Nieuwsarchief 1

 

 

31-07

VNV: Nederlandse piloten Ryanair dreigen met staking

Van de VNV-leden (Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers) heeft 99,5% via een referendum laten weten eventuele werkonderbrekingen bij Ryanair te steunen. “Hiermee is de laatste horde weggenomen voor mogelijke werkonderbrekingen bij Ryanair in Nederland”, laat VNV weten.

 

De VNV zegt de afgelopen weken alles op alles te hebben gezet om er aan de onderhandelingstafel uit te komen. Het gevoel dat Ryanair niet tot een akkoord met haar Nederlandse-vliegers wil komen, groeit met de dag. “Wij treffen een bedrijf aan dat geen oor heeft voor het belang van haar werknemers en waar een normale overlegstructuur ontbreekt. Ryanair lijkt een ‘wake up call’ nodig te hebben dat het negeren van haar piloten niet langer houdbaar is, misschien is het organiseren van een staking de enige mogelijkheid om dit doel te bereiken.”

 

De inzet voor de eerste Nederlandse Ryanair-CAO blijft ongewijzigd. “Allereerst dient het Nederlands arbeidsrecht toepast te worden op de pilotencontracten. Ook moet Ryanair stoppen met het verplicht laten emigreren van haar werknemers en dienen ze schijnzelfstandigheid af te zweren. Doorbetaald worden bij ziekte en het verbeteren van de pensioenregeling zijn de twee andere eisen.”

 

 

Zie verklaring op VNV website

 

Low Cost Long Haul, .. Here To Stay (achtergrond artikel)

Een uitspraak van een airline CEO tijdens een congres, ergens begin dit jaar: “We moeten de long haul routes verdedigen tegen de low cost concurrentie of we komen op alle vlakken in de problemen”. Ofwel was de beste man niet goed geïnformeerd, ofwel leefde hij ergens in een parallel airline universum: het mag duidelijk zijn dat 2018/2019 de jaren worden van de grote doorbraak van het fenomeen long haul-low cost.

Het verhaal gaat dat het spelers als Air Asia, Norwegian en Wow Air waren die het pure long haul low cost succesvol uitprobeerden. Maar we mogen ook niet vergeten dat de airlines van de grotere tour operators al meer dan een decennium, bewijzen dat reizigers heus geen business class nodig hebben om de oceaan over te steken. Toch is een uitspraak als hierboven geen alleenstaand feit: vele airline bonzen twijfelden tot voor kort nog openlijk aan het succes en de leefbaarheid van goedkope, no frills vluchten over lange afstanden.

De twijfel is snel aan het wegsmelten. Met name de low cost merken van Air France (Joon), IAG (Level) en Lufthansa (Eurowings) maken zich sterk dat ze het low cost gevecht niet voor een tweede keer zullen verliezen. Vele toplui kunnen zich wel de haren uit het hoofd rukken, als ze zich herinneren hoe ze aan het begin van deze eeuw hooghartig en neerbuigend deden over bedrijven als Ryanair en easyJet.

Lees verder op: https://travel360benelux.com/nl/travel360/low-cost-long-haul-is-here-to-stay

 

30-07

Duitse piloten Ryanair stemmen voor stakingen

Ryanair kampt de komende tijd naar verwachting met meer opstandig personeel dat vluchtschema's in de war kan schoppen. De in Duitsland werkzame piloten van de prijsvechter stemden in meerderheid vóór acties om hun roep om betere arbeidsvoorwaarden kracht bij te zetten, zo meldde vakbond VC.

De piloten geven Ryanair nog tot 7 augustus de tijd om met verbetervoorstellen te komen zodat onderhandelingen kunnen worden hervat. Gebeurt dit niet dan zijn acties onafwendbaar. Waar en wanneer dan exact wordt gestaakt, werd niet gemeld.

Acties zullen de bij Nederlanders populaire luchthavens van Weeze, Dusseldorf, Keulen en Bremen zeker raken.

bron: www.iex.nl

29-07

Verzamelbak routenieuws juli 2018. Laudamotion, Eurowings, Sun Express, Norwegian, Thai Air Asia X en Level

Laudamotion: Laudamotion wil wintersport-vluchten lanceren vanaf Düsseldorf naar Innsbruck het gaat om twee vluchten per week op zaterdag en zondag van 8 december tot 30 maart.

Eurowings: Eurowings start met ingang van de winterdienstregeling met een nieuwe route naar Santa Cruz de La Palma airport. Vanaf Keulen is er 1 vlucht per week op zaterdag.

Sun Express: Sun Express start (hervat?) tijdens de winterdienstregeling vluchten vanaf Düsseldorf naar Marsa Alam in Egypte. Het gaat om twee vluchten per week op woensdag en vrijdag.

Long Haul

Norwegian: Norwegian verhoogt met ingang van de winterdienstregeling de vluchtfrequentie van haar Amsterdam naar New York route van vier vluchten per week naar dagelijks.

Norwegian start met ingang van de winterdienstregeling met routes naar het Thaise Krabi. Kopenhagen, Oslo en Stockholm krijgen elk twee vluchten per week. Vanaf Amsterdam biedt Norwegian geen vluchten (met overstap) aan, naar Amsterdam kan er twee keer per week worden geboekt vanaf Krabi.

Norwegian is van plan om lijnvluchten uit te voeren tussen Europa en Brazilië. De Braziliaanse nationale luchtvaartautoriteit bevestigt dat het een aanvraag heeft ontvangen van de maatschappij. Binnen 120 dagen zal de autoriteit de aanvraag beoordelen. Daarna kan Norwegian beginnen met de verkoop van tickets.

Thai Air Asia X: Fernandes, de CEO van Airasia vertelde tijdens de Farnbourough luchtvaartbeurs dat in april 2019 de Thaise tak nieuwe vluchten van Bangkok naar Praag, Wenen en Stockholm zal lanceren.

Level: International Airlines Group (IAG) is van plan om budgetdochter Level ook in te zetten op langeafstandsvluchten vanaf Wenen. Dat zei topman Willie Walsh bij de lancering van de Oostenrijkse tak van Level.

'Thomas Cook praat over verkoop luchtvaarttak'

De Britse reisorganisatie Thomas Cook overweegt naar verluidt een belang in zijn luchtvaartmaatschappij in de verkoop te zetten. Zondagskrant Sunday Times schrijft dat op basis van ingewijden, waardoor meteen ook speculatie over een mogelijke opsplitsing van het 177 jaar oude bedrijf opspeelt.

Binnen Thomas Cook zouden al gesprekken hebben plaatsgevonden hoe de luchtvaartmaatschappij eventueel losgekoppeld kan worden van de touroperator. Dat zou veel geld moeten opleveren dat weer gebruikt kan worden voor het aflossen van schulden en het investeren in het uitbouwen van de overgebleven activiteiten. De bronnen stellen dat de hele discussie zich nog wel in een vroeg stadium bevindt.

De luchtvaartmaatschappij van Thomas Cook levert voornamelijk Britse vakantiegangers af op hun bestemming. Het Duitse Condor hoort er ook bij. In België bestond tot vorig jaar Thomas Cook Airlines Belgium, waarvan de activiteiten inmiddels zijn overgenomen door Brussels Airlines. Thomas Cook Airlines kampt met stevige concurrentie van budgetvliegers als Ryanair en easyJet.

Lees het hele artikel op: www.beurs.nl/nieuws/buitenland/7010225/thomas-cook-praat-over-verkoop-maatschappij-2/

28-07

Transavia aan de slag met Google Assistent

Ook Transavia heeft de lancering van de Nederlandstalige Google Assistent aangegrepen om daar een service op aan te bieden. Het gaat in eerste instantie om vluchtinformatie maar er zit meer in het vat, vertelt Vanja Mlaco, Coach of Digital Team bij Transavia.

Reizigers kunnen Google Assistent om informatie vragen over zowel de vluchtstatus als bijvoorbeeld op welke band de bagage kan worden opgehaald. In de volgende versie wordt ook de actuele wachttijd bij de veiligheidscontrole op Schiphol beschikbaar gemaakt. Hiervoor maakt Transavia gebruik van de wachttijden-API van de luchthaven.

Eerder dit jaar lanceerde Transavia als eerste luchtvaartmaatschappij een Engelstalige service waarmee reizigers via Google Assistent een vliegticket kunnen boeken. In Nederland is dit nog niet mogelijk, omdat Google de zogeheten Transactions-functionaliteit nog niet heeft aangezet. “Wat we nu releasen is puur gericht op het gemak van de klant. We willen de customer journey nog aangenamer en completer, zodat we de klant aan ons binden,” zegt Mlaco. “Diensten en producten verkopen door middel van deze technologie zit er natuurlijk ook aan te komen maar op een andere manier dan we tot nu toe gewend zijn. Het zal veel meer situationeel gericht zijn, zoals bij drukte fast-track security aanbieden.”

Lees verder op: www.emerce.nl/nieuws/transavia-slag-google-assistent

 

27-07

Ryanair weigert passagiers schadevergoeding te betalen

Ryanair zal geen schadevergoeding betalen aan passagiers wier vlucht geannuleerd is door de stakingen in verschillende Europese landen. De luchtvaartmaatschappij beschouwt de acties als “onredelijk”, klinkt het donderdag. Daarmee bevestigt de lowcostcarrier eerdere mediaberichten dat het bedrijf in de communicatie naar gedupeerde klanten “overmacht” inriep en zei geen schadevergoeding te zullen betalen.

Als gevolg van stakingen in België, Spanje en Portugal werden in totaal 600 vluchten geschrapt, wat gevolgen had voor ongeveer 50.000 passagiers.

Volgens de Europese regels moet een luchtvaartmaatschappij onder bepaalde voorwaarden 250 euro per passagier betalen bij een annulatie. “Ryanair voldoet aan alle EU-wetgeving”, aldus de luchtvaartmaatschappij. “Aangezien de annulaties veroorzaakt zijn door buitengewone omstandigheden, is een schadevergoeding niet verplicht.” Ryanair argumenteert dat een schadevergoeding niet van toepassing is “als de vakbond onredelijk handelt en de luchtvaartmaatschappij daar geen controle over heeft”.

Volgens Test-Aankoop kan Ryanair bij een interne staking helemaal geen overmacht inroepen. Normaal gezien moet een luchtvaartmaatschappij volgens Europese regels een schadevergoeding tussen 250 en 600 euro betalen als de annulering van een vlucht minder dan twee weken op voorhand aan de passagier gemeld wordt.

Lees verder op: www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180726_03632839

Van de redactie van de website: ik raad jullie aan om een claimbureau in te schakelen, want het lijkt er op dat Ryanair door de rechter ter orde moet worden geroepen en dat kun je beter samen doen dan alleen.



Ticket geboekt bij FlyOrange, geen vlucht. Wat nu?

Het ECC ontvangt meldingen van ongeruste consumenten, die vliegtickets naar Marokko hebben geboekt bij de Nederlandse ondernemer FlyOrange. De vluchten worden last-minute geannuleerd. De verontrusting onder deze consumenten neemt verder toe als FlyOrange telefonisch ook niet bereikbaar blijkt te zijn.

 

Consumenten geven aan dat zij niet door FlyOrange zijn geïnformeerd over het annuleren van de vlucht. Dit nieuws vernemen zij via o.a. social mediakanalen en de website van de luchthaven vanwaar het vliegtuig zou vertrekken.

 

Wanneer consumenten telefonisch contact proberen op te nemen met FlyOrange, wordt er niet opgenomen en op sommige momenten lijkt de telefoon zelfs uit te staan. Hierdoor blijft er onduidelijkheid bestaan over of de reis nog wel doorgaat.

 

Tips van het ECC

 

  • * Dien schriftelijk of per e-mail een klacht in bij FlyOrange. Verzoek om een omboeking van de vlucht of anders terugbetaling van uw geld. Geef hierin ook een reactietermijn aan.
  • * Krijgt u geen gehoor en heeft u de vliegtickets met creditcard betaald? Neem dan contact op met uw creditcardmaatschappij en verzoek om een terugbetalingsverzoek;
  • * Doe een beroep op uw rechtsbijstands- en/of reisverzekering;
  • * Zou de vlucht vanuit Nederland vertrekken? Meld uw klacht dan ook bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dit is de Nederlandse toezichthouder voor luchtvaart, die controleert of luchtvaartmaatschappijen zich aan de regels houden.
  • * Neem contact op met ConsuWijzer. Dit is het overheidsloket voor consumenten in Nederland.
  • * Als u denkt dat er sprake is van oplichting, kunt u aangifte doen bij de politie.

Vragen? Vragen!

 

Heeft u vragen over FlyOrange of uw rechten als vliegtuigpassagier? Neem dan contact op met onze juristen.

 

Bron: www.eccnederland.nl/nl/nieuws

 

26-07

Transavia biedt bagage check-in service van PostNL aan

Nederland vliegt weer massaal naar zonnige oorden. Koffers ingepakt en klaar voor vertrek richting luchthaven. Maar als je een wat kleinere auto hebt of in een volle trein moet instappen, kunnen al die koffers behoorlijk in de weg zitten. Hoe fijn is het dan als je je bagage van tevoren kunt laten ophalen en inchecken? Dan begint je reis toch een stuk relaxter? 

Transavia biedt daarom nu in samenwerking met PostNL zijn passagiers de Bagage Check-in Service aan. Hiermee kunnen passagiers hun bagage thuis laten ophalen en alvast op Schiphol laten inchecken. Je bagage haal je weer op bij de bagageband in het land van bestemming. Het betreft een pilot die start op 25 juli en loopt tot eind 2018.

Met deze service wil de luchtvaartmaatschappij zijn passagiers meer gemak aanbieden. En gezien je van tevoren al online bent ingecheckt kun je de rij bij de bagage drop-off overslaan en meteen doorlopen naar security.
 
Lees meer op: https://corporate.transavia.com/nl-NL/nieuws/check-in-service-postnl


25-07

Ryanair verkleint vloot in Dublin na stakingen Ierse piloten

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat zijn in Dublin gebaseerde vloot met 20 procent verkleinen, vanwege de recente stakingen van de Ierse piloten en de snelle groei van de Poolse activiteiten. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Driehonderd banen zouden bedreigd zijn.

De stakingen van de piloten in Ierland hebben volgens Ryanair gezorgd voor een daling van het aantal boekingen en een daling van de prijzen. Daarnaast wil de maatschappij prioriteit geven aan haar charteractiviteiten in Polen. De Poolse dochteronderneming zal meer dan 10 vliegtuigen ter beschikking stellen aan Poolse touroperators, wat een verdubbeling is van de 5 toestellen die deze zomer ter beschikking worden gesteld.

Door de vermindering zou Ryanair nog slechts 24 vliegtuigen hebben in Dublin, tegenover 30 vandaag. Dat kan leiden tot het verdwijnen van 300 banen: 100 piloten en 200 cabinepersoneelsleden. De driehonderd personeelsleden zijn al per brief verwittigd dat ze vanaf eind oktober niet meer moeten komen werken. Het aantal bestemmingen vanuit Dublin zou ongeveer gelijk blijven, maar het aantal vluchten per dag zou wel dalen.

Ryanair waarschuwde maandag bij de publicatie van zijn kwartaalcijfers al dat het bedrijf zijn winterschema’s zal moeten aanpassen als de “onnodige stakingen” aanhouden in bepaalde landen. De maatschappij dreigde er toen mee vliegtuigen weg te halen en banen te schrappen op opstandige basissen.

bron: www.hln.be

Flixbus mag concurreren op Eindhoven Airport

Flixbus mag concurreren met Arriva en Hermes op buslijnen van en naar Eindhoven Airport. De prijsvechter heeft daarover een beroepszaak gewonnen tegen de provincie Noord-Brabant.

De provicie had Flixbus eerder verboden om ritten aan te bieden naar het in grootte tweede vliegveld van Nederland. Het College van Beroep heeft die uitspraak vernietigd.

De provincie oordeelde dat de beoogde diensten van Flixbus te veel overlap hebben met die van Arriva en Hermes, die de concessie hebben in Noord-Brabant. Volgens het College blijft er voor de twee maatschappijen voldoende ruimte over.

Flixbus is van plan om bussen vanuit plaatsen als Amsterdam, Den Haag en Venlo naar Eindhoven Airport te laten rijden. De Duitse prijsvechter heeft al dergelijke verbindingen naar Schiphol en vanuit Nederlandse steden naar de Belgische vliegvelden Zaventem en Brussel/Charleroi.

bron: www.nu.nl

Lees meer op:  www.treinreiziger.nl/noord-brabant-moet-opnieuw-kijken-naar-flixbus-plan

 

Mogelijk niet meer al je geld kwijt bij annuleren van vliegticket

Vliegticket annuleren? Dat gaat me geld kosten, weet je dan meteen. Maar waarom is dat eigenlijk zo, wil rechtbank Midden-Nederland van reisorganisatie TUI weten. Waarom is een klant al zijn geld kwijt terwijl hij maar liefst zeven maanden tevoren zijn vlucht annuleerde? "De uitspraak kan een steun in de rug zijn voor andere consumenten."

 

Namens TUI wilde een incassobureau een klant dwingen 100 procent van het ticket te betalen, omdat de passagier zijn geboekte vliegreis heeft geannuleerd. Die klant pikte dat niet. De rechter vindt dit nu ook 'een oneerlijk annuleringsbeding' dat niet in lijn is met het Europese consumentenrecht. Dat staat in een tussenuitspraak die vorige week is gepubliceerd.

 

De rechter geeft TUI nog wel de kans om het uit te leggen. De reisorganisatie moet de annuleringsregels voor 1 augustus juridisch onderbouwen. Daar mag de advocaat van de klant nog op reageren. Daarna volgt de definitieve uitspraak.

 

"Als de klant van TUI gelijk krijgt van de rechter, is dat voor andere consumenten een steun in de rug", zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. Het zou namelijk betekenen dat vliegtuigmaatschappijen niet zomaar mogen eisen dat reizigers altijd al hun geld kwijt zijn bij het annuleren van tickets die maanden tevoren zijn geboekt.

 

 De Consumentenbond noemt de gang van zaken oneerlijk, 'want zo'n reisorganisatie verkoopt dat ticket echt nog wel'. "Zo'n annuleringsbeding is een 'grijze voorwaarde' in de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappijen, legt de woordvoerder uit. "Het ziet er oneerlijk uit volgens de rechter, maar omdat het grijs gebied is, krijgt TUI nog wel de kans om het toe te lichten."

 

bron: www.rtlnieuws.nl

 

23-07

Ryanair stuurt dreigende brief aan Claimbureaus

Ryanair wil af van claimorganisaties die bij de vliegmaatschappij namens passagiers een schadevergoeding eisen. In een brief aan Nederlandse claimbureaus, die in handen is van de NOS, roept de budgetmaatschappij op om te stoppen met het indienen van claims namens passagiers. Volgens Ryanair verstoren de claimbureaus "de goede relatie met de passagiers". De Consumentenbond reageert geschokt.

Bijna 700 Nederlanders probeerden afgelopen week via claimbureau EUclaim een schadevergoeding te bedingen. De claims vloeien voort uit de stakingen van cabinepersoneel van de luchtvaartmaatschappij, waardoor tal van vluchten zijn geannuleerd.

De advocaat van Ryanair wil geen toelichting geven op de brief.

In de brief verzoekt Ryanair de claimorganisaties om reizigers te adviseren rechtstreeks contact op te nemen met het Ierse bedrijf. Mochten de claimbureaus dit niet doen, dan dreigt Ryanair om "alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de contractuele relatie met haar passagiers en de correcte naleving daarvan te beschermen".

Lees verder op: https://nos.nl/artikel/2242909-ryanair-stuurt-dreigende-brief-aan-organisatie-die-opkomt-voor-passagiers.html



Reizigers laten Ryanair (voorlopig) niet in de steek

Geruzie met personeel over arbeidsvoorwaarden, stevige concurrentie om goedkope tickets en stijgende brandstofkosten. Ryanair staat onder druk, maar de reiziger boekt er (voorlopig) nog geen vlucht minder om.

In de afgelopen drie maanden zagen 450.000 passagiers hun Ryanair-vlucht geannuleerd worden. In totaal moesten 2500 vluchten worden geschrapt, door personeelstekorten en stakend personeel. Het aantal vluchten dat vertrok met vertraging, steeg van 11 naar 25 procent.

Reizigers nemen al dat gedoe bij Ryanair voor lief, zo blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers. In drie maanden steeg het aantal passagiers naar 37,6 miljoen. Bovendien waren ze bereid om meer te betalen voor extra diensten, zoals het eerder mogen boarden.

Passagiers op Eindhoven Airport liggen niet wakker van mogelijke annuleringen of vertragingen, zoals Jules Strijtveen uit Eindhoven: ,,Ryanair is gewoon goedkoper dan de rest. De kans op een staking zit wat mij betreft bij die prijs inbegrepen.”

Lees verder op: www.bd.nl/economie/reizigers-laten-ryanair-voorlopig-niet-in-de-steek~aff720df

 

Low cost in Europa: Nu en in de nabije toekomst

Op Anna.aero staat een uitgebreid artikel over low cost carriers in Europa. In dit artikel o.a.: LCC-capaciteit in Europa naar een half miljard stoelen in 2018; negen landen al op 50% marktaandeel;  Aandeel Europese low cosr luchtvaart  in 2027 naar  50%.

Met een zitcapaciteit in Europa die in 2018 al meer dan 36% van alle stoelen haalt en een gemiddelde toename van het marktaandeel van 1,4 procentpunten per jaar realiseert, zal de LCC-sector 50% van alle stoelen tegen 2027 vertegenwoordigen. Hoogtepunten voor 2018 zijn onder meer: Wizz Air voegt zes miljoen extra stoelen toe, terwijl easyJet drie keer sneller groeit dan Ryanair. De in Londen Luton gevestigde operator vertoont dit jaar een groei van bijna 13% in vergelijking met 4.2% van Ryanair.

Lees meer in het Engels op: www.anna.aero/2018/07/18/lcc-capacity-in-europe-set-for-half-a-billion-seats-in-2018

21-07

Explosieve groei van passagiers vanaf Maastricht Airport

Maastricht Aachen Airport (MAA) maakt een explosieve groei door van het aantal passagiers. De luchthaven verwacht dit jaar tussen de 260.000 en 300.000 reizigers voor een chartervlucht naar een vakantiebestemming.

Woordvoerster Hella Hendriks van MAA bevestigt de prognosecijfers, die in schril contrast staan met het vorig jaar genoteerde aantal passagiers (167.000). "De toename is inderdaad zeer fors. Daar zijn we uiteraard bijzonder tevreden over", zegt Hendriks.

Het aantal chartervluchten van en naar de luchthaven, die tot voor kort nog ten dode leek opgeschreven, neemt dit jaar eveneens flink toe. Concrete schattingen zegt de woordvoerster echter nog niet te kunnen maken. "Daarvoor is het nog te vroeg. In oktober kunnen we daarover meer vertellen."

Ook het aantal charterbestemmingen en vliegmaatschappijen wordt naar alle waarschijnlijkheid de komende tijd opnieuw uitgebreid. Hendriks: "De onderhandelingen daarover lopen nog."

Lees verder: www.limburger.nl/cnt/dmf20180720_00068082/explosieve-groei-passagiers-maastricht-aachen-airport

 

20-07

Deze Ryanair-vluchten zijn volgende week geannuleerd vanaf Eindhoven

Een aantal vluchten van Ryanair vanaf Eindhoven Airport naar Spanje en Portugal is volgende week woensdag en donderdag geannuleerd. Het cabinepersoneel van Ryanair in België, Spanje en Portugal gaat staken en daarom moeten vluchten worden geschrapt. Vijf Ryanair-vluchten vanaf Eindhoven Airport zijn geannuleerd. Ook vijf vluchten vanuit Spanje of Portugal naar Eindhoven Airport gaan niet door.

Het cabinepersoneel in de drie landen staakt voor meer loon en betere voorwaarden. Door de staking zijn zo'n 300 vluchten geannuleerd en tienduizenden reizigers zijn hiervan de dupe. Alle gedupeerde reizigers hebben woensdag van Ryanair een sms of een mail ontvangen. Hun vlucht wordt óf omgeboekt óf ze krijgen hun geld terug.

Vanaf Eindhoven Airport wordt er niet gevlogen op België. Wel zijn er dagelijkse vluchten van en naar Spanje en Portugal. Hieronder vind je een overzicht van de vluchten naar die twee landen die wel en niet doorgaan. Ook vind je hier de geannuleerde vluchten vanuit Spanje en Portugal naar Eindhoven Airport.

GEANNULEERDE VLUCHTEN VANAF EINDHOVEN AIRPORT

Woensdag 25 juli
• Ibiza FR3541

Donderdag 26 juli
• Faro FR7412
• Porto FR7473
• Alicante FR7523
• Malaga FR2576

GEANNULEERDE VLUCHTEN VANUIT SPANJE OF PORTUGAL NAAR EINDHOVEN AIRPORT

Woensdag 25 juli
• Ibiza FR3542

Donderdag 26 juli
• Faro FR7411
• Porto FR7472
• Alicante FR7522
• Malaga FR2575

 

18-07

Ryanair schrapt vluchten in België door staking

Ryanair gaat wegens de staking op 25 en 26 juli tot 300 vluchten in Europa schrappen. Het gaat onder meer om 50 van de 160 dagelijkse vluchten van en naar België.

De lagekostenmaatschappij schrapt tijdens de staking op 25 en 26 julie maar liefst 31 procent van alle vluchten van en naar België. Er worden zo’n 50 van de 160 dagelijkse vluchten geschrapt. In totaal worden 300 van de 2.400 dagelijkse vluchten geannuleerd. In Spanje worden tot 200 van de 830 dagelijkse vluchten geschrapt, in Portugal 50 van de 180.

De 50.000 getroffen klanten hebben vanochtend al een sms of email gekregen van de maatschappij. ‘Deze annulaties treffen ongeveer 12 procent van de klanten volgende week woensdag en donderdag.’ Voor de getroffenen wordt er naar een alternatief gezocht op andere vluchten tussen de zeven dagen voorafgaand of volgend op 25 en 26 juli. Als dat niet mogelijk is voor de klant kunnen ze het volledige bedrag terugvragen.

Er wordt extra personeel ingezet om de klantendienst te bemannen. Iedereen die geen mail gekregen heeft, moet er volgens Ryanair vanuit gaan dat de vlucht doorgaat zoals gepland.

bron: www.standaard.be


Skytrax: World Airline Awards Low Cost

Skytrax heeft haar jaarlijkse ranking van de beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld bekendgemaakt. De uitslag is gebaseerd op de mening van bijna twintig miljoen reizigers, die tussen oktober 2017 en mei 2018 mochten stemmen. De beste maatschappij van de wereld is volgens Skytrax Singapore Airlines. Beste Europese low cost carrier is Norwegian op de 32ste plaats

Hieronder meer aandacht voor de subrubriek low cost.

Beste Low-Cost Airlines in Europa 2018
1 Norwegian
2 EasyJet
3 Eurowings
4 Ryanair
5 Jet2.com

6 Vueling Airlines
7 WOW Air
8 airBaltic
9 Wizz Air
10 Pobeda

Beste Long Haul Low-Cost Airlines 2018
1 Norwegian
2 Jetstar Airways
3 AirAsia X
4 Scoot
5 Air Canada rouge

Zie alle andere categorieën in de sub rubriek low cost

www.worldairlineawards.com/worlds-best-low-cost-airlines-2018

 

16-07

Gerucht: Red Wings wil in zomer 2019 naar St Petersburg vliegen vanaf Brussel

Volgende zomer wil het Russische Red Wings een route tussen Brussel en Sint-Petersburg starten. Dat schrijft althans de Russische krant Kommersant. Het gaat om drie vluchten per week die door de nieuwe A220’s van de maatschappij zullen worden uitgevoerd.

Het Russische Red Wings heeft voor volgende zomer de toestemming gekregen van het Russische Federaal Agentschap voor Transport om drie keer per week tussen Sint-Petersburg en Brussel te gaan vliegen. 

Bron: www.flightlevel.be

 

13-07

Nederlandse Ryanair-piloten gaan mogelijk snel staken

Ook in Nederland dreigen acties bij Ryanair. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is akkoord met werkonderbrekingen. Als de leden van de pilotenvakbond er ook mee instemmen, kunnen Ryanair-vliegers in Nederland volgende maand het werk neerleggen. De acties zouden dan precies in het drukke zomervakantieseizoen vallen.

De VNV is in onderhandeling met de lowcostmaatschappij over een nieuwe cao. Volgens de vereniging zitten de gesprekken muurvast. De piloten moeten wat de VNV betreft in dienst komen bij Ryanair in plaats van als (schijn)zelfstandige voor het bedrijf te werken. De vereniging wil daarnaast dat de Nederlandse arbeidswetgeving van kracht wordt op contracten van Ryanair-personeel in Nederland.

Bron: www.nu.nl

wordt vervolgd

 

12-07

EU: Ryanair mag LaudaMotion overnemen

Ryanair mag van de Europese Commissie de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij LaudaMotion overnemen. Uit onderzoek van de commissie blijkt dat de toename van de slotportefeuille van Ryanair waarschijnlijk geen negatief effect heeft voor passagiers en dat er voldoende concurrentie overblijft.

Met de deal, die eerder dit jaar werd aangekondigd, wil Ryanair voet aan de grond krijgen op de Duitse en Oostenrijkse markt. LaudaMotion, dat tot voor kort nog Niki heette, vliegt vakantievluchten vanuit de twee landen.

Voormalig Formule 1-wereldkampioen Niki Lauda kocht de ooit door hem opgerichte prijsvechter uit de boedel van het failliete Air Berlin. Het werd gezien als het meest aantrekkelijke onderdeel. Hij zocht daarna naar partners om LaudaMotion van de grond te krijgen.

Ryanair zal volgens Brussel nog steeds te maken krijgen met sterke concurrentie van andere maatschappijen op de routes en luchthavens waar de activiteiten van Ryanair en LaudaMotion elkaar overlappen.

bron: www.nu.nl


Transavia test boodschappen bestellen in het vliegtuig

Albert Heijn en Transavia hebben een proef gedaan met Appie Fly: een boodschapbox die kunt bestellen vanuit het vliegtuig. Land je op Schiphol, dan kun je de doos meteen ophalen en mee naar huis nemen.

De twee bedrijven deden een proef bedacht op hun innovatieafdelingen om te kijken waar ze kunnen samenwerken. Bij onderzoek kwamen ze erachter dat reizigers twee frustraties hebben als ze thuiskomen van vakantie: ze hebben moeite weer in het ritme te komen, en vinden het vervelend dat ze thuis een lege koelkast treffen.

Dat leidde tot de ontwikkeling van de Welkom Thuis Box: een doos boodschappen die je bestelt voor vertrek of op je terugvlucht, en direct bij aankomst kunt ophalen op Schiphol.

Wat er precies in zit wil Albert Heijn niet zeggen. Een woordvoerder van Transavia wil alleen loslaten dat er in eerste instantie twee samengestelde ontbijtpakketten zijn getest, in twee prijsklassen. "Er is nog geen sprake van een concreet product."

bron: www.rtlz.nl

 

11-07

Staking Ierse piloten Ryanair gaat door

De gesprekken van woensdagnamiddag tussen de directie van Ryanair en de Ierse pilotenvakbond Forsa zijn op niets uitgedraaid. Dat meldt de budgetvlieger woensdag via Twitter. 27 procent van de in Ierland gebaseerde piloten zal donderdag allicht niet aan het werk gaan.

Een overgrote meerderheid van de Ierse piloten van luchtvaartmaatschappij Ryanair (94 tegen 1) besliste begin deze maand om actie te voeren. Ze zijn het onder meer niet eens met de manier waarop piloten over de Europese bases verdeeld worden. Op donderdag 12 juli zouden 30 van de 290 vluchten van en naar Ierse luchthavens geschrapt worden.

En die staking gaat gewoon door. Last-minute gesprekken tussen de vakbonden en de directie sprongen woensdag af zonder resultaat.

‘Dankzij de inspanningen van de meerderheid van de Ierse piloten verwacht Ryanair beperkte hinder morgen, afgezien van de 30 Ierland-VK vluchten die gisteren al werden geannuleerd ’, luidde het woensdagavond in een mededeling via Twitter. ‘Alle klanten die voor donderdag 12 juli een vlucht hebben geboekt naar of van Ierland en die geen e-mail of tekstbericht ontvingen, begeven zich best naar hun vertrekluchthaven zoals voorzien.’

Lees verder op de website van de Standaard

 

10-07

Ontslag-rechtszaak Ryanair: Nederlands recht van toepassing

Vakbond FNV heeft namens een cabinemedewerkster van Ryanair een rechtszaak tegen de vliegtuigmaatschappij gewonnen.
 
Het gerechtshof oordeelde dat Ryanair de vrouw onterecht op staande voet heeft ontslagen. Uniek aan de zaak is dat het hof oordeelt dat het Nederlands arbeidsrecht van toepassing is, ondanks dat in de arbeidsovereenkomst staat dat het Ierse recht van toepassing is.

Cabinemedewerkster Monika Gwardynska werkte sinds 2012 bij Ryanair met als standplaats Eindhoven, toen ze van de een op de andere dag te horen kreeg dat ze naar Dublin werd overgeplaatst. Gwardynska: ‘Eind mei 2017 kreeg ik per brief te horen dat ik vanaf 1 juli in Dublin moest gaan werken en wonen. Als alleenstaande moeder met een 2-jarig kind was ik afhankelijk van een sociaal netwerk dat ik had opgebouwd in Eindhoven, ook had ik daar net een sociale huurwoning gekregen. 

Toen ik weigerde om naar Dublin te gaan en aangaf in Eindhoven te willen blijven, werd ik op staande voet ontslagen. Dankzij de FNV en hun juristen heb ik nu tenminste recht op meer dan een transitievergoeding. Ook voor mijn ex-collega’s ben ik blij dat Ryanair er niet zomaar mee is weg gekomen. Zij hoeven nu niet te vrezen voor overplaatsing van de een op de andere dag. Door de manier waarop Ryanair met mij is omgegaan werk ik helaas niet meer in de luchtvaartbranche, maar via een uitzendbureau. ’

Lees verder op Blik op Nieuws 

 

06-07

Getroffen door de staking bij Ryanair? Dit kunt u doen

Op 25 en 26 juli staakt het Belgische cabinepersoneel van vliegtuigmaatschappij Ryanair. U had op die dagen net een vlucht geboekt?
 
Na de Ierse piloten zal ook het Belgische cabinepersoneel van vliegtuigmaatschappij Ryanair deze zomer staken. Wie op 25 of 26 juli een ticket geboekt had, zit nu wellicht met de handen in het haar. Niet per se nodig, want er zijn oplossingen.
 
Als u tenminste getroffen zult worden door de staking. Volgens de christelijke vakbond, die ook namens de andere vakbonden optreedt voor het cabinepersoneel, is immers slechts 30 tot 40 procent van het cabinepersoneel lid. Het is nog onduidelijk wat de impact zal zijn als zij het werk neerleggen. Ryanair verbindt zich er wel toe om u ‘zo snel mogelijk’ op de hoogte te brengen per e-mail en per sms als uw vlucht geannuleerd is.
 
Wie getroffen is, kan allereerst overwegen de volledige terugbetaling aan te vragen via de website van Ryanair. Dat kan trouwens ook wanneer uw vlucht meer dan drie uur vertraging heeft opgelopen. Aanvragen worden verwerkt binnen de zeven werkdagen. Indien goedgekeurd, wordt het integrale bedrag teruggestort.
 

Lees verder op de website van De Standaard

 

05-07

Cabinepersoneel Ryanair staakt op 25 en 26 juli

Een deel van het cabinepersoneel van Ryanair legt op 25 en 26 juli het werk neer. Het gaat om stewardessen en stewards uit België, Italië, Portugal en Spanje. Mogelijk sluiten ook piloten zich aan bij de staking.

In ons land (Nederland) en in Duitsland wordt gedacht aan acties eind augustus. Het cabinepersoneel in heel Europa is erg ontevreden over de arbeidsomstandigheden bij de Ierse luchtvaartmaatschappij en eist dat de nationale wetgeving gaat gelden in plaats van de Ierse.

,,Nu wonen en werken ze in een land en betalen ze daar belasting en toeslagen, maar krijgen ze niet de voorzieningen die daar volgens het nationale recht bij horen", reageert bestuurder Asmae Hajjari van FNV Luchtvaart.

bron: www.ad.nl

 

Wizz Air: van Charleroi en Dortmund naar Moldavië

Wizz Air gaat in december haar basis op het Moldavische Chisinau uitbreiden van één naar twee vliegtuigen. Daarbij introduceert het vijf  nieuwe routes. Twee van deze nieuwe routes gaan naar onze regio.

Vanaf 16 december vliegt Wizz Air vanaf Chisinau naar Charleroi en Dortmund. Beide  bestemmingen krijgen twee vluchten per week.

Bron: website Wizz Air


04-07

Ierse piloten Ryanair staken op 12 juli

 De piloten stemden dinsdag in Dublin met overgrote meerderheid (94 tegen 1) in met acties. De werkonderbreking midden in het drukke zomerseizoen geldt voor een duur van 24 uur. Mogelijk volgen er ook nog andere stakingsdagen, maar dat zal pas later duidelijk worden. De vakbond blijft naar eigen zeggen bereid om met de luchtvaartmaatschappij te overleggen.

Ryanair vliegt vanuit Dublin op Amsterdam, Eindhoven, Weeze, Brussel en Charleroi. De vluchten vanaf Amsterdam worden in ieder geval vanaf de Ierse basis bediend, voor de andere luchthavens weet ik niet of ze met Ierse vliegtuigen worden gevlogen of met toestellen van andere bases.

Ierland is overigens niet het enige land waar personeel van Ryanair zich roert. Donderdag komen in Brussel vakbonden uit verschillende Europese landen samen om te overleggen over een actieplan. Ze hadden de Ierse budgetvlieger tot eind juni de tijd gegeven om in te gaan op hun eis om de lokale arbeidswetgeving te erkennen.

Wordt vervolgd!

 

30-06

Verzamelbak Routenieuws: Duitsland en Long Haul

Onur Air
Vanaf 1 juli 2018 is Onur Air gestart met een route tussen Keulen en Istanbul. Onur plant 4 vluchten per week naar Istanboel.

 

Germania
Germania wil vanaf 15 december tot en met maart wintersportvluchten uit gaan voeren vanaf Munster naar Salzburg. Deze vluchten zullen plaats vinden op zaterdag.

 

Germania start vanaf 4 mei 2019 vluchten vanaf Bremen naar Bastia en Larnaca (1x p.w.) en vanaf 13 juni naar Ibiza (1x p.w.)

 

Laudamotion
Laudamotion / Ryanair start met ingang van de winterdienstregeling met vluchten vanaf Düsseldorf int. naar Marrakesch. De vluchtfrequentie is twee vluchten per week op woensdag en zondag.

 

Long Haul

Norwegian

Norwegian zal vanaf 31 oktober dit jaar tweemaal per week gaan vliegen op Tampa in Florida vanuit het Londense vliegveld Gatwick. Las Vegas zal tijdens de winterdienstregeling ook bereikbaar zijn vanaf Londen Gatwick. De gokstad wordt driemaal per week aangeboden

 

Norwegian wil met ingang van de winterdienstregeling twee keer per week gaan vliegen vanaf Madrid naar Fort Lauderdale in Florida.

 

Vanaf 31 maart 2019 kun je met Norwegian direct van Dublin naar het Canadese Hamilton vliegen. Hamilton ligt tussen Toronto en de Niagara watervallen

 

26-06

‘Air France-KLM moet concurrent voor Norwegian en Level oprichten’

Het management bij Air France is ervan overtuigd dat Air France-KLM een longhaul-lowcostdochter moet oprichten om de concurrentie met Norwegian, Level en Eurowings aan te gaan, zo meldt de krant La Tribune op basis van gesprekken met ingewijden.

In reactie op het succes van Norwegian, hebben IAG en de Lufthansa Group respectievelijk Level en de longhaul-tak van Eurowings opgericht. De derde grote Europese luchtvaartmaatschappij, Air France-KLM, heeft echter nog niets. Er is wel Joon, maar dat is meer Air France Light dan echt lowcost.

Het management vindt volgens La Tribune dat de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep niet langer kan achterblijven bij de concurrentie. Daarom ligt nu de optie op tafel om XL Airways over te nemen en te ontwikkelen tot een grote speler op de longhaul-lowcostmarkt.

Lees verder op: www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/air-france-klm-moet-concurrent-voor-norwegian-en-level-oprichten

 

Passagiersrechten afdwingen bij Laudamotion in geval van vertraging en annulering

Laudamotion is voortgekomen uit het faillissement van Air Niki / Air Berlin en is een nieuwe speler op de markt. In de eerste paar weken moesten veel vluchten worden geannuleerd of kwamen te laat aan op hun bestemming.

 

Veel passagiers hebben momenteel problemen om hun claims inzake EU regelgeving bij vertraging en annulering in te dienen Afhankelijk van de route is er bij vertraging een claim tussen €250 en €400, mogelijk en heb je evt. recht op de kinderopvangtoeslag bij meer dan drie uur vertraging.

 

Wie is verantwoordelijk? Ryanair of Laudamotion?

 

Om de vele nieuwe routes te kunnen vliegen, krijgt Laudamotion steun van Ryanair. De Ieren hebben 25% van de aandelen van Laudamotion . Op de lange termijn streeft Ryanair naar 75%.

 

Momenteel heeft Laudamotion zelf slechts 8 vliegtuigen. Daarom vliegt Ryanair met zijn Boeing 737-800 op veel routes van Laudamotion. (Ryanair levert het vliegtuig inclusief onderhoud, bemanning en verzekering). De operationele verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de vlucht ligt echter bij Laudamotion (hoewel Laudamotion hier door Ryanair wordt ondersteund).

 

Hoewel je in een vliegtuig van Ryanair hebt gevlogen, is Laudamotion nog steeds je contactpersoon. Daarom zou je je vorderingen tegen Laudamotion moeten indienen.

 

Lees de instructie over hoe je je claim moet indienen (in het Duits) op Travel-Dealz.

 

Zelf zou ik in dit geval een claimbureau inschakelen om de compensatie op te eisen

 

24-06

Ryanair en vakbond willen staking Duitse piloten afwenden

Ondanks de onderbroken collectieve onderhandelingen, is de communicatielijn tussen de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair en haar piloten in Duitsland niet volledig afgebroken. Een nieuwe verkennende vergadering staat gepland voor het midden van volgende week, zei een woordvoerder van de Vereinigung Cockpit (VC) in Frankfurt.
 
Voor Ryanair passagiers is het de hopen dat stakingen deze zomer kunnen worden vermeden. Eerder zei de vakbondsbestuurder dat de leden gaan beslissen of er deze zomer wordt gestaakt door Ryanair piloten die zijn gestationeerd in Duitsland,. Ze eisen hoger loon en betere arbeidsomstandighedenwet. Als maatstaf worden hierbij de arbeids-voorwaarden aangehouden van hun concurrenten Tui fly, Condor en Easyjet
 
Volgens de VC heeft Ryanair zich in de afgelopen onderhandelingen niet-coöperatief gedragen en zich niet aan deadlines gehouden en heeft het alle door VC gedane voorstellen van tafel gemaaid, maar er is hoop dat er toch een overeenkomst komt in de komende gesprekken
 
Kortom, de VC blijft open staan voor oplossingen. "Uiteindelijk is het niet ons doel om te staken, maar om een collectieve overeenkomst voor onze leden te sluiten," zei Schmitt. Hij wilde niet zeggen hoeveel van de plus minus 400 Ryanair-piloten in Duitsland door VC worden vertegenwoordigd. "maar we zouden niet durven als we niet overtuigd waren van onze effectiviteit."
 
Lees hier het originele Duitstalige artikel van www.Aero.de


Wizz Air: meer handbagage en nieuwe voorrangsservice

Passagiers van Wizz Air mogen vanaf 29 oktober meer handbagage meenemen aan boord. Daarnaast introduceert de luchtvaartmaatschappij Wizz Priority, waarbij reizigers extra service krijgen.

Door de versoepelde regels mag elke reiziger een stuk handbagage van 55 x 40 x 23 centimeter meenemen aan boord. Dat is twee keer zoveel als voorheen. Tot nu toe moest voor een dergelijk stuk handbagage extra worden betaald. Passagiers die dat al gedaan hebben voor een vlucht na 29 oktober krijgen van Wizz Air hun geld terug.

De nieuwe Wizz Priority-service, die los is bij te boeken, biedt klanten voorrang bij het instappen, een extra stuk handbagage van 40 x 30 x 18 centimeter en de garantie dat hun handbagage mee mag in de cabine en niet onverwacht alsnog in het ruim wordt geplaatst. Dat laatste geldt ook voor passagiers met een Wizz Go of Wizz Plus ticket en de Wizz Privilege Pass.
 
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl


'Vliegtaks helpt niet tegen CO2-uitstoot'

De invoering van een vliegtaks zal niet leiden tot minder uitstoot van CO2. Het aantal vluchten zal er namelijk niet door verminderen, staat in een rapport dat is opgesteld voor het ministerie van Financiën. De Telegraaf kreeg inzage in de analyse.

In een 'maatschappelijke kosten-batenanalyse' somt onderzoeksbureau CE Delft de verwachte gevolgen op van tien verschillende heffingen. Als korte vluchten bijvoorbeeld meer worden belast, zullen meer Nederlanders voor een lange vlucht kiezen, omdat het prijsverschil kleiner wordt.

95 procent van de Nederlanders zegt gewoon vanaf Nederlandse luchthavens te zullen blijven vliegen als een taks wordt ingevoerd. Slechts 5 procent kiest een alternatief, zoals een luchthaven in het buitenland.

CE Delft wijst er bovendien op dat Schiphol niet aan de vraag naar vluchten kan voldoen. Als er minder passagiers zouden gaan vliegen door de taks, groeit het aantal vrachtvluchten. Wordt vracht meer belast, dan gebeurt het omgekeerde.

Lees verder op: https://nos.nl/artikel/2237915-vliegtaks-helpt-niet-tegen-co2-uitstoot.html


22-06

Prijs voor beste reiservaring voor Norwegian

Norwegian is afgelopen week weer in de prijzen gevallen in Los Angeles. Het is al de ’s werelds beste low-cost long-haul maatschappij en beste maatschappij van het jaar 2017.

Deze keer ontving Norwegian enkele APEX-prijzen in de Amerikaanse stad Los Angeles. Maar wat is de APEX eigenlijk? Voor degene die er nog nooit van gehoord heeft. APEX staat voor Airline Passenger Experience Association, en meet dus de ervaringen van de reizigers bij maatschappijen, toeleveranciers van vliegtuigproducten en mediabedrijven. APEX is de enige non-profit organisatie die dit meet, aldus APEX. Deze organisatie reikte dit jaar weer verschillende prijzen uit voor vliegtuigmaatschappijen. De prijzen voor de Passenger Choice Awards vielen in de volgende categorieën: Zitcomfort, Cabine service, Eten en drinken, Entertainment en Wi-Fi.

Lees verder op: https://insideflyer.nl/prijs-voor-beste-reiservaring-met-norwegian

Kijk voor de andere winnaars op de site van APEX

 

Gerucht: Primera Air low cost van Brussel naar de Verenigde Staten?

Volgens onbevestigde bron op het forum van luchtzak.be heeft het Scandinavische Primera Air slots aangevraagd om vanaf Brussel Nationaal Zaventem te gaan vliegen naar Washington Dulles en het New Yorkse Newark airport.

Vluchten zouden waarschijnlijk gevlogen worden met een Airbus A321 LR en starten in komend winterseizoen. Primera vliegt al vanaf Parijs en Londen naar de Verenigde Staten.

 

Germania zomer 2019: derde toestel op Münster-Osnabrück

Het Duitse Germania gaat zijn basis op de luchthaven van Münster-Osnabrück uitbreiden. Volgend jaar zomer stationeert de airline een derde toestel op de grensluchthaven.

De stationering van een derde toestel betekent meer bestemmingen en uitbreiding op bestaande routes. Nieuwe bestemmingen vanaf 1 mei zijn Ibiza (1x p.w.), het Cypriotische Larnaca (1x p.w.)  en het Turkse Zonguldak 

 

Duitse Ryanair piloten stemmen over stakingen

De Duitse Ryanair-piloten houden een stemming om te kijken of het werk neergelegd wordt. Volgens de Duitse pilotenvakbond Vereinigung Cockpit (VC) zijn de gesprekken met Ryanair tot nu toe op niets uitgedraaid, zo meldt VC.

Ingolf Schumacher, onderhandelaar bij VC, zegt over de gesprekken met Ryanair: “we hebben ze zes maanden gegeven om met oplossingen te komen. We zijn heel geduldig geweest, maar dat is nu voorbij.” Vorig jaar december legden de Duitse piloten het werk neer nadat Ryanair geplande gesprekken afzegde. Het was de eerste keer dat Duitse Ryanair-piloten het werk neerlegden.

Lees verder op: www.upinthesky.nl/2018/06/21/duitse-ryanair-piloten-stemmen-over-stakingen


21-06

Kabinet wil vliegtaks voor Nederland

Het kabinet wil een nationale vliegtaks invoeren. De bedoeling was om de vliegtaks op Europees niveau in te voeren, maar het gaat niet lukken om voor 2021 een Europese belasting te introduceren.
 
D66-staatssecretaris Menno Snel van Financiën wil daarom de belasting op nationaal niveau invoeren, meldt De Telegraaf. De staatssecretaris stuurt binnenkort hiervoor het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer.
 
De vliegtaks moet 200 miljoen euro opbrengen. De eerste voorkeur gaat nu uit naar een vliegbelasting op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen. Als dat niet lukt, moeten Nederlandse reizigers straks via een tickettaks extra belasting betalen.
 
Hoe de vliegtaks op de lawaaiige en vervuilende vliegtuigen eruit zal zien, is nog niet bekend. Mocht het tot een tickettaks komen, dan staan de bijbehorende tarieven al vast in het regeerakkoord. Voor vluchten binnen Europa wordt zeven euro gerekend, voor middellange afstanden 22 euro. Op verre reizen wordt zo’n 40 euro extra gerekend.
 
bron: www.travmagazine.nl

 

19-06

TUI streeft naar positie van meest CO2 efficiënte luchtvaartmaatschappij

TUI Group zet grote stappen in het terugdringen van zijn CO2-uitstoot. Dat is een van de conclusies die getrokken kan worden na het lezen van het duurzaamheidsrapport over het jaar 2017.

In het afgelopen jaar scoorden TUI Airways (Verenigd Koninkrijk) en TUI Fly (Duitsland) respectievelijk de nummer 1 en nummer 3 positie wat betreft koolstofefficiëntie. Op dat vlak doen de luchtvaartmaatschappijen van TUI het gemiddeld 24 procent beter dan de concurrenten.

Afgelopen jaar werd de vloot van TUI Group vernieuwd met 72 Boeing’s 737 MAX. Dit type toestel stoot tot 14 procent minder CO2 uit dan zijn voorganger.

Voor de toekomst is de ambitie van TUI Group helder en ambitieus: in 2020 moet de uitstoot van de luchtvloot met 10 procent zijn gedaald. Verder moet TUI dan de positie hebben bereikt van Europa’s meest koolstofefficiënte luchtvaartmaatschappij.

bron: www.duurzaambedrijfsleven.nl

18-06

Lufthansa in gesprek met Norwegian Air

Lufthansa voert gesprekken met Norwegian Air over een mogelijke deal. Dat heeft topman Carsten Spohr van het Duitse luchtvaartconcern gezegd in een interview met de krant Süddeutsche Zeitung.

Spohr liet weten dat Lufthansa interesse heeft om een belang te nemen in Norwegian Air. Een overname hangt af van de strategische meerwaarde, prijs en mededingingskwesties. Volgens Spohr wordt binnen de luchtvaartbranche momenteel door alle partijen met elkaar gepraat in aanloop naar een nieuwe consolidatiegolf.

Norwegian Air verwierp eerder nog twee overnamevoorstellen van de Brits-Spaanse luchtvaartgroep IAG, moederbedrijf van onder meer British Airways en Iberia. IAG heeft een belang in Norwegian Air genomen en zou werken aan een nieuw bod op de Noorse prijsvechter.

Bron www.iex.nl

 

14-06

 

Ryanair start route van Weeze naar Marokkaans Essaouira

Ryanair heeft vandaag aangekondigd dat het een nieuwe route gaat starten vanuit Weeze naar Essaouira in Marokko. Op deze route zal twee keer per week worden gevlogen vanaf eind oktober 2018.

 

Bron: Ryanair website

 

12-06

 

Onur Air plant vluchten vanuit Maastricht

 

De Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air biedt vanaf oktober vluchten aan tussen Maastricht en Antalya. Op 12 oktober vindt de eerste vlucht plaats tussen de steden. De route wordt maar een keer per week bediend, op de vrijdag.

 

Hiermee keert de maatschappij na jaren afwezigheid terug op Maastricht. Onur Air vliegt ook op Amsterdam.

 

In tegenstelling tot de vluchten op Amsterdam zijn de vluchten naar Maastricht wel op de Onur Air website te boeken.

 

25-miljoenste passagier op Airport Weeze

Rudolf Henksmeier is de 25 miljoenste passagier van Airport Weeze, de luchthaven net over de grens bij Nijmegen. De man kwam woensdag met het vliegtuig uit Thessaloniki. Luchthavendirecteur Ludger van Bebber ontving de speciale gast direct na de landing met bloemen en een vluchtvoucher. Henksmeier komt uit de buurt van Paderborn in Oost-Westfalen en vloog met zijn vrouw in een toestel van Ryanair naar Airport Weeze.

'In mei vierden we het 15-jarig bestaan van het vliegveld Weeze. Een paar weken later mogen we ons al verheugen over de 25 miljoenste passagier, zegt luchthavendirecteur Ludger van Bebber. 'Dit cijfer benadrukt de brede acceptatie van onze luchthaven bij Nederlandse en Duitse klanten.' Er zijn 42 bestemmingen vanaf Weeze, ongeveer 40 procent van de vertrekkende passagiers komt uit Nederland.

In 2003, het jaar van de opening als civiele luchthaven, vlogen 208.000 passagiers vanaf Airport Weeze. Vandaag de dag zijn dat 1,9 miljoen klanten per jaar. Het militaire vliegveld Laarbruch werd overgenomen en gemoderniseerd, nadat het Britse Rijnleger hier was vertrokken.

bron: www.rn7.nl

 

06-06

TUI fly gaat long haul vliegen vanaf Eindhoven

TUI fly gaat vanaf komend winterseizoen long haul vluchten aanbieden vanaf Eindhoven Airport naar de Kaapverdische Eilanden (twee keer per week Boa Vista en drie keer per week Sal).

Daarnaast vergroot de reisorganisatie het aanbod op deze regionale luchthaven naar Sharm el Sheikh en Hurghada in Egypte, Gran Canaria en La Palma.

bron: www.travelpro.nl

 

02-06

Indiaas Indigo wil naar Brussel gaan vliegen

De Indiase low cost carrier Indigo, de grootste luchtvaartmaatschappij  van India, wil zijn netwerk uit gaan breiden met 24 nieuwe internationale bestemmingen. Vanaf welke Indiase luchthaven zij hun internationale routes wil beginnen is nog onbekend   Maar nog tijdens de zomerdienstregeling van  2018 wil het starten met 18 nieuwe routes naar Azië en het Midden Oosten. 
 
Tussen oktober 2018 en oktober 2019 wil het routes opstarten naar Frankrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland Verenigd Koninkrijk en België. Vanaf Duitsland wil het gaan vliegen op Frankfurt. Op welke luchthaven ze willen gaan vliegen in België is nog onbekend.
 
Volgens Indiase bronnen wil zij hun langeafstandsvluchten gaan vliegen met Airbus A330 toestellen.
 
Lees meer in het Engels op www.indiatimes.com

 

01-06

TUI fly met eigen Boeing 787 naar Kenia en Zanzibar

TUI fly gaat de komende winter zelf wekelijks op Kenia vliegen. De airline zet hiervoor een van de eigen Dreamliners in, die naast Mombasa ook Zanzibar zal aandoen. Hierdoor profiteren ook de vakantiegangers naar Zanzibar van het comfort dat dit type toestel de passagiers biedt.

Bovendien kan de route met de Dreamliner in een keer worden gevlogen. Voorheen werd Zanzibar namelijk met een 737 toestel gevlogen waardoor een tussenlanding nodig was. De eerste combinatievlucht naar Zanzibar en Mombasa staat gepland op dinsdag 6 november aanstaande.

Bron: www.travelpro.nl

 

Delta CEO: geen zorgen over concurrentie Norwegian en WOW

Delta CEO Ed Bastian maakt zich geen zorgen over de opkomst van low cost carriers op de trans-Atlantische markt. Zij zullen het juist steeds lastiger krijgen nu de olieprijzen stijgen, zo zei hij woensdag op een conferentie in New York.

“De kerosineprijzen zijn met 50 procent gestegen in het afgelopen jaar. Dat zorgt voor een stevige impact op het businessmodel [van maatschappijen als Norwegian en WOW Air], terwijl de grotere, meer premium maatschappijen daar goed mee om kunnen gaan”, aldus de Delta-topman.

Lees verder op: www.luchtvaartnieuws.nl 

Lees het hele interview in het Engels op Skift 

 

31-05

Ryanair stelt rechten veilig om Laudamotion in 2022 totaal te kopen

Ryanair verzekert zich van de rechten als eerste koper van Laudamotion. Daarover hebben Niki Lauda en Ryanier een overeenkomst gesloten. Daardoor zou Ryanair in 2022 100% eigenaar worden van Laudamotion.

Ryanair verwacht de komende weken toestemming te krijgen van de Europese Unie om een belang van 75% in Laudamotion te nemen. Ryanir verwierf in maart 2018 al een belang van 24,9%.

Ryanair is ook van plan om nog eens € 20 miljoen in de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij te investeren, bovenop de reeds aangekondigde € 100 miljoen.

Laudamotion vliegt o.a. vanaf Dusseldorf en Wenen.

Bron www.aviator.Aero

 

29-05

Belgisch en Spaans cabinepersoneel Ryanair gaan misschien staken

Het cabinepersoneel van Ryanair heeft afgelopen maandag beslist dat ze gaan staken in de maand augustus als Ryanair niet aan hun eissen tegemoet komt. Het gaat om het personeel uit vier landen, te weten België, Spanje, Portugal en Italië die gezamenlijk willen gaan staken om betere arbeidsomstandigheden te krijgen.

Het cabinepersoneel eist dat Ryanair stopt met het toepassen van de Ierse arbeidswetgeving en de voorwaarden aanpast aan de landen waar Ryanair actief is. Een staking wordt moeilijk gemaakt omdat Ryanair nog steeds niet de vakbonden heeft erkend waardoor een collectieve overeenkomst moeilijker is.

De stewards en stewardessen van Ryanair in België, Spanje, Portugal en Italië dreigen dus nu met stakingen middenin de zomervakantie periode als Ryanair niet tegemoet komt aan de eisen. In april was er al deels een staking in Portugal die werd onderbroken toen Ryanair beloofde te gaan praten, iets wat tot op de dag van vandaag nog niet gebeurd is aldus het cabinepersoneel.

Lees verder op: www.spanjevandaag.com/28/05/2018/belgisch-en-spaans-cabinepersoneel-ryanair-beslist-maandag-over-stakingen

 

28-05

Ook op vluchten van Corendon is pinnen mogelijk

Sinds afgelopen weekend is het ook mogelijk om op vluchten van Corendon te pinnen en contactloos te betalen, zo meldt het bedrijf.

Sinds vorig weekend kunnen passagiers, die met Corendon reizen vanaf Schiphol en Maastricht Aachen Airport, aan boord pinnen. Corendon laat weten dat: “met het aanbieden van de mogelijkheid om te pinnen aan boord springt Corendon in op de behoefte van de gasten, want uit onderzoek van de Europese Centrale Bank blijkt dat Nederlanders liever met de pinpas betalen dan met contant geld. Het is sneller, gemakkelijker en veilig.”

Transavia meldde vorige week dat er aan boord van hun vluchten gepind kan worden. 

bron: www.upinthesky.nl

23-05

Bij Transavia kun je voortaan pinnen aan boord

Transavia heeft op haar hele vloot (contactloos) pinnen aan boord geïntroduceerd. Dit zal de inflight service een stuk vlotter laten verlopen.  Tot nu toe was het uitsluitend mogelijk om contant of per creditcard te betalen.

Bij Transavia moet voor al het eten en drinken aan boord worden betaald, ook voor een flesje water. Dat betekent dat veel passagiers iets te drinken of te eten kopen, vloeistoffen mogen immers niet mee door de veiligheidscontrole. De service aan boord nam hierdoor veel tijd in beslag. Veel mensen contant gaven er de voorkeur aan om deze kleine bedragen niet met een creditcard te betalen, maar contant. Dat vertraagde de service, niet in de laatste plaats omdat er al snel een tekort aan wisselgeld was.

Lees verder op: https://zakenreis.nl/luchtvaart/bij-transavia-kun-je-voortaan-pinnen-aan-boord

 

Corendon wil trans-Atlantisch gaan vliegen

Corendon Dutch Airlines is van plan om de trans-Atlantische reismarkt te betreden. Het heeft een aanvraag bij het Amerikaanse Department of Transportation (DOT) voor een Foreign Air Carrier Permit gedaan.
 
Volgens officiële documenten is de Nederlandse luchtvaartmaatschappij voornemens om chartervluchten te starten tussen de Europese Unie en bestemmingen in de Verenigde Staten.
 
Corendon vraagt om versnelde verwerking van zijn verzoek zodat het zo snel mogelijk aan de voorgestelde vluchten kan beginnen.
 
Bron: www.ch-aviation.com

 

Jaarcijfers Ryanair: Laudamotion uitbreiden naar 50 vliegtuigen

Laudamotion vliegt nu met 20 Airbussen A320. Ryanair wil dit aantal uitbreiden naar 50 vliegtuigen in 2021. Ook de nieuwe vliegtuigen worden waarschijnlijk door Airbus geleverd. Ryanair wil zo snel als mogelijk is een meerderheidsbelang in Laudamotion verkrijgen. Laudamotion vliegt nu o.a. vanaf Düsseldorf internationaal op zonbestemmingen in Zuid Europa.

Daarnaast meldt Ryanair bij de presentatie van hun jaarcijfers dat (volgens hun) meerdere concurrenten op omvallen staan en Ryanair open staat voor verdere overnames.

Ryanair boekte een recordwinst van bijna 1,5 miljard euro. Dat is 10 procent meer dan een jaar eerder en meer dan analisten hadden voorzien. Het resultaat zal in het huidige boekjaar echter duidelijk lager uitkomen.  Dat komt vooral doordat de kosten voor personeel en brandstof toenemen en de tarieven minder snel stijgen dan voorheen.

Ryanair waarschuwt bonden en personeel om niet te overvragen bij CAO onderhandelingen. Deze zouden de winstgevendheid van het bedrijf onder druk zetten en gevolg hebben voor de werkgelegenheid bij de maatschappij.

 

19-05

TUI fly België opnieuw naar Puerto Plata en Mombasa

TUI fly België zal twee langeafstandsbestemmingen vanaf Brussels Airport opnieuw lanceren tijdens het aanstaande winterseizoen, zei de luchtvaartmaatschappij vrijdag. Dankzij de komst in juni van een tweede Boeing 787 Dreamliner in zijn vloot zal het de Belgische hoofdstad verbinden met Mombasa (Kenia) en Puerto Plata (Dominicaanse Republiek).
 
Gezien de populariteit van verre bestemmingen bij Belgische toeristen en met een garantie voor warm en zonnig weer, zijn ze terug in het aanbod van het bedrijf. Op Mombasa wordt één keer per week gevlogen en Puerto Plata twee keer.
 
 

18-05

Voor het milieu kan je het beste met Ryanair vliegen

Vliegen is heel slecht voor het milieu, dat weten we allemaal. En toch is het moeilijk niet te vliegen, zeker omdat het zo goedkoop is. En het opmerkelijke is dat je het milieu het minst belast als je vliegt met de goedkoopste maatschappij, Ryanair.

De CO2-uitstoot per passagier is bij die maatschappij het laagst.

Alleerst stopt Ryanair zoveel mogelijk mensen in ieder toestel. Weinig ruimte per persoon en een bezettingsgraad van 98 procent. Dat op zich maakt de uitstoot per passagier al lager dan bij maatschappijen met meer beenruimte en met meer lege plaatsen.

Daar komt nog bij dat Ryanair een heel jonge vloot heeft. Het gemiddelde Ryanair-vliegtuig is 6,8 jaar oud. Ter vergelijking: het gemiddelde toestel van British Airways is 14 jaar oud, van KLM 11 jaar en van Easyjet 7,7 jaar. Nieuwe toestellen verbruiken minder brandstof en hebben per passagier dus lagere CO2 uitstoot.

Bovendien gebruikt Ryanair de methode van de green approaches. De maatschappij wil zo min mogelijk brandstof verbruiken, dus kiest voor manieren van vliegen en dalen die zo zuinig mogelijk zijn. Ook dat is goed voor het milieu.

Bron: www.welingelichtekringen.nl


Aantal Belgen dat vliegt vanaf Eindhoven Airport verdubbeld

Veel meer Belgische reizigers wisten vorig jaar de weg naar Eindhoven Airport te vinden, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. In 2017 vlogen 627.000 Belgen vanaf Eindhoven; een ruime verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. De Belgen waren goed voor elf procent van het totaal aantal reizigers, dat vorig jaar op 5,7 miljoen uit kwam.

De groei is onder meer toe te schrijven aan een vorig jaar gelanceerde reclamecampagne in Vlaanderen. In spotjes op tv, radio en in bioscopen wordt Eindhoven Airport omschreven als 'de makkelijkste luchthaven van Vlaanderen'.

,,We zijn vorig jaar gestart met de campagne, omdat we zagen dat het percentage Belgen steeds zo rond de vier à vijf procent was en bleef", licht marketingmanager Eli Lejeune toe.

,,Eindhoven Airport is voor veel Vlamingen een aantrekkelijk alternatief vanwege de ligging. Vandaar dat we besloten hebben in het voorjaar van 2017 er een campagne aan te wijden, die herhaald werd in de herfst."

Lees verder op www.ed.nl/eindhoven/aantal-belgen-dat-vliegt-vanaf-eindhoven-airport-verdubbeld~a7939cb3/

 

15-05

Vanaf 13 juni kan je nog maar 48 uur van te voren inchecken bij Ryanair

Vanaf 13 juni verandert Ryanair z'n policy voor het inchecken. Dat zal niet langer vier dagen op voorhand meer kunnen, maar slechts 48 uur voor je vlucht vertrekt. Tenzij je extra betaalt, dan kan het tot twee maanden op voorhand.

Tot twee jaar geleden kon je bij Ryanair nog een week voor vertrek van je vlucht inchecken online. Dat werd in 2016 teruggebracht naar vier dagen, volgens Ryanair vreemd genoeg om de passagiers tegemoet te komen ("in response to extensive customer feedback”).

Vanaf 13 juni zal je nog maar 48 uur op voorhand kunnen inchecken. Tenzij je bereid bent om extra te betalen voor je ticket. Hoeveel? Wel, het hangt ervan af, want Ryanair heeft het gekoppeld aan of je al dan niet kiest om te betalen voor een gereserveerd zitje.

Wie bij het boeken extra betaalt voor assigned seating, kan tot twee maanden op voorhand inchecken.

bron: www.newsmonkey.be


Verzamelbak routenieuws Duitsland en Long Haul

Omdat de bak redelijk vol is, is er een extra uitgave / nieuwsbericht.

Eurowings
Eurowings start vanaf 1 juli met vluchten tussen Keulen en Osijek in Kroatië. Tot eind oktober wordt er twee keer per week gevlogen op woensdag en zondag.

Eurowings start dus toch niet de route van Weeze naar Mallorca op. Waarom is niet geheel duidelijk, maar het zou volgens mij te maken kunnen hebben met de vele extra vluchten van Ryanair/Laudamotion vanaf Düsseldorf internationaal.

Eurowings stopt met ingang van de winterdienstregeling met haar vluchten tussen Keulen en Kaapstad. De route wordt ook niet voortgezet vanaf Düsseldorf.

Germania
Germania start met ingang van de winterdienstregeling met vluchten tussen Bremen en Santa Cruz de la Palma op het Canarische eiland La Palma. Germania plant één vlucht per week op woensdag.

Wizz Air
Wizz Air stationeert een tweede Airbus op Debrecen Airport in Hongarije en begint daar met zeven nieuwe bestemmingen. Vanaf 15 december start Wizz Air met vluchten tussen o.a. Dortmund en Debrecen. Er zijn drie vluchten per week op dinsdag, donderdag en zaterdag. Wizz Air vliegt al vanaf Eindhoven op Debrecen.

Long Haul

Wow Air
Wow air start met vluchten tussen India en Reykjavik. Vanaf 6 december wordt er drie keer per week gevlogen tussen Delhi en Reykjavik. Vanaf 7 januari wordt dit uitgebreid naar vijf keer per week.

Air Premia
Air Premia is van plan tegen het einde van 2019 low cost long haul vluchten uit te gaan voeren vanuit Zuid Korea. De start up denkt aan middelgrote en lange afstanden vluchten in Azië en naar Amerika en Europa. Ze zouden o.a. belangstelling hebben voor München.

LCC Japan Airlines
Japan Airlines heeft besloten om een nieuwe low-cost airline op te richten. De nu nog naamloze maatschappij zal vanaf zomer 2020 starten. De nieuwe lcc zal internationale vluchten uitvoeren naar middellange- en langeafstandsbestemmingen van Japan naar Azië, Europa en de Verenigde Staten.

 

13-05

Bonden verliezen: Norwegian mag op VS blijven vliegen

Norwegian Air International mag naar de VS blijven vliegen. Dat heeft een Amerikaanse rechter bepaald naar aanleiding van een beroep van vakbonden op het besluit van het Department of Transportation (DoT) om Norwegian toegang te verlenen.
 
Vier bonden die samen 135.000 werknemers vertegenwoordigen hadden het besluit aangevochten omdat Norwegian een “ongebruikelijke bedrijfsstructuur” zou hebben om zo arbeidsrecht te omzeilen. De rechters vinden dat er geen wettelijke grond is een maatschappij te weigeren als ze aan alle voorwaarden van DoT voldoen.

Lees verder op: www.upinthesky.nl/2018/05/13/bonden-verliezen-norwegian-mag-op-vs-blijven-vliegen


11-05

Ryanair onderhandelt met vijf Oekraïense luchthavens over vluchten in 2019

Ryanair onderhandelt nu met vijf Oekraïense luchthavens over nieuwe vluchten. Het bekijkt de mogelijkheden om vanaf volgend jaar nieuwe routes in Oekraïne te starten. Michael O'Leary, de CEO van Ryanair, zei dit in zijn interview met een Oekraïense krant. 

Ik denk dat we onze aanwezigheid op de markt in Oekraïne vrij snel zullen ontwikkelen en opbouwen ', zei hij.  Hij voegde er echter aan toe dat het te vroeg is om over resultaten te spreken vanwege door de overheid opgelegde beperkingen. Daarover wordt gesproken met de Oekraïense minister van infrastructuur.

Op de vraag of er onderhandelingen met Odessa, Kharkiv, Dnipro, Kherson en Vinnytsia aan de gang zijn, antwoordde O'Leary dat de discussie met alle genoemde steden wordt voortgezet . 'Ik zal blij zijn als we onze passagiers vluchten kunnen aanbieden naar zo'n mooie stad als Odessa,' zei hij. Ryanair's CEO voegde echter eraan toe dat het openen van nieuwe vluchten naar Kiev de prioriteit van het bedrijf in deze markt is.

Bron: https://112.international


Eurowings: mogelijk vluchten vanaf Rotterdam en Eindhoven

Lufthansa-dochter Eurowings kijkt naar mogelijkheden om vluchten uit te gaan voeren vanaf Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. Dat meldt Jan Taube, Director Regional Management van Eurowings in Düsseldorf, in Luchtvaartnieuws Magazine. “Voor de iets langere termijn is Lelystad eveneens mogelijk."

Op de Nederlandse markt is Eurowings actief met rechtstreekse vluchten vanaf Hamburg, Stuttgart en München naar Schiphol. Zodra Eurowings extra vliegtuigen tot haar beschikking heeft ligt een uitbreiding elders in Nederland voor de hand. Daarbij noemt Taube met name vluchten vanaf haar basis in Palma de Mallorca als mogelijkheid.

We zijn heel erg flexibel als het gaat om routes en bases. We reageren op de markt en als zich een kans voordoet slaan we toe. Zo kan het gebeuren dat we een bepaalde route schrappen, om vervolgens een andere te openen”, zegt Taube.

Lees verder op: www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/eurowings-mogelijk-vluchten-vanaf-rotterdam-en-eindhoven


04-05

Norwegian verwerpt twee overname pogingen van IAG

De Scandinavische budget-carrier Norwegian heeft twee voorstellen van IAG (van o.a. British Airways, Iberia en Vueling) verworpen om het volledige aandelenkapitaal van het bedrijf over te nemen. IAG heeft een klein aandeel in het Noorse airliner genomen en had aangegeven om een  bod op het hele bedrijf te doen.
 
Norwegian zegt dat het twee keer een voorstel van IAG heeft ontvangen, die betrekking hebben op de verwerving van 100% van het aandelenkapitaal van de budgetmaatschappij. Deze voorstellen zijn bekeken, zo stelt het, maar "unaniem afgewezen" omdat de prijs te laag was.
 
De directie van Norwegian blijft zich volledig inzetten voor de huidige strategie van low cost vluchten binnen Europa en lange afstand low cost vluchten en streeft er naar om onafhankelijk te blijven.
 
 

03-05

Ryanair: Drie Weeze routes vervallen eind mei

Ryanair trekt in de laatste week van mei de stekker uit drie routes vanaf Weeze airport De laatste vluchten naar Malta en Växjo vinden plaats op 28 mei. De laatste vlucht naar Oradea vind plaats op 31 mei.
 
Dat de route naar Malta wordt gestopt verbaasd mij. De KLM vliegt vanaf Schiphol op Växjo.

 

02-05

Norwegian Airlines: Vreemde Capriolen (Achtergrondartikel)

Is Norwegian Airlines een geniaal business model, of is het één van die met lucht opgepompte low cost airlines die niet leven op rendement maar op de combinatie cashflow en schuldenberg? Deze vraag wordt al even gesteld, maar de afgelopen weken maakte Norwegian wel heel vreemde capriolen.
 
Voor de meeste waarnemers, waaronder mezelf, was de acquisitie van zo’n 5% van de aandelen van Norwegian door IAG, de moedermaatschappij van onder andere British Airways en Vueling, een geruststellende zaak. De CEO van IAG, Willie walsh, maakte geen geheim van de ambities om in een volgende fase de meerderheid van de aandelen van de low cost carrier te verwerken.
 
So far, so good: het is beter dat een speler als IAG investeert, dan dat ze zitten te wachten op een eventueel faillissement, om dan de lekkere brokjes op een goedkope manier te verwerven.

Maar het blijft een raar sfeertje, rond Norwagian Air Shuttle. De grote baas, Björn Kjøs, verklaarde initieel “totaal verrast” te zijn door de investering van IAG in “zijn” airline – Kjøs is de CEO maar eveneens de grootste aandeelhouder van de airline.

Lees verder op: https://travel360benelux.com/nl/jan-peeters/norwegian-air-shuttle-maakt-capriolen


Wow Air wil eerste buitenlandse basis openen en Aziatische routes starten

Wow Air overweegt zijn eerste hub buiten IJsland te openen om seizoensschommelingen in de vraag te compenseren, dit heeft CEO Skuli Mogensen aan Air Transport World laten weten. Hij noemde geen potentiële locaties voor de hub anders dan te zeggen dat het "ergens zal zijn waar het warm is in de winter".
 
De IJslandse LCC stationeerd haar vliegtuigen momenteel uitsluitend op Reykjavik Keflavik, die zij samen met rivaal Icelandair heeft ontwikkeld tot een snelgroeiende transatlantische hub. Zowel capaciteitsbeperkingen bij de belangrijkste IJslandse toegangspoort als hoge seizoensgebondenheid zijn echter factoren die Wow Air hebben gedwongen om naar een secundaire hub te zoeken..
 
Wow Air is ook in de buurt van een aankondiging van zijn eerste Aziatische route (met uitzondering van de reeds gediende Tel Aviv Ben Gurion ), die naar verwachting later deze maand zal plaatsvinden "Ons bedrijf draait echt om het gebruik van de unieke locatie van IJsland om Europese bestemmingen, via IJsland, naar Noord-Amerika te verbinden.We hebben nu 14 bestemmingen in Noord-Amerika en vanaf Azië voegen we Azië routes toe", zei Mogensen.
 
De maatschappij verwacht later dit jaar vier nieuwe A330-900 s. Alle diensten naar Azië zouden waarschijnlijk worden uitgevoerd met de nieuwe generatie Airbus- widebodies vanwege hun grotere bereik in vergelijking met de A330-300 s, waarvan WOW Air er drie heeft.
 
Bron: www.ch-aviation.com