.

Bron: www.icelandreview.com

 

Ryanair opent nieuwe route tussen Brussel en Pisa

 Ryanair brengt een nieuwe route naar Brussels Airport. De maatschappij vliegt vanaf oktober 2019 naar het Italiaanse Pisa.

In het nieuwe winterseizoen vliegt Ryanair vanaf eind oktober drie keer per week vanaf Brussels Airport naar Pisa. De route zal momenteel al zeker worden uitgevoerd tot en met maart 2020.

bron: www.flightlevel.be

 

26-02

'Transavia Op Eelde' is hot: naar welke stad wil jij vliegen?

Er wordt flink gereageerd op Transavia Op Eelde. Wie zit er achter dit Facebook- en Twitteraccount voor nieuwe bestemmingen vanaf de luchthaven Eelde?

Het logo van Transavia wordt gebruikt, maar het account is niet van de vliegmaatschappij en ook niet van Groningen Airport Eelde.

De 16-jarige Tom Roek uit Hoogezand heeft het account in het leven geroepen. Hij roept noorderlingen op hun favoriete Europese vliegbestemming aan te geven. ,,Wellicht dat Transavia dan nieuwe routes vanaf Eelde gaat openen.”

Vorige week lanceerde de havo-4 student het account Transavia Op Eelde op Facebook en Twitter. Sindsdien hebben 20.000 mensen de berichten bekeken en honderden hebben hun favoriete bestemming aangegeven.

,,Malaga en Alicante doen het goed en Innsbruck en Salzburg scoren hoog voor in de winter,” zegt Roek. Hij heeft achttien bestemmingen in Europa aangegeven. ,,Maar ook Kaapverdië staat er bij. Daar kan Transavia vanaf Eelde rechtstreeks op vliegen.”

lees verder op: Daglad van het Noorden
 

 

Peiling: Flevoland, Overijsel en Gelderland positief over uitbreiding Lelystad Airport

Bijna de helft van de inwoners van Flevoland, Overijssel en Gelderland is positief tot zeer positief over de uitbreiding van Lelystad Airport. Twee van de tien inwoners is negatief tot zeer negatief.

Op de gekozen vliegroutes is meer kritiek: een derde is negatief, een kwart is positief. Een derde van de ondervraagden in de drie provincies heeft bovendien geen of weinig vertrouwen dat de politiek over het vliegveld de juiste beslissingen neemt.

Dat blijkt uit een representatieve opiniepeiling van Omroep Flevoland, RTV Oost en Omroep Gelderland. Die is half januari uitgevoerd door Right Marktonderzoek. De omroepen wilden de mening peilen over Lelystad Airport, waartegen in de drie provincies veel verzet bestaat vanwege de lage vliegroutes.

Right Marktonderzoek heeft inwoners van de drie provincies gevraagd naar hun oordeel over de uitbreiding van Lelystad Airport in het algemeen, naar hun mening over de vliegroutes en naar hun vertrouwen in de politiek. Hieronder volgen de resultaten.

Op de vraag 'Hoe staat u tegenover de uitbreiding van Lelystad Airport in het algemeen, los van de gekozen vliegroutes?', antwoordt gemiddeld 47 procent in de drie provincies 'tamelijk positief' tot 'zeer positief'. Uitgesplitst per provincie is er de meeste steun in Flevoland (69 procent). In Gelderland is 45 procent van de inwoners voor uitbreiding, in Overijssel 44 procent.

'Negatief' tot 'zeer negatief' antwoordt gemiddeld 21 procent van de inwoners. In Flevoland is dit 15 procent, in Overijssel 20 procent. Gelderland is met 24 procent het meest tegen.

Lees verder op: Omroep Flevoland


22-02

VNV: Nederlandse easyJet piloten dreigen met acties

Na maanden van vruchteloos onderhandelen over een nieuwe cao heeft het Dagelijks Bestuur van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) besloten om een Actie Informatie Team (AIT) op te richten, met als doel acties voor de in Nederland gevestigde easyJet-vliegers te gaan voorbereiden.

Het oprichten van een AIT is een eerste noodzakelijke stap om ook daadwerkelijk acties te kunnen voeren, maar betekent niet automatisch dat er acties of werkonderbrekingen volgen. Om acties te voorkomen is het nu aan het easyJet-management om met een andere instelling en voorstellen aan de onderhandelingstafel te komen.

Het groeiende cao-conflict gaat in de basis over ‘gelijke beloning voor gelijk werk’. Zo zijn de primaire arbeidsvoorwaarden van easyJet in Nederland ver onder het niveau van wat easyJet-vliegers in Frankrijk en Duitsland krijgen en wat bij andere Nederlandse werkgevers van vliegers gebruikelijk is. Ook kunnen de easyJet-vliegers veel vaker lange diensten draaien en liggen het pensioen en de loondoorbetaling bij ziekte ver onder de Nederlandse standaard.

bron: persbericht van www.vnv.nl
 

 

Italië: Boete voor Ryanair en Wizz Air voor beperken van handbagage

Ryanair moet in Italië een boete van 3 miljoen euro betalen omdat het passagiers laat betalen voor het meenemen van een standaardkoffer. Ook Wizz Air krijgt een boete van toezichthouder AGCM, al blijft die beperkt tot 1 miljoen euro.

AGCM vindt het een ‘contractuele verplichting’ dat handbagage in de standaard ticketprijs is vervat. Maar voor een type rolkoffer dat bij andere maatschappijen wel als handbagage wordt gezien, vraagt Ryanair een toeslag van 6 euro. Dat geldt ook voor reizen die vanuit ons land worden geboekt.

Beide lagekostenluchtvaartmaatschappijen voerden op 1 november nieuwe regels in waardoor passagiers als gratis handbagage slechts één kleine tas mogen meenemen die onder de stoel moet passen. Die mag maximaal 40 x 25 x 20 cm groot zijn. Dat is in de praktijk net voldoende voor kleinere laptops.

“Het vragen van een toeslag voor een essentieel element” van de luchtvaart “misleidt consumenten in verband met de eigenlijke prijs van het ticket en bemoeilijkt het vergelijken met prijzen van andere maatschappijen”, stelde AGCM eerder al. Nu ze klaar is met haar onderzoek, stelt de mededingingsautoriteit dat het Ierse Ryanair en Hongaarse Wizz Air de regels wel degelijk overtreden door ‘niet-transparante’ prijsverhogingen door te voeren.

Ryanair en Wizz Air hebben nu 60 dagen om te reageren op de beslissing en er zich naar te schikken.

bron: www.gva.be
 

Connect Airways neemt noodlijdende vliegmaatschappij Flybe definitief over

De overname van de Britse noodlijdende luchtvaartmaatschappij Flybe door Connect Airways is definitief.

Virgin Atlantic en Stobart Air die samen Connect Airways vormen, betalen gezamenlijk 2,2 miljoen euro voor Flybe, dat regionale vluchten binnen het Verenigd Koninkrijk en Europa uitvoert.Flybe zal in de toekomst gaan vliegen onder de vlag en naam van Virgin Atlantic.

De gesprekken met Virgin Atlantic begonnen eind november, nadat Flybe zichzelf een week eerder in de etalage had gezet. De luchtvaartmaatschappij had bekendgemaakt dat de winst over het eerste half jaar gehalveerd was, terwijl de nettoschuld steeg naar 82 miljoen pond (zo'n 92,5 miljoen euro).

bron: www.nu.nl

 

20-02

Aanbod op Munster op orde na overeenkomst met 4 luchtvaartmaatschappijen

Flughafen Münster-Osnabrück (FMO) heeft het aanbod aan vakantievluchten weer op orde. De luchthaven heeft de samenwerking met luchtvaartmaatschappijen SunExrpess, Laudamotion, Eurowings en Bulgarian Air Charter geïntensiveerd. Het vertrek van het failliete Germania is daarmee opgevangen.

Germania vroeg 5 februari uitstel van betaling aan. De Duitse vakantievlieger had al enige tijd financiële problemen. Germania had 30 procent van de vluchten op FMO in handen en vloog naar populaire zonbestemmingen. SunExrpess, Laudamotion, Eurowings en Bulgarian Air Charter springen in het gat dat Germania achterliet. Eerder werd ook al een overeenkomst gesloten met Corendon Airlines.

SunExpress, een samenwerking van Lufthansa met Turkish Airlines, vloog al vanaf FMO. De vliegmaatschappij biedt drie wekelijkse vluchten naar Antalya aan de Turkse Rivièra aan. In het hoogseizoen zal SunExpress zelfs tot 17 keer per week naar de Turkse kustplaats vliegen.

Laudamotion biedt drie extra wekelijkse vluchten naar Palma de Mallorca aan. Daarmee komt het totaal van de Oostenrijkse maatschappij vanaf FMO naar het Spaanse eiland op tien vluchten per week. Ook Eurowings zal tien keer per week naar Mallorca vliegen.

De Bulgaarse luchtvaartmaatschappij Bulgarian Air Charter (BUC) neemt de twee bestemmingen Varna en Burgas aan de Zwarte Zee over van Germania. Een keer per week vliegen zij vanaf FMO naar Bulgarije.

bron: www.ad.nl
 

 

15-02

Belgische Ryanair-piloten keuren cao goed

De Ryanair-piloten in België hebben tijdens een stemming in de voorbije dagen hun goedkeuring gegeven aan een collectieve arbeidsovereenkomst met de Ierse luchtvaartmaatschappij. Daarin maakt die voor het eerst afspraken over lonen en uurroosters. Dat meldt de pilotenvereniging Belgian Cockpit Association (BeCA).

Ryanair stemde er vorig jaar na een periode van sociale onrust mee in om voortaan het Belgische arbeidsrecht te respecteren in plaats van het Ierse. Daarop volgden discrete onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden van het personeel. Dat heeft geleid tot een nieuwe cao, zo meldt BeCA. “Dit akkoord biedt de Ryanair-piloten stabiliteit voor de komende vier jaar, en het harmoniseert de loon- en arbeidsvoorwaarden van alle in België gestationeerde piloten.”

Voor BeCA is de strijd daarmee nog niet gestreden. “Het is nu aan Ryanair om een geschikte lokale managementstructuur op poten te zetten om de snelle invoering van de engagementen te garanderen”, zegt de organisatie. “Bovendien engageert Ryanair zich in deze cao om in de komende maanden te onderhandelen over een reeks akkoorden rond de werkregeling en een dagelijkse personeelsvertegenwoordiging.” Een echte verandering in de bedrijfscultuur is noodzakelijk, luidt het.

bron: www.hln.be

 

TUI fly België stopt Miami, start Montpellier niet op

TUI fly zet na de zomer een punt achter zijn lijndienst tussen Brussel en Miami. Volgens een woordvoerder heeft het schrappen van de route te maken met een herschikking van de lange afstandsvloot. TUI fly België opereert momenteel twee Boeing B787-8 Dreamliners en een Boeing B767. Deze laatste wordt ook ingezet vanuit Nederland. Op de website zijn er nog vluchten naar Miami te boeken tot eind augustus 2019. De route wordt momenteel nog twee keer per week (dinsdag en zaterdag) gevlogen. TUI fly, toen nog Jetairfly, vliegt sinds Pasen 2014 (4 april) vanuit Brussel naar Miami.

Verder raakte bekend dat TUI fly ook afziet van de eerder aangekondigde lijndienst tussen Charleroi en Montpellier. De luchthaven bij de Franse badplaats zou normaal gezien tussen 7 april en 24 oktober elke dinsdag, donderdag en zondag worden aangevlogen. Maar nog voor de eerste vlucht plaatsvindt, wordt de route weer opgedoekt. Volgens de maatschappij omdat het voorziene vliegtuig niet zal worden ingehuurd.

https://travel-magazine.be

 

13-02

Corendon gaat vliegen vanaf Münster en Bremen Airport (UPDATE)

Luchthaven Münster-Osnabrück heeft het verlies van luchtvaartmaatschappij Germania snel opgevangen: Corendon begint dit voorjaar met vluchten vanaf het vliegveld op een uur rijden van Enschede.

Corendon stationeert een Boeing 737-800 op Múnster. De airline vliegt daarmee vanaf het begin van de Paasvakantie naar Gran Canaria, Tenerife en Fuerteventura, het Griekse Kos, Rhodos en Kreta, naar Hurghada in Egypte en Antalya aan de Turkse Riviera.

Corendon gaat vanaf Pasen ook vanaf Bremen vliegen. Rhodos en Kos worden eenmaal per week aangevlogen, Heraklion op Kreta en Hurghada twee keer per week, en Antalya drie keer per week.
 

10-02

Ryanair: Back To The Future (achtergrondartikel)

Ryanair heeft zijn eerste kwartaalverlies moeten aankondigen sinds 2014. Op zich is dat niet bepaald verbazend nieuws. Het zijn moeilijke tijden in de Europese luchtvaart. De combinatie van dreigende overcapaciteit en hoge fuel prijzen, zorgt voor zwetende oksels en verhoogde bloeddruk in menige directiekamer. Er zal dus links en rechts gewezen worden op de “druk op het Ryanair model”, maar concurrenten moeten toch oppassen. De airline kapt met alle “nice to have” zij-activiteiten, en focust op haar basisactiviteit: vliegen aan verschroeiend lage kost, en verkopen aan verschroeiend lage prijzen. Back to the Future? Inderdaad.

MOL blijft, als “Capo dei Capi”
Wie had zitten wachten op het vertrek van CEO O’Leary, is er ook aan voor de moeite: Ryanair creëert een holdingstructuur, waarbij MOL (intern wordt Michael O’Leary steevast met dit letterwoord genoemd) CEO wordt van de overkoepelende structuur. Vier airline-CEO’s zullen aan MOL rapporteren, respectievelijk als baas van Ryanair DAC (gebaseerd in Ierland), Laudamotion (gebaseerd in Wenen), Ryanair Sun (Polen) en Ryanair UK (nieuwe AOC voor post Brexit periode).

Hiermee wordt de meest uitdagende topjob positie in de luchtvaartsector meteen vacant: wie wordt de opvolger van O’Leary bij Ryanair Ierland, de maatschappij die MOL zelf heeft groot gemaakt? Wie voelt zichzelf geroepen om in dergelijke grote schoenen te stappen? Dat wordt een interessant verhaal op zich.

Outlook 2019: Be Careful
Tijdens de presentatie van de resultaten was O’Leary opvallend voorzichtig. Hij ziet – in tegenstelling tot concurrenten als easyJet- een moeilijk jaar tegemoet, met lagere verkoopprijzen en onzekere fuelprijzen. De ticketprijzen waren voor Ryanair al in 2018 dalend, net als voor 90% van de andere Europese airlines. De situatie zal voor heel wat airlines nijpend worden in 2019, mede omdat zowat de hele economy capaciteit van alle Europese vliegers, in rechtstreekse concurrentie staat met de low cost vliegers op concurrerende routes. Het ziet ernaar uit dat Ryanair een tweede winstwaarschuwing in de loop van het jaar niet uitsluit.

Lees verder op: https://travel360benelux.com/nl/jan-peeters/ryanair-maakt-voorbehoud-over-resultaten

 

09-02

Flybe dreigt: geen overname betekent opknippen maatschappij

Als de aandeelhouders niet akkoord gaan met de overname van Flybe door onder andere Virgin Atlantic, dan wordt Flybe opgeknipt en in delen verkocht. Dat schrijft de maatschappij in een brief aan de aandeelhouders.

Connect Airways, een consortium van Virgin Atlantic, Stobart Air en Cyrus Capital, is gekozen als overnemende partij. De topman van Flybe noemt het bod van Connect “teleurstellend laag”. Van de overname-gegadigden was Connect echter de enige partij die kon voorkomen dat Flybe failliet zou gaan; dit was in ruil voor verkoop van enkele onderdelen van Flybe.

De holdingmaatschappij Flybe verkoopt eerst de werkmaatschappijen aan Connect. Hier is geen aandeelhouderstoestemming voor nodig.

Lees verder op:www.upinthesky.nl/2019/02/09/flybe-dreigt-geen-overname-betekent-opknippen-maatschappij

 

08-02

Curator Germania zoekt doorstartoptie met investeerders
 
Het Duitse Germania, dat maandag faillissement aanvroeg, kan mogelijk een doorstart maken. Dat zegt althans de voorlopig aangestelde curator, die gesprekken voert met investeerders om het vliegbedrijf Germania en de twee bijbehorende bedrijven te kunnen voortzetten.
 
‘Het is ons doel om de vliegonderneming bedrijfsklaar te houden, en daarmee de start- en landingsrechten te kunnen behouden’, zegt de curator tegen de Duitse krant Berliner Morgenpost. ‘Dat is de basis voor een oplossing om het bedrijf of delen daarvan te behouden.’
 
Germania meldde maandag financieel onvermogen en hield dinsdag zijn toestellen aan de grond. Behalve het vliegbedrijf (Germania Fluggesellschaft mbH) werden ook het technische dochterbedrijf (Germania Technik Brandenburg GmbH) en Germania Flugdienste GmbH getroffen.
 
Een doorstart zou goed nieuws zijn voor de circa 1.700 medewerkers van de drie bedrijven. Van ontslagen is nog geen sprake. Een deel van het vliegende personeel, circa 400 piloten en 580 cabinemedewerkers, is nodig om de 27 toestellen verder af te handelen. Bovendien moeten de toestellen elke twee weken een vlucht maken om te voorkomen dat de exploitatievergunning vervalt.
 
Door het wegvallen van Germania zijn circa 60.000 passagiers getroffen die de komende twee weken met de airline zouden vliegen. Voor klanten die een pakketreis hadden geboekt, zoeken de touroperators naaf vervangende vluchten. Passagiers die zelf een losse vlucht hadden geboekt, moeten zelf op zoek naar een alternatief.
 
Ondertussen heeft Lufthansa-dochter Eurowings al laten weten geïnteresseerd te zijn in de slots van Germania op Düsseldorf.
 

 

07-02

Nederland gaat bij EU pleiten voor Europese vliegbelasting

Nederland gaat in Brussel pleiten voor snelle invoer van een Europese vliegbelasting. Staatssecretaris Snel (Financiën) gaat de kwestie dinsdag aankaarten tijdens een vergadering met zijn EU-collega’s, meldt de Telegraaf.

Een nieuwe Europese Commissie, die in de tweede helft van het jaar aantreedt, moet bij voldoende steun aan de slag met de plannen. Het kabinet heeft eerder gepleit voor een vliegbelasting in Europees verband, maar het huidige dagelijks bestuur van de EU liet weten daar niks mee te gaan doen.

Op dit moment hebben zes landen in de EU een vliegtaks: Duitsland, Frankrijk, Italië, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk. Buiten de EU heeft ook nog Noorwegen een vliegtaks. Drie landen hebben een dergelijke taks gehad: Ierland, Denemarken en Nederland. In Nederland werd de vliegbelasting alweer tien jaar geleden een jaar na invoer afgeschaft, nadat bleek dat Nederlandse passagiers massaal voor luchthavens vlak over de grens kozen.

Volgens de Telegraaf D66’er Snel wil zijn Europese collega’s uitnodigen voor een conferentie over vliegbelasting en CO2-heffing die op 20 en 21 juni in Nederland wordt gehouden.

In december vorig jaar werd bekend dat de vliegtaks die het kabinet wil invoeren circa 7 euro per ticket gaat bedragen. De vliegtaks moet de schatkist op termijn zo’n 200 miljoen euro per jaar opleveren.

bron: www.travmagazine.nl

 

05-02

Münster-Osnabrück: ‘Wegvallen Germania harde slag’

De luchthaven Münster-Osnabrück, waar twee toestellen van Germania gestationeerd waren, zegt het faillissement van de airline ernstig te betreuren. ‘De directie van Germania heeft op 19 januari nog laten weten dat er een oplossing voor het financieringsprobleem in zicht was en daarmee perspectief voor de korte en langere termijn. Dat er krap twee weken later uitstel van betaling moet worden aangevraagd, verwondert ons erg.’

Germania had twee toestellen op de Duitse grensluchthaven gestationeerd en was daarmee de grootste toeristische airline. In de zomer 2019 zou een derde toestel van Germania op de luchthaven gestationeerd worden.

Münster-Osnabrück zegt er alles aan te doen om, samen met partners, het aanbod leisure-vluchten zeker te stellen. Voor de luchthaven is het wegvallen van Germania een harde slag. De airline vulde juist het gat dat was ontstaan na het wegvallen van Air Berlin. Germania had vorig jaar 269.000 passagiers op Münster-Osnabrück. Dat betekent dat iedere vierde passagier met Germania vloog.

In het verleden was Air Berlin met een aandeel van 60 procent de grootste maatschappij op Münster-Osnabrück. Na het omvallen van Air Berlin was Lufthansa de grootste carrier met 36 procent, gevolgd door Germania (26 procent), SunExpress (15 procent), Eurowings (10 procent) en Laudamotion (5 procent).

bron: www.travmagazine.nl

 

Germania failliet, vlucht uitvoering gestaakt

Germania Fluggesellschaft mbH heeft op maandag 4 februari 2019 faillissement aangevraagd bij de rechtbank van Berlin-Charlottenburg. De vluchtoperaties worden in de nacht van 4 tot 5 februari beëindigd De medewerkers van Germania zijn op de hoogte gebracht.

Heb je rechtstreeks geboekt en betaald met je creditcard neem dan contact op met je creditkaart maatschappij en vraag in het kader van je aankoop garantie-regeling je geld terug. Heb je een pakketreis geboekt bij een touroperator, neem dan contact op met je touroperator.

Gezien de kostbare slots die Germania in bezit heeft op Berlijn en Düsseldorf verwacht ik een doorstart, maar daar hebben de mensen die nu geboekt hebben natuurlijk niets aan

www.flygermania.com/en-de

 

04-02

Bijna €20 miljoen verlies voor Ryanair door druk op ticketprijzen

Prijsvechter Ryanair heeft in het afgelopen kwartaal een verlies geleden, vanwege druk op de ticketprijzen door overcapaciteit in het Europese winterseizoen. Het nettoverlies bedroeg bijna 20 miljoen euro, tegen een winst van bijna 106 miljoen euro een jaar eerder. De Ierse budgetmaatschappij had onlangs al gewaarschuwd voor zwakkere cijfers over het hele gebroken boekjaar. Volgens Ryanair zal het jaarresultaat uitkomen op 1 miljard tot 1,1 miljard euro.

Er wordt niet uitgesloten dat de winstprognose nog verder omlaag moet in verband met de Brexit. Ook kunnen de ticketprijzen nog verder dalen. Ryanair stelde de verwachtingen in oktober ook al naar beneden bij. Toen werden problemen met de vakbonden en stijgende brandstofkosten als reden aangegeven. Het aantal door Ryanair vervoerde passagiers was in de afgelopen periode 32,7 miljoen, een stijging van 8 procent op jaarbasis. De omzet ging met 9 procent omhoog tot meer dan 1,5 miljard euro.

bron: www.nu.nl

 

FlixBus gaat niet rijden tussen Eindhoven Airport en Breda-Prinsenbeek

De Gedeputeerde Staten van Brabant hadden eerder toestemming gegeven aan vervoerder FlixBus om een lijndienst te gaan rijden van Breda-Prinsenbeek naar Eindhoven Airport, maar een woordvoerder van FlixBus geeft nu aan dat er geen verbinding van Breda-Prinsenbeek naar Eindhoven gepland stond.

De woordvoerder van FlixBus vertelt dat ze in 2018 enkel nieuwe verbindingen hadden aangevraagd. "De provincie heeft nu ontheffing verleend voor verschillende busverbindingen die op één aanvraag stonden. Daaronder vielen onze verbinding van Amsterdam via Breda-Prinsenbeek naar Brussel en de verbinding vanuit Den Haag en Rotterdam via Eindhoven naar Duitsland." Er is volgens de woordvoerder dus geen verbinding van Breda-Prinsenbeek naar Eindhoven Airport gepland. "Wij willen benadrukken dat we niet concurreren met regionale vervoerders zoals Hermes en Arriva. Wij bieden uitsluitend vervoer aan tussen landsdelen en naar het buitenland. "

De reden dat FlixBus momenteel (nog) niet op Eindhoven Airport stopt is omdat ze hier nog geen toestemming van de luchthaven voor hebben.

bron: www.bredavandaag.nl

 

03-02

Vliegen Moet Duurder. Uiteraard. Maar SMART! (achtergrondartikel)

Het is moeilijk om nog een krant te openen of een nieuwswebsite te bezoeken, zonder op verschillende plaatsen op de kreet “vliegen moet duurder” te stuiten. De nuance is volledig zoek: consumenten roepen het, politici gooien de kreet op tafel, en alle mogelijke belangengroepen zijn het over heel veel oneens, maar dat “vliegen duurder moet” – dat staat als een paal boven water.

Ook in de reissector is er - op enkele notoire prijsdrammers na- een consensus over het feit, dat er iets moet veranderen aan de “race to the bottom” van de prijs van de vliegtuigtickets. Maar de luchtvaartsector wordt in deze discussie nauwelijks gehoord. Is het omdat ze zelf worstelen met het idee, of is het omdat niemand hen uitnodigt op rond de tafel te gaan zitten? Wellicht een combinatie van de twee. In de huidige ongenuanceerde fase van het debat, is een constructief gesprek zo goed als onmogelijk.

Enkele citaten van de afgelopen dagen.
 - Luchtvaartexpert Luk De Wilde, in Het laatste Nieuws (B): “Een vliegtaks kan alleen impact hebben als we het op wereldniveau toepassen. “Want wat voor nut heeft het als wij in Europa onze CO2-uitstoot terugdringen, terwijl ze ergens anders in de wereld nog volop vervuilen?”
 - Joke Schauvliege, één van de 4 (!) Belgische klimaatministers, na de zoveelste betoging: “Spotgoedkope vliegtickets, dat is niet verantwoord. Ik ben ervan overtuigd dat we op Europees niveau naar een toelage op de tickets moeten gaan. Dat geld moet in een fonds worden gestort, dat kan worden gebruikt om projecten te subsidiëren waarmee de uitstoot naar beneden gaat.”

Lees verder op: travel360benelux.com

 

01-02

Wizz Air van Eindhoven en Charleroi naar Kutaisi in Georgië
 
Wizz Air start op 1 augustus zes nieuwe routes op vanaf Kutaisi Airport in Georgie. Vanaf Eindhoven komen er drie vluchten per week op dinsdag, donderdag en zaterdag. Vanaf Charleroi twee op woensdag en zondag.
 
De reistijd per bus vanaf Kutaisi airport naar de hoofdstad Tbilisi is 4 uur. Vanaf Kutaisi is de badplaats Batumi in twee uur bereikbaar.
 
Mijn persoonlijke tip: Vanaf Kutaisi ben je ook redelijk snel in de Svaneti (berg)regio, Een van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben. www.youtube.com

 

Cabinevakbond VNC en easyJet sluiten cao

De VNC en easyJet, de op één na grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol, hebben een definitieve cao vastgesteld na het bereiken van een principe akkoord in 2018. Dit is de eerste cao voor het easyJet-cabinepersoneel dat op de basis Schiphol werkt.

In elk land waar easyJet een basis heeft werkt personeel op lokale contracten met specifieke arbeidsvoorwaarden en sociale zekerheid naar gelang het nationale stelsel. Ook werkt easyJet samen met lokale vakbonden en voor de basis Schiphol is gekozen voor samenwerking met de grootste cabinebond van Nederland, de VNC. De intentie was om tot goede afspraken te komen zodat personeel eerlijk en consistent beloond wordt. De cao-afspraken zorgen ervoor dat easyJet duurzaam aan de toekomst op Schiphol kan bouwen en bieden het easyJet-cabinepersoneel de zekerheid dat er goede arbeidsafspraken zijn gemaakt.

Ron Sneijder, voorzitter van het easyJet sectiebestuur bij de VNC, is tevreden met de nieuwe cao-afspraken: ‘We zijn erg blij dat easyJet heeft ingezien dat samenwerking met de VNC goed is voor zowel het cabinepersoneel als easyJet. Door goede afspraken te maken met de VNC wordt voor een stabiele ‘workforce’ in Amsterdam gezorgd. In zeer korte tijd hebben we de werkvoorzieningen voor Amsterdam kunnen verbeteren en we hopen op een continuering van deze goede samenwerking in de toekomst’.

Ook William Vet, Manager easyJet Nederland, is verheugd: ‘Ik ben ontzettend blij voor ons cabinepersoneel dat er een goede cao is afgesproken met vakbond VNC en dat de laatste details nu ook rond zijn. Onze medewerkers zorgen ervoor dat de basis van easyJet op Schiphol een succes is en dat onze passagiers het prettig vinden om met ons te reizen. Dit cao-akkoord biedt een goede basis om dit succes in de komende jaren door te zetten’

De cao-afspraken gaan met terugwerkende kracht in per 1 april 2018. In de cao zijn onder andere afspraken gemaakt over beloning, pensioen en ziekteverlof.

 

30-01

Wat tegenstanders van Lelystad Airport doen, kunnen wij ook!

Stichting Lelystad Airport moet door! roept voorstanders van de uitbreiding van het vliegveld op om een positieve zienswijze in te dienen. 
 
Burgers, bedrijven en organisaties kunnen tot en met 21 februari hun mening geven over het Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport. Dit is de wet die de opening van de vakantieluchthaven mogelijk maakt. Stichting Red de Veluwe heeft een speciale website gebouwd om zoveel mogelijk mensen over te halen om het ministerie te bestoken met bezwaren tegen het vliegveld.
 
,,Wat de tegenstanders doen, kunnen wij natuurlijk ook’’, zegt voorzitter Cees Okkerse van Lelystad Airport moet door! Via de website van deze stichting kunnen voorstanders in twee stappen een positieve zienswijze indienen. Er zijn 5 voorbeeldbrieven opgesteld die pleiten voor de opening van het vliegveld in 2020. ,,We proberen het zo eenvoudig mogelijk te maken’’, zegt Okkerse. Minister Cora van Nieuwenhuizen zal uiterlijk begin mei antwoord geven op alle indieners.
 
bron: www.ad.nl

 

29-01

Norwegian krijgt steun uit rijke Noorse hoek

Norwegian Air Shuttle krijgt financiële steun van een aantal ondernemingen, waaronder Sterna Finance, een bedrijf dat is gelieerd aan John Fredriksen. Dat meldt Norwegian in een persbericht. Fredriksen geldt als de rijkste man van Noorwegen.

Om er financieel bovenop te komen, geeft Norwegian nieuwe aandelen uit. Een consortium van bedrijven garandeert de aankoop ervan. Ook wordt een deel gekocht door grootaandeelhouders Bjørn Kos, tevens de ceo en chairman Bjørn Halvor Kise. In totaal wordt 3 miljard kroon, zo’n 353 miljoen dollar, opgehaald met de aandelenuitgifte.

Lees verder op:www.upinthesky.nl/2019/01/29/norwegian-krijgt-steun-uit-rijke-noorse-hoek

 

Laudamotion volledig in handen van Ryanair

De Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Laudamotion heeft vandaag bevestigd dat Ryanair eind december de aankoop van 100% van de aandelen in Laudamotion GmbH heeft afgerond.
 
Laudamotion is nu een 100% dochteronderneming van Ryanair Holdings Plc. Ryanair bezat al 75% van de aandelen. Naast de volledige overname zijn er ook nieuwe plannen aangekondigd, waaronder een uitbreiding van de vloot van Laudamotion tot 25 vliegtuigen in de zomer van 2019. Deze zomer zal Laudamotion het aantal toestellen in Wenen uitbreiden van vier naar acht en in de winter zelfs naar elf. De Oostenrijkse airline brengt vandaag het eerste deel van haar winter 2019 vluchtschema’s uit en biedt passagiers meer frequenties, met name vanuit Wenen. De details van maximaal 20 nieuwe routes vanuit Wenen, Stuttgart, Düsseldorf en Palma zullen in de komende maand bekend worden gemaakt, zodra de luchthaven- en afhandelingsonderhandelingen met succes zijn afgerond.
 
Met de overname worden er maximaal 400 nieuwe banen voor piloten, cabinepersoneel en ingenieurs op de vier bases gecreëerd. Laudamotion onthulde ook de details van haar nieuwe hoofdkantoor (op Concorde Business Park), dat in maart 2019 in gebruik wordt genomen. Ryanair wil met de Oostenrijkse prijsvechter een aandeel van de Duitse en Oostenrijkse markt veroveren en de concurrentie aangaan met Lufthansa Group.
 
bron: www.businesstraveller.nl

 

Verzamelbak Duits routenieuws

Ryanair / Laudamotion
Laudamotion breidt in het zomerseizoen verder uit op Düsseldorf Airport. De Ryanair-dochter voegt Kopenhagen en Milaan toe. Kopenhagen staat vanaf 31 maart elke woensdag en zaterdag op het programma, Milaan Bergamo Airport wordt op de woensdag en zondag aangevlogen.

Ryanair wil vanaf 1 juni t/m september vliegen van Keulen naar het Knock Ierland West airport.
Ryanair plant twee vluchten per week op dinsdag en zaterdag.

Jet 2
Jet 2 start op 29 november met vluchten tussen Manchester en Keulen. Jet 2 start voorzichtig met twee vluchten per week op maandag en vrijdag. Jet2 vliegt al van vanaf Leeds op Keulen.

Sun Express
Sun Express vliegt van 7 juni t/m eind oktober tussen Düsseldorf en het Libanese Beiroet. Er staan twee vluchten per week in de planning op maandag en vrijdag.

Eurowings (rectificatie)
Afgelopen maand heb ik per abuis gemeld dat Eurowings de vluchten staakt tussen Düsseldorf en Mostar. Dit klopt dus niet. Eurowings gaat vanaf 5 mei op zaterdag vliegen tussen Düsseldorf en het Bosnische Mostar.

 

25-01

Ryanair: nieuwe route van Weeze naar Kiev

Ryanair heeft vandaag 4 routes aangekondigd vanaf Duitsland naar de Oekraïense hoofdstad Kiev, waaronder een route vanaf Weeze
 
Naast Weeze gaat Ryanair ook vliegen op Frankfurt Hahn, Karlsruhe Baden Baden en Nuremburg.De route vanaf Weeze start op 20 oktober en krijgt een vluchtfrequentie van twee vluchten per week.
 
Voor Weeze is dit de tweede Oekraïense bestemming. Ryanair vliegt al op Lviv
 
bron: www.Ryanair.com

 

24-01

IAG ziet af van bod op Norwegian Air - Koers Noorse luchtvaartmaatschappij keldert.

 International Consolidated Airlines Group, kortweg IAG, is niet van plan een bod uit te brengen op Norwegain Air Shuttle en zal zijn belang van bijna 4 procent mettertijd verkopen. Dat maakte het Britse luchtvaartconcern donderdag bekend.

IAG, dat de eigenaar is van British Airways, maakte zijn toenadering tot Norwegian in mei vorig jaar formeel bekend, na een aandelenbelang van 4,61 procent te hebben opgebouwd ter waarde van zo'n 41 miljoen dollar. Norwegian was echter niet van het overnameplan gediend en door aandelemissies van Norwegian is dat belang inmiddels verwaterd tot 3,93 procent.

Aandelen IAG stegen donderdag procent 1,5 procent in Londen. Norwegian koerste 19,4 procent lager in Oslo.

bron: www.beurs.nl

 

22-01

Veel meer vliegtickets verkocht in 2018

In 2018 is in Nederland een recordaantal vliegtickets verkocht. Volgens luchtvaartkoepel IATA en BSP Nederland zijn vorig jaar bijna 7 procent meer tickets verkochte dan in 2017, meldt De Telegraaf.  Het ging om ruim negen miljoen extra transacties.

,,Het is kolder dat de consument zich zou schamen om een vliegvakantie te nemen. Dat is slechts een heel kleine groep. In werkelijkheid vliegen we erop los”, zegt voorzitter Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR.

De enorme prijsconcurrentie draagt volgens de krant sterk bij aan de vlieganimo. De koopjes vliegen de reizigers om de oren. Daarbij zijn exotische bestemmingen steeds meer in trek.

bron: www.limburger.nl

 

19-01

Germania heeft met succes de financierings-onderhandelingen afgerond

Germania Fluggesellschaft mbH heeft een oplossing gevonden om zijn kortetermijnliquiditeitsbehoeften te dekken.

Karsten Balke, CEO van Germania Fluggesellschaft: " Met betrekking tot onze financieringsinspanningen hebben we vandaag een belangrijk engagement ontvangen. In totaal overschrijdt de financiële steun nu het oorspronkelijke streefbedrag van 15 miljoen euro. We zouden de fondsen de volgende week moeten ontvangen .
 
Als gevolg hiervan is zowel de levensvatbaarheid op middellange en lange termijn van Germania Fluggesellschaft als een onafhankelijke middelgrote luchtvaartmaatschappij veilig gesteld. De boekingssituatie is goed, de vooraf te boeken bedragen voor de komende maanden en voor het hele zomerprogramma van 2019 liggen boven die van het voorgaande jaar. Daarom kunnen passagiers, leveranciers en contractpartners in de toekomst blijven vertrouwen op de efficiëntie van Germania Fluggesellschaft. Germania zal de strategische en structurele ontwikkelingen die in het verleden zijn gestart, intensiveren, optimaliseren of indien nodig corrigeren.

Karsten Balke voegde toe: " Ik wil al onze partners uitdrukkelijk bedanken voor hun vertrouwen en steun in het verleden, vooral in de afgelopen dagen. In deze fase van onzekerheid slaagde ons team erin onze vluchtactiviteiten veilig te stellen zonder onderbrekingen, alle Germania-vluchten werden volgens schema uitgevoerd. Ik ben trots op onze medewerkers en zou mijn speciale dank aan hen willen uitspreken . "

bron: www.aviation24.be

 

Indiaas IndiGo zet plannen Europese low cost routes in de ijskast

De Indiase low cost-luchtvaartmaatschappij IndiGo heeft haar plannen om Europese routes uit te voeren in de ijskast gezet, dat meldt The Economic Times op basis van bronnen bekend met de materie.
 
Medeoprichter van IndiGo Rakesh Gangwal had grootste plannen om met IndiGo vanuit New Delhi naar Europese bestemmingen te vliegen zoals Parijs, Brussel, Milaan, Rome, Zürich, Frankfurt en Londen. Deze Europese expansie is nu in de ijskast gezet. Volgens de bronnen ‘zullen er de komende zes maanden tot één jaar geen vluchten naar Europese bestemmingen komen.’
 
 

17-01

Ryanair Holidays: It’s Over. Maar er is Méér

Ryanair stopt met het aanbieden van pakketvakanties. De mededeling op de website verscheen begin deze week, en is even kort als droog: “Going forward, it is no longer possible to book a package on Ryanair Holidays. However, all previous bookings are unaffected and will be fulfilled as planned.” Voor een initiatief dat in December 2016 gelanceerd werd met als ambitie om op korte termijn Ryanair te laten uitgroeien tot de “Amazon van de reissector” is dit een snelle, en abrupte beëindiging. Waar is het fout gegaan? Een poging tot analyse.
 
Twee jaar. Zo lang heeft de strategische keuze van Ryanair om méér te worden dan een airline stand gehouden. Nochtans leek het op het eerste gezicht logisch: Ryanair heeft een website, die meer dan 1,5 miljoen bezoeken per dag krijgt, wereldwijd. Het feit dat je dit gegeven wil gebruiken om méér producten te verkopen aan deze reis-geïnteresseerde consumenten, lijkt volledig begrijpelijk. Contracten werden afgesloten met derde partijen, onder andere de Spaanse bedrijven World2meet en LogiTravel.

De initiële beslissing twee jaar geleden, kadert in een ambitieuze visie van Ryanair, om de dominante positie op vlak van passagiersvervoer breder in te zetten, en om zo – zie hierboven- “De Amazon van Travel” te worden. Die strategie werd opgestart met Ryanair Rooms, en vervolgens uitgebreid tot de klassieke componenten van een vliegvakantie: de vlucht, de accommodatie, de transfers, huurauto en verzekering. Al de “niet vlucht” componenten werden –typisch Ryanair- in stevig onderhandelde contracten bij derde partijen neergezet.

De bedoeling was een “tweede poot voor Ryanair” neer te zetten, zodat het bedrijf een stabielere sokkel zou krijgen, én de mogelijkheid zou krijgen om méér marge per klant te genereren. Laat ons eerlijk zijn: een begrijpelijke en wellicht verstandige keuze.

Lees verder op: https://travel360benelux.com
 

 

15-01

Wow Air snijdt ook flink in Europees netwerk

Met ingang van 31 maart veranderen van veel Europese bestemmingen het aantal vluchten per week. Vanaf Amsterdam gaat het aantal vluchten naar Reykjavik omlaag van 2 vluchten naar 1 vlucht per dag. Vanaf Brussel gaat de vluchtfrequentie van 7 vluchten per week naar 4. Op Düsseldorf blijven drie vluchten per week. Bekijk hier het totale overzicht van alle routes.

Het is de bedoeling dat de Amerikaanse investeerder Indigo Partners een aandeel krijgt van 49 procent in WOW Air. De zwalkende IJslandse prijsvechter zit in financiële nood en voert al sinds december gesprekken de nieuwe geldschieter. Volgens topman Skuli Morgensen moeten de laatste details over de investering nog met Indigo Partners worden uitgewerkt. Hoeveel geld er met de transactie gemoeid is moet nog blijken.

Lees meer op: www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/indigo-partners-aast-op-49-procent-aandeel-in-wow-air

 

14-01

Open brief voorstanders aan Rutte over Lelystad Airport

 De stichting Lelystad Airport Moet Door heeft zaterdag een paginagrote open brief aan premier Rutte geplaatst in de NRC. In de brief schrijft initiatiefnemer Cees Okkerse dat Rutte zich 'moet laten leiden door de feiten' rond Lelystad Airport. De advertentie is betaald uit donaties die de stichtingheeft gekregen.

"Steeds vaker zien we dat een (vaak kleine) groep activisten met groot fanatisme een onderwerp zo weet te framen dat de politiek meebuigt", stelt Okkerse. Als voorbeeld noemt hij de aanleg van het spoor in de Oostvaardersplassen, die 'door de milieulobby jarenlang werd vertraagd'. Dat is bij Lelystad Airport ook gebeurd, stelt hij.
 
Okkerse is fel tegen de recente roep om een wet die luchtvaartmaatschappijen dwingt te kiezen tussen Lelystad en Schiphol. "Dat mag van actievoerders en enkele politieke partijen niet in de vrije marktwerking worden gerealiseerd", aldus de brief. "En tja, daar moet Brussel mee instemmen. En die is van de vrije marktwerking. Waarom stellen zij die eis zo? Omdat ze weten dat dat moeilijk te regelen is en dat de kans daardoor vergroot wordt dat Lelystad Airport dan niet los kan gaan? Het middel wordt zo tot doel verheven", aldus Okkerse.
 
"Bij de Oostvaardersplassen heeft fictie gezorgd voor vertraging, bij Lelystad Airport leidt fictie al jaren tot vertraging. We mogen onze democratie niet laten kapen door verhalenvertellers", vindt Okkerse. Als premier Rutte zich door de feiten laat leiden, kan Lelystad Airport in april 2020 eindelijk open, schrijft hij, om te besluiten met "Een betrouwbare overheid is niet een voorrecht van de tegenstanders!"
 

 

11-01

Eurowings stopt met Amsterdam - Munchen

Eurowings stopt met ingang van eind maart met haar route tussen Amsterdam en Munchen. Eurowings blijft wel vanaf Amsterdam op Stuttgart en Hamburg vliegen.

Naast o.a Amsterdam stopt Eurowings ook met de lange-afstandsvluchten vanaf Munchen

bron: www.exbir.de

 

Consortium Virgin Atlantic en Stobart redt Flybe

Een consortium van Stobart Group en Virgin Atlantic neemt de regionale Britse luchtvaartmaatschappij Flybe over. Samen met investeerder Cyrus Capital Partners vormen ze de joint venture Connect Airways. De naam Flybe zal verdwijnen, want de maatschappij wordt omgedoopt in Virgin Atlantic.

Het consortium betaalt slechts 2,2 miljoen pond voor het verlieslijdende luchtvaartbedrijf. Om de vluchten te kunnen laten doorgaan leent Connect Airways twintig miljoen pond aan de maatschappij. Daarnaast investeren ze nog eens tachtig miljoen pond in Flybe. 

Flybe zal blijven voortbestaan als een onafhankelijke luchtvaartmaatschappij met een Britse AOC, maar vliegend onder de Virgin Atlantic-vlag. Datzelfde geldt voor Stobart Air, met het verschil dat die maatschappij onder een Ierse AOC vliegt.

Flybe is een luchtvaartmaatschappij van formaat op binnenlandse en regionale routes in het Verenigd Koninkrijk. De onderneming beschikt over waardevolle slots op de Londense luchthaven Heathrow, die overigens uitsluitend voor binnenlandse vluchten gebruikt mogen worden. Ook vliegt Flybe vanaf diverse Britse luchthavens op Schiphol.

lees verder op: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/consortium-virgin-atlantic-en-stobart-redt-flybe

 

09-01

Ryan11air bereikt akkoord met Spaans cabinepersoneel

Ryanair heeft met het Spaanse cabinepersoneel een akkoord bereikt over verbeterde arbeidsomstandigheden. Daarmee zijn stakingen door de medewerkers van de baan, zo melden Spaanse vakbonden woensdag.

Het akkoord geldt voor circa achttienhonderd stewards en stewardessen van Ryanair. Onderdeel van de afspraken is dat het personeel volgens de Spaanse in plaats van de Ierse wet- en regelgeving aan het werk gaat.

Spanje is de op twee na grootste markt van Ryanair. De Ierse prijsvechter heeft er dertien van zijn 89 bases.

De bonden hadden eerder aangekondigd te zullen staken. Afgelopen dinsdag zou de eerste van in totaal drie stakingsdagen zijn. Door het personeel werd evengoed gewerkt, omdat er schot in de onderhandelingen zat.

Eerder bereikte Ryanair ook al een akkoord met personeel in België, Ierland, Portugal en het Verenigd Koninkrijk.

In Nederland sloot Ryanair eerder zijn basis op luchthaven Eindhoven. Het UWV ging niet akkoord met de collectieve ontslagaanvraag voor ruim dertig medewerkers. Het bedrijf zal daarom nu in overleg met Nederlandse vakbonden moeten om tot een sociaal plan te komen.

bron: www.nu.nl

 

08-01

Persverklaring  van Germania airlines

Naar aanleiding van geruchten in de Duitse media over een ophanden zijnde faillissement van Germania Airlines. Verspreidt Germania de volgende verklaring:

De Europese luchtvaartindustrie is de afgelopen tijd drastisch veranderd en met name 2018 was een jaar met grote uitdagingen. De hele industrie bevindt zich in een fase van ontreddering die ook Germania treft.

 In het bijzonder, onvoorziene gebeurtenissen, zoals enorme stijgingen van de brandstofprijzen in de zomer van vorig jaar in combinatie met een koersdaling van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Andere problemen waren aanzienlijke vertragingen bij de vloot uitbreiding, alsmede een ongewoon hoog aantal technische problemen aan onze vloot/

Germania onderzoekt momenteel verschillende financieringsopties om zijn kortetermijn-liquiditeitsbehoeften veilig te stellen. Het gaat om de centrale vraag hoe we verder krachtig zijn als een middelgrote onderneming in een marktomgeving die gekenmerkt wordt door luchtvaartmaatschappijen met de groep-achtige structuren.

Er zijn geen beperkingen bij de vluchtuitvoering. Alle Germania-vluchten vliegen zoals ze zijn gepland.

Lees hier de originele Duitstalige verklaring

 

04-01

Zonder deze man geen goedkope vluchten à la Ryanair: stichter (87) Southwest Airlines overleden

De man waar ene Michael O’Leary de mosterd ging halen voor Ryanair is niet meer. De flamboyante Herb Kelleher, medestichter van ’s werelds eerste lowcostmaatschappij Southwest Airlines in Texas, is donderdag op 87-jarige leeftijd overleden.
 
Niet veel CEO’s beslechten een zakelijk geschil met een armworstelwedstrijd, verkleden zich als Elvis Presley, of stellen aarzelende klanten een papieren zak met kijkgaten voor als hét middel om de schroom van zich af te gooien. Herb Kelleher deed het allemaal wel.
 
Als medestichter van Southwest Airlines hield hij vliegen zo goedkoop mogelijk en heeft hij zo een revolutie in het vliegverkeer teweeg gebracht. In de jaren zestig was het vliegtuig nemen enkel weggelegd voor de kapitaalkrachtigere burger. Kelleher, toen nog advocaat in San Antonio, werd benaderd door zijn cliënt Rollin King die met het idee speelde om een luchtvaartmaatschappij op te starten die goedkope vluchten zou inleggen tussen San Antonio en de andere Texaanse steden Dallas en Houston. King botste op diverse juridische obstakels. Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen opereerden toen nog haast in kartel en waren een nieuwkomer liever kwijt dan rijk. Kelleher bleef hiertegen procederen en trok tot het Amerikaanse Hooggerechtshof. Met succes. Kelleher en Rollin konden vanaf 1971 starten met Southwest Airlines.

 
Meteen werden vier principes hoog in acht genomen. Eén: gebruik één type vliegtuig (de Boeing 737) om te besparen op ingenieurskosten. Twee: bespaar op alle mogelijke extra kosten zoals gratis maaltijden en drank aan boord. In plaats van gekookte maaltijden gaf Southwest haar klanten (tegen betaling) pinda’s. Drie: laat een vliegtuig zo kort mogelijk aan de grond. Vier: geef reizigers geen airmiles. “Een vliegtuig is eigenlijk een bus met vleugels”, is één van zijn bekende uitspraken die hij in meer dan één interview herhaalde. “Krijg je op de bus gratis nootjes en een drankje? Ik dacht van niet.” De aanzienlijk goedkopere tickets bleken een schot in de roos. Al in 1973 was Southwest winstgevend. Op drie decennia tijd bediende de prijsvechter de hele VS.

lees verder op hln.be

 

02-01

TUI fly lanceert route tussen Charleroi en Montpellier

Vanaf 7 april lanceert TUI fly een nieuwe verbinding tussen Charleroi en Montpellier.
TUI fly start met drie wekelijkse vluchten tussen Charleroi en Montpellier op dinsdag, donderdag en zondag. De route wordt enkel de zomer uitgevoerd en laatste vlucht is op 24 oktober.