NIEUWSARCHIEF
 
Ons nieuws ook te volgen op Twitter
 

https://twitter.com/Goedkoopvliege1

 

30-11

Weeze Airport krijgt financiële steun

De luchthaven in Weeze kan volgend jaar rekenen op financiële steun voor de luchtverkeersleidingskosten.

Volgens het Klever CDU-lid van de Bundestag Rouenhoff stelt het federale ministerie van Transport de regionale luchthavens in totaal 20 miljoen euro ter beschikking. De reden is een wijziging van de Luchtverkeerswet.

In Duitsland moeten regionale luchthavens zoals Weeze momenteel de kosten voor luchtverkeersleiding uit eigen zak betalen, in tegenstelling tot internationale of individuele kleinere luchthavens. Dit zou echter, ongeacht de coronacrisis, de concurrentie vervalsen, aldus Rouenhoff.

bron: www.antenneniederrhein.de


Verzamelbak routenieuws november 2020

Transavia / TUI fly
Transavia annuleert de geplande wintersport route tussen Brussel en Innsbruck,
TUI fly verplaatst zijn Innsbruck route van Antwerpen naar Brussel.

Condor
Condor zal volgende zomer vluchten starten van Düsseldorf naar het Kroatische eiland Brac.
Deze route start op 22 mei en vliegt tot 2 oktober eenmaal per week.

Condor begint toch niet met vluchten tussen Düsseldorf en Varadero op Cuba.
Wel is het mogelijk om via Frankfurt op Cuba te vliegen.

Corendon Airlines
Corendon Airlines start een hoog-zomerroute op vanaf Münster Airport naar Ankara.
Er wordt één keer per week gevlogen op vrijdag van 25 juni t/m 10 september

27-11

Kabinet overweegt verplichte vaccinatie voor passagiers

Het kabinet denkt nog na over een eventuele vaccinatieverplichting voor passagiers op vluchten van KLM, Transavia, TUI Nederland en Corendon. Dinsdag werd bekend dat die luchtvaartmaatschappijen zo'n verplichting nu nog te voorbarig vinden. In Australië komen passagiers straks pas aan boord van de maatschappij Qantas als zij kunnen aantonen gevaccineerd te zijn. Het kabinet buigt zich momenteel over of zulke regels ook in Nederland wenselijk zijn.

De baas van Qantas verwacht dat wereldwijd meer luchtvaartmaatschappijen zijn idee gaan volgen, maar in Nederland zit niemand er nog om te springen. Toch is het volgens minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat te vroeg om te zeggen dat het hier nooit gaat gebeuren.

"We hopen allemaal ons normale leven weer terug kunnen krijgen", zegt Van Nieuwenhuizen tegen NH Nieuws, "maar wat het al dan niet betekent, ook in het reizen, daar beraden we ons op dit moment nog over in het kabinet."

KLM, Transavia en TUI zouden liever zien dat iedere reiziger op Schiphol getest zou kunnen worden. Op Schiphol kunnen passagiers niet getest worden, ook niet in de XL-teststraat die volgende week opengaat. Reizigers die in Nederland aankomen moeten binnenkort wel kunnen aantonen dat ze geen corona hebben.

Bekijk hier het hele interview met minister Van Nieuwenhuizen over een vaccinatieverplichting aan boord en een uitgebreider testbeleid voor reizigers op Schiphol.

bron: www.nhnieuws.nl

 

FlyOne start route van Eindhoven naar Chisinau

De Moldavische low cost carrier start vanaf 3 juni met een route vanaf Eindhoven naar de Moldavische hoofdstad Chisinau. De vluchtfrequentie is twee vluchten per week op donderdag en zondag. Ticket is inclusief een sandwich en drankje

 

22-11

Jetblue zet in op Europa, betekent dat lagere ticketprijzen?

Je zou denken dat het aanbod van transatlantische vluchten van bijvoorbeeld Delta of KLM inmiddels wel voldoende zal zijn. Althans, in een normale situatie. Daar denkt JetBlue blijkbaar toch anders over. De Amerikaanse low cost carrier wil vanaf 2021 de concurrentie aangaan met de gevestigde orde. JetBlue stelt dat de ticketprijzen van verbindingen tussen de VS en Europa daardoor zeker zullen dalen.

Het Amerikaanse JetBlue richt zich voornamelijk op binnenlandse bestemmingen in de Verenigde Staten. Maar vliegt ook naar bestemmingen in de Cariben en Centraal- en Zuid-Amerika. De airline heeft een vloot van zo’n 268 Airbus en Embraer toestellen. Het grootste deel van de vloot bestaat uit de Airbus A320-200 en A321-200 (en -neo). Tot slot zijn er nog een flink aantal Embraer E190 vliegtuigen.

JetBlue biedt een reguliere Economy Class en op sommige routes ook een vorm van Premium Economy (Even More Space) en Business Class (Mint). Business Class is echter niet op alle routes beschikbaar.

JetBlue is geen onderdeel van een luchtvaartalliantie, maar heeft wel codeshare overeenkomsten met onder meer Emirates, Aer Lingus, Icelandair en South African Airways.

Momenteel is de vraag naar trans-Atlantische reizen tot een dieptepunt gedaald. Toch denkt de CEO van JetBlue, Robin Hayes, dat het herstel richting de zomer van 2021 ingezet zal worden. Volgens de baas van JetBlue heeft men lang genoeg gewacht op het bezoeken van vrienden en familie en het maken van mooie reizen. Gezien Jetblue’s verwachtingen zou de nieuwe verbinding wel eens goed gepland kunnen zijn. Dat zegt hij in een interview met Routes Online.

Lees verder op insideflyer.nl

 

20-11

Vanaf december 2 stuks handbagage bij Transavia

Op verzoek van passagiers heeft Transavia het beleid voor handbagage aangepast. Vanaf december 2020 mag je dan naast de rugzak of rolkoffer een accessoire meenemen aan boord. Een accessoire kan altijd gegarandeerd mee aan boord. Het grotere handbagage-item kan mee aan boord als er genoeg ruimte is.

Het gebeurt regelmatig dat niet alle handbagage in de cabine past. Dit leidt soms tot vertragingen bij vertrek en zorgt voor irritatie, omdat het voor de meeste mensen belangrijk is om hun waardevolle spullen bij zich te houden. Met de toevoeging van een accessoire wordt het voor passagiers gemakkelijker als de rolkoffer of rugzak mee moet in het ruim, blijkt uit onderzoek dat Transavia heeft gehouden.

Vanaf 1 december mag je één stuk handbagage zoals een rolkoffer (55x35x25 centimeter) én een accessoire zoals een kleine handtas of laptoptas (van 40x30x20 centimeter) meenemen aan boord. Samen mag de handbagage 10 kilo wegen. Het accessoire kan altijd gegarandeerd mee aan boord. Van de grotere handbagage-items accepteert Transavia alleen de eerste 70 stuks nog aan boord. De rest wordt in het ruim vervoerd.

bron: www.reisgraag.nl

 

18-11

Norwegian Air vraagt faillissementsbescherming aan

Luchtvaartmaatschappij Norwegian Air heeft in Ierland een vorm van faillissementsbescherming aangevraagd. Met die stap kan de financieel geplaagde budgetvlieger ingrijpend reorganiseren om de coronacrisis door te komen, terwijl de Ierse rechtbank het bedrijf beschermt tegen schuldeisers.

Norwegian Air heeft de faillissementsbescherming aangevraagd voor twee dochterondernemingen in Ierland, waar zijn vliegtuigen staan gestald. Het moederbedrijf zelf is daarbij ook tijdelijk beschermd tegen schuldeisers, stelt de luchtvaartmaatschappij in een verklaring. In de tussentijd staat het bedrijf voor de opgave zijn schuldenberg te verkleinen. De stap volgt op de weigering van de Noorse regering om de Norwegian Air verdere overheidssteun te geven. Oslo gaf vorige week te kennen extra staatssteun aan het luchtvaartbedrijf onverantwoord gebruik van publiek geld te vinden.

De balans van Norwegian Air was ook voordat de coronapandemie losbarstte een zwakke plek. De maatschappij groeide de voorbije jaren snel uit tot prijsvechter op langeafstandsvluchten, maar liet de schulden daarbij hard oplopen. Daarbovenop leed het bedrijf sinds 2017 telkens verlies. Norwegian Air waarschuwde eerder deze maand bij zijn kwartaalcijfers al voor een dreigend bankroet. Het totaal aan schulden en betalingsverplichtingen bedroeg omgerekend 6,2 miljard euro, terwijl het bedrijf maar 318,6 miljoen euro in kas heeft. Norwegian Air verwacht vijf maanden nodig te hebben om te reorganiseren.

Noorwegen schoot het bedrijf in maart nog wel te hulp met kredietgaranties. Dat gebeurde toen wel op voorwaarde dat bestaande schulden en verplichtingen werden omgezet in aandelen.

bron: www.rd.nl

 

16-11

Eurowings plant corona-sneltests op Düsseldorf airport

Na Lufthansa is Eurowings nu ook van plan om voor vertrek vakantiegangers te testen op Covid-19. De sneltests worden vanaf het einde van het jaar op de luchthaven Düsseldorf uitgevoerd. Het resultaat zou na 30 minuten beschikbaar moeten zijn.

In eerste instantie mogen alleen passagiers worden getest die naar een van de populaire vakantiebestemmingen vliegen. Ze moeten vóór de terugvlucht opnieuw worden getest. Het doel is om vakantiegangers een mogelijke quarantaine te besparen, aldus een woordvoerder.. Dit zou er ook voor zorgen dat niemand tijdens de vlucht besmet kan raken met het coronavirus .

Düsseldorf Airport kondigde aan voorstander te zijn van de snelle tests van de dochteronderneming van Lufthansa. De luchthaven ziet de tests als een kans om het luchtverkeer nieuw leven in te blazen. Als dit lukt, wordt het aanbod uitgebreid naar andere luchthavens. Ook de luchthaven Keulen-Bonn wil de nieuwe technologie gebruiken.

bron: www.wdr.de

 

13-11

Vliegtaks Nederland: tickets na de jaarwisseling duurder

Mensen die vanaf Schiphol of een andere Nederlandse luchthaven vertrekken, betalen over hun vliegticket vanaf 1 januari rond de 7,50 euro vliegbelasting. Het kabinet voert de vliegtaks toch na de jaarwisseling in. Het was even onzeker of dit wel zou doorgaan, wegens de coronacrisis en de gevolgen voor de luchtvaartsector.

Het kabinet neemt een hele reeks maatregelen om milieuvervuiling zwaarder te belasten. De vliegtaks is er daar één van. De maatregel moet 200 miljoen euro per jaar opleveren. Het gaat om een vast bedrag per ticket, dus het maakt niet uit of je naar Londen vliegt of naar Bali.

Staatssecretaris Hans Vijlbrief die over belastingen gaat, zei eerder dit jaar dat hij nog niet zeker was van de invoerdatum, omdat de luchtvaartsector het al erg zwaar heeft door de coronacrisis. Het precieze bedrag wordt nog vastgesteld, afhankelijk van hoe de prijzen van goederen en diensten zich ontwikkelen.

De vliegtaks stond al in het regeerakkoord, maar het kabinet hoopte toch nog op een Europese belasting. De eerste plannen hiervoor worden pas begin volgend jaar verwacht. De vliegtaks die in Nederland wordt geheven 'sluit al goed aan bij de belastingen op luchtvaart van andere Europese landen, wat Europese coördinatie ten goede komt', zegt Vijlbrief.

Op vrachtvluchten geldt voorlopig geen belasting. De angst is dat bedrijven bij het invoeren van zo'n taks ervoor zullen kiezen hun goederen via buurlanden te vervoeren. Dat zou nadelige gevolgen hebben voor Schiphol en Maastricht Aachen Airport.

Een Europees plan voor een belasting op vrachtvluchten moet daar een oplossing voor bieden, omdat in de omringende landen dan dezelfde regels gelden.

bron: www.rtlnieuws.nl

 

TUI fly verlengt schorsing vluchten vanuit Antwerpen, Oostende en Luik

Enige tijd geleden besloot TUI fly haar vluchtoperaties vanuit de luchthavens van Oostende, Antwerpen en Luik tussen 9 november en 17 december 2020 niet uit te voeren. Deze schorsing is nu verlengd tot en met 11 februari 2021.

“Regionale luchthavens zijn altijd al waardevolle partners voor TUI geweest en zullen dat ook in de toekomst blijven. Dit jaar zorgt de coronacrisis echter voor een veel lagere vraag voor de hele toeristische sector” zo klinkt het. Om haar vluchtoperaties voor de komende maanden verder te optimaliseren, heeft TUI fly besloten alles te concentreren op de luchthavens van Zaventem en Charleroi.

Reizigers die voor deze vertrekperiode een vlucht of een pakketreis hadden gereserveerd vanuit Oostende, Antwerpen of Luik, zullen worden omgeboekt op een vlucht van en naar Brussels Airport op dezelfde vluchtdag. Ze worden hierover eerstdaags door TUI gecontacteerd.

bron: www.travellikeapro.be

 

11-11

Geen gratis rolkoffers meer in de cabine bij Vueling

Vueling volgt Ryanair en Norwegian met het rolkoffer beleid. Dat wil zeggen dat het vanaf nu niet meer gratis is om een rolkoffer als handbagage in de cabine mee te nemen. In tegenstelling tot bv. Ryanair is het inchecken van de rolkoffer bij de balie wel gratis.

Vanaf nu is het alleen nog mogelijk om gratis een kleine tas of rugzak mee te nemen als handbagage in de cabine bij de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling. Reizigers die echter een Optima, Family of Time Flex ticket hebben geboekt, die normaal 50% tot 100% duurder zijn, mogen nog wel de rolkoffer meenemen in de cabine. Dat geldt ook voor de reizigers die een priority boarding hebben geboekt of extra bijbetalen voor een stoel op de eerste rijen wat normaal tussen de 4 en 10 euro extra kost.

De reizigers die een basistarief hebben moeten hun rolkoffer bij de incheckbalie afgeven en daar hoeft niet extra voor bijbetaald te worden, in tegenstelling tot bv. Ryanair. Als de rolkoffer echter afgegegeven wordt bij het boarden van het vliegtuig dan dient de reiziger ter plaatse 25 euro te betalen.

Gratis is en blijft een tas of kleine rugzak met de afmetingen 40x20x30 cm die tijdens de vlucht onder de stoel geplaatst moet worden. De rolkoffer mag niet groter zijn dan 55x40x20 cm en niet zwaarder zijn dan 10 kilo. Het meenemen van de rolkoffer is alleen gratis als je een Optima, Family of Time Flex ticket hebt geboekt, priority boarding hebt bijbetaald of een stoel op de eerste rijen hebt gereserveerd.

bron:www.spanjevandaag.nl

 

10-11

Norwegian Air ontslaat weer mensen

Norwegian Air ontslaat de meerderheid van het personeel. Er werken in totaal 2.200 mensen bij de luchtvaartmaatschappij en van hen worden er 1.600 ontslagen. Daarmee komt het aantal werknemers op een fractie van de tienduizend die er voor de pandemie werkten.

Maandag bleek dat de Noorse overheid de luchtvaartmaatschappij niet financieel zal steunen. "Het is een zware boodschap om te ontvangen", zei de Noorse minister van Industrie op een persconferentie. "Maar wij zijn aansprakelijk voor de verantwoordelijke uitgave van publieke middelen."

Door het gebrek aan steun moet Norwegian Air deze winter "vechten voor het leven", zo meldde het bedrijf tijdens een persconferentie. Van de 21 vliegtuigen die de maatschappij de afgelopen maanden in gebruik had, blijven er voorlopig 15 aan de grond staan. De resterende zes zullen worden gebruikt voor binnenlandse vluchten. In totaal heeft de maatschappij 140 toestellen.

Het bedrijf zegt nu op andere manieren op zoek te gaan naar geld, door bijvoorbeeld vliegtuigen te verkopen.

bron: www.nu.nl

09-11

Noorse overheid laat wankel Norwegian Air aan zijn lot over

De Noorse prijsvechter Norwegian Air, in Nederland bekend van de goedkope vluchten tussen Amsterdam en New York, krijgt geen geld meer van de Noorse overheid. Dat is maandag bekendgemaakt.

Norwegian wordt net als alle luchtvaartmaatschappijen hard geraakt door de coronacrisis, maar stond er daarvoor ook al niet florissant voor. Afgelopen zomer liet de airline weten dat het geld in het eerste kwartaal van 2021 op is, tenzij er nieuw geld kon worden aangetrokken.

Gesprekken daarover met de Noorse overheid zijn op niks uitgelopen, blijkt nu. Het aandeel Norwegian Air is dit jaar al 99 procent in waarde gedaald. Een aandeel kost nu 0,49 Noorse kroon. "Het is een zware boodschap om te ontvangen", zei de Noorse minister van Industrie op een persconferentie. "Maar wij zijn aansprakelijk voor het verantwoordelijk uitgeven van publieke middelen."

De coronacrisis lijkt de genadeklap voor de toch al wankele vliegtuigmaatschappij. Het bedrijf wilde te snel de vleugels uitslaan door te snel uit te breiden. Norwegian Air zou dinsdag de cijfers over het derde kwartaal bekendmaken, maar liet weten maandag al een eigen persconferentie te houden.

bron: www.nu.nl

 

06-11

Easyjet niet in gesprek met de Duitse autoriteiten over staatssteun

Easyjet heeft gereageerd op berichten dat het de Duitse autoriteiten heeft benaderd voor noodfinanciering om het door de coronavirus-pandemie heen te helpen.

De Duitse zakenkrant Wirtschaftswoche meldde dat chief exec Johan Lundgren betrokken was geweest bij gesprekken over een bedrag in de regio van honderden miljoenen euro's. Maar vertegenwoordigers van de lagekostenmaatschappij ontkenden al snel dat een dergelijk verzoek was gedaan.

Een woordvoerder van Easyjet zei: “Als pan-Europese luchtvaartmaatschappij hebben we, zoals je zou verwachten, regelmatig contact met alle regeringen in de landen waar we actief zijn en hebben we mensen in dienst rond de ondersteunende maatregelen die beschikbaar zijn voor alle in aanmerking komende bedrijven.   “Er is geen formeel verzoek om financiering ingediend. We blijven doorlopend met al deze regeringen praten. "

Lees verder in het Engels op: www.cityam.com

 

02-11

easyJet gaat samenwerking aan met Deutsche Bahn

EasyJet heeft een samenwerking aangekondigd met Deutsche Bahn. Het Duitse bedrijf wordt de eerste treinpartner in het Worldwide by easyJet-programma, en biedt in de toekomst naadloze aansluitingen tussen vluchten en treinreizen.

Door vlieg- en treintickets in één boeking onder te brengen krijgen reizigers zekerheid bij gemiste aansluitingen. Voorlopig gaat het om treinreizen van en naar de nieuwe luchthaven Berlin Brandenburg Airport, dat afgelopen weekend geopend werd, maar in de toekomst moet er op meer bestemmingen worden samengewerkt.

Aan Worldwide by easyJet doen zeventien luchtvaartmaatschappijen mee. De partners zijn: Air Transat, Aurigny, Blue Air, Corsair, La Compagnie, Emirates, China Airlines, Cathay Pacific, Etihad, Loganair, Norwegian, Neos, Scoot, Singapore Airlines, Virgin Atlantic, WestJet en Icelandair.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

Ryanair duikt in rode cijfers door corona

Ryanair heeft de afgelopen periode door de uitbraak van het coronavirus 80 procent minder passagiers vervoerd. De Ierse luchtvaartmaatschappij boekte daardoor in het eerste halfjaar van zijn gebroken boekjaar een verlies van 197 miljoen euro.

Ryanair denkt het komende halfjaar dieper in de rode cijfers te duiken dan de afgelopen zes maanden, mede door nieuwe lockdownmaatregelen. Het bedrijf geeft vanwege de grote onzekerheden geen financiële prognose.

Tussen half maart en eind juni bleven alle toestellen van Ryanair aan de grond. De omzet daalde het afgelopen halfjaar van 5,4 miljard euro naar bijna 1,2 miljard euro. Het bedrijf laat weten nog 4,5 miljard euro in kas te hebben en flink op de kosten te hebben bespaard. Ook heeft de Ierse prijsvechter geld opgehaald met een nieuwe aandelenuitgifte.

bron: www.eurobench.nl

 

01-11

Verzamelbak - Duits routenieuws

Eurowings
Eurowings start vlak voor de kerst met routes naar Erbil en Beiroet. Er wordt gestart met één vlucht per week, welke begin januari opgevoerd worden naar twee vluchten per week.

Blue Air
Blue Air start vanaf 28 maart met een route vanaf Keulen naar Bacau. Blue air plant op deze route drie vluchten per week.

Wizz Air
Wizz begint op 13 december met een route tussen Dortmund en Porto. Er vinden twee vluchten per week plaats.

Wizz Air gaat vliegen tussen Keulen en Cluj-Napoca. Deze route begint op 4 juni en krijgt twee vluchten per week.

Ryanair
Ryanair heeft een nieuwe route aangekondigd van Keulen / Bonn Airport naar Lissabon. Vanaf 28 maart  wordt de route gedurende het hele zomervluchtschema twee keer per week uitgevoerd.

Sun Express

Sun Express start op 14 mei met een wekelijkse vlucht tussen Keulen en Bodrum.

Long Haul

Blue Panorama

Blue Panorama – dat zijn naam binnenkort wijzigt in Luke Air - is afgelopen week gestart met een route tussen Bergamo en Dakar Airport in Senegal. De vluchtfrequentie is drie vluchten per week.

 

30-10

Jet2 start route tussen Amsterdam en Birmingham

Jet2 heeft plannen aangekondigd om vanuit Birmingham een vlucht naar Amsterdam te lanceren als onderdeel van het schema voor de zomer van 2021. Deze route start op 30 april en er zijn twee vluchten per week op maandag en vrijdag.

In het verleden heeft FlyBe op deze route gevlogen

 

28-10

Voor 200 Europese luchthavens dreigt faillissement

Bijna 200 luchthavens in Europa dreigen de komende maanden insolvent te worden al gevolg van de coronacrisis. Dat zegt de Europese luchthavenvereniging (ACI Europe) dinsdag.

Door de coronapandemie is de passagiersluchtvaart begin dit jaar ingestort. In september lag het personenvervoer op Europese luchthavens nog steeds 73 procent onder het niveau van dezelfde maand vorig jaar.

Sinds januari 2020 zijn volgens ACI Europe daarmee al 1,29 miljard minder passagiers vervoerd. De drastische terugval van het aantal passagiers zet niet alleen de luchtvaartmaatschappijen, maar ook de luchthavens onder druk.

Volgens ACI Europe dreigt voor 193 luchthavens insolventie als de aantallen zich tegen het einde van het jaar niet beginnen te herstellen. Vooral regionale luchthavens verkeren in moeilijkheden.

‘Het potentiële domino-effect op lokale werkgelegenheid en economieën is duidelijk. Financiële steun van overheden zal cruciaal zijn’, aldus ACI Europe.

‘Tegelijk zijn grotere Europese luchthavens en hubs niet immuun’, benadrukt de organisatie. ‘Ze hebben tot op het bot in de kosten moeten snijden en hebben zich gewend tot de financiële markten om hun balans te stutten en om een oorlogskas op te bouwen.’ Die plotse toename van de schulden en het schrappen van banen ‘brengt hun toekomst duidelijk in gevaar.’

bron: www.businessam.be

 

24-10

Dumpprijzen voor tickets naar oranje gebieden aanpakken kan niet, vluchten verbieden kan wel

Het is de Tweede Kamer een doorn in het oog: reizen naar oranje gebieden wordt afgeraden, maar luchtvaartmaatschappijen blijven tickets naar die landen aanbieden voor dumpprijzen. Er is niks tegen te doen, zeggen zowel de minister als deskundigen.

'Reis alleen als dat moet. Er zijn gezondheids- en veiligheidsrisico's, een inreisverbod en/of quarantaineverplichting.' Dat is de omschrijving van het reisadvies 'code oranje'. Toch kun je nog steeds heel goedkoop naar risicogebieden reizen. De Tweede Kamer vindt dat gek, omdat op dit moment met man en macht geprobeerd wordt het virus onder controle te krijgen.

In een motie vroeg de Kamer minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur te onderzoeken of voorkomen kan worden dat er gestunt wordt met prijzen van tickets naar gebieden die code oranje hebben gekregen. Maar dinsdag antwoordde de minister dat dat juridisch onmogelijk is, vanwege Europese regels.

Volgens specialist Europees recht en advocaat bij advocatenkantoor Van Diepen Van der Kroef Axel Hagedorn klopt het wat de minister zegt. "Dan moet je kunnen uitleggen waarom dumpvluchten een groter risico zijn voor de volksgezondheid dan vluchten die duurder zijn. Ik denk dat die redenering niet opgaat."

Het is wel mogelijk om vluchten vanuit bepaalde landen tijdelijk helemaal te verbieden. Dat is aan het begin van de coronacrisis nog gedaan voor een groot aantal landen, waaronder Spanje. Dat kan op grond van artikel 21 van de verordening 1008/2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap, waarin ook de vrijheid van vliegen is vastgelegd.

Lees verder op EénVandaag

 

23-10

Europese vakbonden: Ryanair pleegt chantage op eigen werknemers

Vakbonden uit verschillende Europese landen hebben in een gezamenlijk pamflet de sociale strategie van de Ierse budgetmaatschappij Ryanair aangeklaagd. Aan de actie nemen ook Belgische vakbondsafgevaardigden deel. Er heerst bij de personeelsvertegenwoordiging zware verontwaardiging over de druk die Ryanair op zijn werknemers uitoefent om een loonsvermindering van 10 procent te aanvaarden.

Hans Elsen, secretaris van ACV Puls, maakt daarbij gewag van chantage. Werknemers die op de vraag van een salarisinlevering niet wensten in te gaan, zouden immers met ontslag worden bedreigd.

Begin deze week bleek dat door de impact van de coronacrisis bij het cabinepersoneel van de lagekostenmaatschappij in België meer banen op de helling staan dan oorspronkelijk was vermoed. In eerste instantie was gewag gemaakt van 106 ontslagen, maar uiteindelijk bleek dat er 200 arbeidsplaatsen zouden verdwijnen. In totaal staan bij de Belgische divisie van het Ierse bedrijf 266 jobs op de helling, onder wie 66 piloten. Die banen zullen zowel in Charleroi als Brussel verdwijnen.

Lees verder op Businessam.be

 

22-10

Blue Air start met Amsterdam - Cluj Napoca

Blue air start komend voorjaar met 12 nieuwe routes vanaf het Roemmense Cluj Napoca Airport.

Vanaf 28 maart start Blue Air met een route vanaf Amsterdam naar Cluj met een vluchtfrequentie van twee vluchten per week.
Vanaf 1 juni start Blue Air met routes vanaf Brussel en Keulen naar Cluj.  Beiden met twee vluchten per week.

bron: https://boardingpass.ro

 

21-10

Geen mogelijkheden voor een verbod op goedkope vluchten naar risicogebieden

De minister van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat er geen mogelijkheden zijn om goedkope vluchten naar ‘oranje’ gebieden nationaal te verbieden. Wel spoort ze aan dit in Europees verband nader te onderzoeken.

Eerder gaf minister van Nieuwenhuizen al aan dat het lastig zou zijn om vakantievluchten naar code oranje gebieden te verbieden. Hiermee doelt de minister voornamelijk op de zeer goedkope vluchten zoals Ryanair die met verschillende acties haar reizigers weer aan boord wilt krijgen. Hierbij kon je voor vijf euro naar een code oranje gebied of kreeg je een tweede ticket gratis. De minister was er duidelijk over: “ik vind het een gotspe.”

In een brief aan de tweede kamer laat de minister dinsdag weten dat dit verbod inderdaad lastig is. Het is zelfs onmogelijk voor het kabinet om dit te doen. Wel wil de minister het in Europees verband aankaarten bij de Europese Commissie. Ze spoort lidstaten aan om gezamenlijk te onderzoeken wat er mogelijk is om de zeer goedkope vliegtickets naar risicolanden te verbieden.

Ondanks het niet kunnen afdwingen van een verbod blijft het kabinet vluchten naar risicolanden ontmoedigen. Met het extra waarschuwen op social media en publiekscampagnes hopen zij reizigers aan te sporen om alleen noodzakelijke reizen naar code oranje gebieden te maken.

bron: www.upinthesky.nl

 

Dubbel zo veel Belgische jobs op de helling bij cabinepersoneel Ryanair

Bij het cabinepersoneel van lagekostenmaatschappij Ryanair staan geen 106, maar 200 jobs op de helling. Dat hebben de vakbonden maandagnamiddag vernomen tijdens een webcast voor het personeel.

Iets meer dan een maand geleden meldde de luchtvaartmaatschappij al dat het aantal bedreigde banen toenam, van een tachtigtal in juli naar 106 ontslagen bij het cabinepersoneel en 66 bij piloten. “Dit is een primeur: er zullen nu tezelfdertijd drie procedures-Renault lopen bij Ryanair, en dat is nog nooit vertoond”, zegt ACV Puls-secretaris Hans Elsen. “Ryanair blijft maar met de Belgische arbeidswetgeving rammelen, en dat ongestraft.”

Bij de piloten zijn geen extra ontslagen aangekondigd. In totaal staan bij de Belgische tak van het Ierse bedrijf dus nu 266 jobs op de helling. Die banen zullen zowel in Charleroi als Brussel verdwijnen.

De vakbond roept minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) op om ervoor te zorgen dat Ryanair, zoals alle andere bedrijven die in België actief zijn, de wet naleeft. “De flagrante schendingen van de wetten in België en en Europa door Ryanair kennen geen enkel precedent.”

Bij de aankondiging in september klonk het nog dat er extra banen geschrapt moeten worden omdat de coronacrisis de maatschappij zwaarder treft dan gedacht en er minder boekingen binnenkomen. Elsen stelt echter overal in Europa hetzelfde scenario vast, waarbij Ryanair met ontslagen dreigt om de lonen te kunnen drukken.

Bij Ryanair in ons land werken iets meer dan 500 mensen, van wie het merendeel op de luchthaven van Charleroi.

bron:www.nieuwsblad.be

 

19-10

Nieuwe eigenaar wil Flybe nieuw leven inblazen

Het vleugellamme Flybe maakt onder een nieuwe eigenaar mogelijk een doorstart. Britse media melden maandag dat een voormalige aandeelhouder van Flybe de regionale luchtvaartmaatschappij in handen krijgt. De vluchten starten mogelijk begin volgend jaar.

Het al langer met financiële problemen kampende Flybe moest op 5 maart de vluchtuitvoering staken nadat de aandeelhouders Cyrus Capital, Stobart Group en Virgin Atlantic niet langer bereid waren om geld in de maatschappij te steken. De coronacrisis bleek uiteindelijk de doodsteek.

Flybe komt nu in handen van Thyme Opco. Dat bedrijf is grotendeels in handen van Lucien Farrell, die weer de baas is van de Europese tak van het Amerikaanse Cyrus Capital. Het is niet bekend welk bedrag met de transactie is gemoeid.

lees verder op: luchtvaartnieuws

 

15-10

Ryanair schroeft aantal vluchten voor winterseizoen verder terug

Ryanair schrapt voor het komende winterseizoen vluchten en schroeft de aanwezigheid in een aantal landen terug. Dat doet de luchtvaartmaatschappij omdat het aantal besmettingen met het coronavirus in veel Europese landen weer stijgt en de vraag naar tickets daalt.

Ryanair was van plan de komende maanden zo'n 60 procent van het aantal vluchten van vorig jaar uit te voeren, maar brengt dat nu terug naar 40 procent. De vliegtuigen moeten in doorsnee voor minstens 70 procent vol zitten om de winstgevendheid te beschermen. Daarmee houdt Ryanair zijn verwachtingen voor de bezettingsgraad van de vliegtuigen wel gelijk.

bron: www.transport-online.nl

 

14-10

EU: luchtvaartmaatschappijen teleurgesteld over beslissing Europese kleurenkaart

De Europese luchtvaartmaatschappijen zijn teleurgesteld over de beslissing van de 27 Europese ministers van Buitenlandse zaken om over heel Europa dezelfde kleurenkaart te gaan gebruiken in verband met het aantal besmettingen. Omdat elk land nog altijd afzonderlijk andere maatregelen neemt, zal dat het Europese vliegverkeer niet herstellen.

De 27 Europese ministers van Binnenlandse Zaken zijn het gisteren eens geraakt over een meer uniforme aanpak van de reisbeperkingen in Europa. Ze gaan dezelfde kleurencodes gebruiken op basis van de kaart die elke week zal worden gepubliceerd door het Europees Centrum voor ziektepreventie en bestrijding. Op basis van vastgelegde criteria zal dat centrum Europa onderverdelen in groene, oranje, rode en grijze zones die dan door alle lidstaten zal gebruikt worden, al is dat wel eerder een advies dan een verplichting.

Maar daar blijft het dan ook bij. Van een uniforme aanpak is geen sprake en de Europese luchtvaartmaatschappijen zijn dan ook niet tevreden met deze beslissing. Een kleine stap is genomen maar de echte doorbraak om het Europese vliegverkeer terug te heropenen, is daarmee nog ver af.

Lees verder op: www.flightlevel.be

 

11-10

Hoe dochter Basiq Air Transavia heeft veranderd

Alhoewel Transavia tegenwoordig bekend staat als typishe vakantievlieger was dit vroeger niet het geval. Pas nadat Basiq Air werd opgericht nam Transavia haar huidige vorm aan.

Transavia begon ooit als full-service maatschappij. Drankjes, maaltijden en alle andere verzorging was inbegrepen bij de ticketprijs. Eind jaren ’60 verkreeg Transavia landingsrechten op New York JFK en de maatschappij voerde met een vloot van onder andere Boeing 707’s vluchten uit over de hele wereld.

Begin jaren ’80 verschoof de focus van Transavia naar de Europese chartermarkt. In 1986 wijzigde de maatschappij haar naam van ‘Transavia Holland’ naar ‘Transavia Airlines’ en verschoof de focus naar het aanbieden van lijnvluchten. Ook deze lijnvluchten waren full-service.

Lees verder (met video's) op: UpintheSky

 

09-10

TUI fly vanaf Rotterdam naar Agadir en Marrakech

TUI fly vliegt vanaf 17 december vanaf Rotterdam naar Agadir en Marrakech in Marokko!

Beide bestemmingen krijgen twee vluchten per week.

 

Nieuw bij Transavia: Flextickets

Transavia (video) speelt met een nieuw product in op de veranderende wens van de reizigers om ze te overtuigen tickets te boeken. Flexibiliteit is belangrijk, plannen kunnen in deze coronatijd meer dan ooit wijzigen. het is bij transavia nu mogelijk om tot 48 uur  voor vertrek je vluchtdatum te wijzigen, om wat voor reden dan ook tegen minimale kosten.  

Met een Flexticket kies je voor flexibiliteit bij het wijzigen van je vliegtickets. Voor €. 9,- per persoon, per enkele reis kun je tot 48 uur voor vertrek je reisdatum en tijdstip  onbeperkt uitstellen naar een later moment, tot een jaar na je originele boeking. Je betaalt dan geen aparte wijzigingskosten, alleen het verschil in ticketprijs, als het nieuwe ticket duurder is. Voorwaarde is wel dat je bestemming en het reisgezelschap hetzelfde blijven. Een Flexticket biedt je de vrijheid waar deze tijd om vraagt. Zodat jij met een gerust gevoel op reis kan, wanneer jij dat wilt.

bron: www.travelution.nl

 

08-10

Eerste verlies easyJet ooit

EasyJet lijdt door corona over 2019-2020 het eerste verlies uit de eigen 25-jarige historie. De Britse prijsvechter liep donderdag vooruit op de later te publiceren cijfers over het gebroken boekjaar, dat afliep op 30 september en schat nu uit te komen rond de 900 miljoen euro in de min.

EasyJet komt op 17 november met de volledige jaarrekening. De resultaten over 2019-20 zijn nog positief vertekend, omdat de corona pandemie pas vanaf april toesloeg en easyJet alleen in het tweede halfjaar trof. Voor het hele boekjaar daalde het aantal passagiers met 50 procent. Tussen april en oktober lag de uitval veel hoger: naar schatting 75 procent minder reizigers dan een jaar eerder.

En er zit nog geen verbetering aan te komen in de luchtvaart: easyJet gaat er nu vanuit de laatste drie maanden van 2020 een capaciteit in te kunnen zetten van 25 procent, vergeleken met 2019. Met een bezettingsgraad van rond de 85 procent, komt dit neer op een terugloop in aantallen vervoerde passagiers van 80 procent.

Lees verder op: https://zakenreis.nl/luchtvaart/eerste-verlies-easyjet-ooit

 

Wizz Air start route tussen Eindhoven en Rzeszów

Wizz Air vliegt vanaf 6 november twee keer per week tussen Eindhoven en het Poolse Rzeszów. Daarmee komt het aantal bestemmingen dat de Hongaarse prijsvechter met de Brabantse luchthaven verbindt op 26 te staan.

De vlucht naar Rzeszów wordt in eerste instantie elke maandag en vrijdag aangeboden, maar vanaf 20 december worden de vluchtdagen dinsdag en zaterdag.

 

06-10

Eindhoven: Onderzoek naar opwaardering ILS

Eindhoven Airport onderzoekt of het zijn huidige Instrument Landing System (ILS) categorie I gaat opwaarderen zodat vliegtuigen ook bij slechtere weersomstandigheden met weinig/minder zicht kunnen starten en landen op Eindhoven Airport. Aanleiding hiervoor zijn de ernstige verstoringen in het vliegverkeer op/vanaf Eindhoven Airport als gevolg van slecht zicht in combinatie met de lage categorie ILS van de start/landingsbaan die afgelopen jaar plaatsvonden.

Ter voorbereiding op een verantwoorde afweging van een eventuele opwaardering van het ILS naar een hogere categorie worden diverse studies gedaan en gesprekken gevoerd. Zo is de luchtvaartmaatschappijen gevraagd naar welke categorie hun voorkeur uitgaat en wordt in samenwerking met Defensie (de eigenaar van de start/landingsbaan) onderzocht welke aanpassingen aan de baan en op het vliegveld benodigd zijn om een hogere categorie ILS mogelijk te maken. Ook worden de kosten voor de aanleg en het onderhoud van een upgrade in kaart gebracht.

Voor het onderzoek is naast het ministerie van Defensie ook de expertise van Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ingeschakeld. Op dit moment lijkt het verstandig een eventuele upgrade te koppelen aan groot onderhoud aan de start/landingsbaan. Dit staat vooralsnog gepland in 2025. Hierdoor wordt voorkomen dat de start/landingsbaan twee keer voor een langere periode gesloten moet worden en dat aanpassingen in de toplaag van de start/landingsbaan teniet worden gedaan.

Eindhoven Airport neemt naar verwachting in het najaar van 2021 een besluit over een eventuele upgrading.

Het ILS is een radionavigatiesysteem dat piloten gebruiken om te landen. Met behulp van het ILS kan een precisienadering van de landingsbaan worden uitgevoerd. Het ILS kent drie categorieën (waarbij categorie IIIB de meest uitgebreide is). Op luchthavens met deze categorie ILS kan worden geland zonder dat er zicht is op de baan. Eindhoven Airport beschikt momenteel over een ILS categorie I. Op Eindhoven Airport hebben piloten minimaal 550 meter zicht op de landingsbaan nodig om te mogen landen.

 

03-10

Ryanair praat met Boeing over grote order voor 737 MAX

Ryanair is in gesprek met Boeing over de koop van 150 tot 200 toestellen van het type 737 MAX. Dat meldden Ierse media. Naar verluidt kan voor het einde van dit jaar een order worden geplaatst, die op basis van catalogusprijzen dan minstens 18,7 miljard dollar waard zou zijn.

Ryanair zou verschillende versies van de 737 MAX willen aanschaffen. De opdracht zou een flinke opsteker zijn voor Boeing, want de 737 MAX wordt om veiligheidsredenen al sinds maart vorig jaar aan de grond gehouden vanwege twee crashes in korte tijd na elkaar. Daarnaast kampt de Amerikaanse vliegtuigbouwer met de gevolgen van de coronacrisis in de luchtvaartsector waardoor veel minder nieuwe vliegtuigen worden besteld.

Eerder deze maand werd nog bekend dat het Poolse Enter Air de eerste order voor de 737 MAX van dit jaar heeft geplaatst. Boeing worstelt tegelijkertijd met veel annuleringen voor het model.

bron: www.transport-online.nl

 

02-10

Norwegian Air in gesprek over mogelijke nationalisatie

De Noorse regering overweegt een belang in Norwegian Air te nemen waardoor de luchtvaartmaatschappij tijdelijk genationaliseerd zou worden.

De directie van de luchtvaartmaatschappij heeft de afgelopen week een ontmoeting gehad met overheidsfunctionarissen, meldde de Telegraph. De vergaderingen komt nadat de CEO van Noorwegen zei dat de budgetvlieger een extra injectie van contant geld nodig zou hebben om de winter door te komen.

In maart ontving de luchtvaartmaatschappij een reddingsoperatie van £ 250 miljoen van de regering toen het coronavirus wereldwijd luchtvaartmaatschappijen dwong hun vliegtuigen aan de grond te zetten. Maar vorige maand zei CEO Jacob Schram dat de garantie van de staatslening "niet voldoende is om deze langdurige crisis te doorstaan".

Politieke leiders in Oslo hebben gesuggereerd dat ze liever de Norwegian redden dan de rivaliserende vlieger SAS, die al gedeeltelijk eigendom is van Zweden en Denemarken. Volgens Jon Gunnes, woordvoerder transportbeleid van de Liberale Partij, is het ondersteunen van de vervoerder "erg belangrijk".

Bronnen uit de industrie bevestigden dat een meerderheidsbelang van de regering slechts tijdelijk zou zijn, zoals het geval is bij andere Europese luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa.

Voorafgaand aan de pandemie was Norwegian snel uitgegroeid tot een van de grote spelers op de low cost markt, die zich o.a. richtte op de lucratieve trans-Atlantische markt door langeafstandsverbindingen aan te bieden tegen lage prijzen.

Het merendeel van haar vloot blijft  waarschijnlijk tot april 2021 aan de grond, afhankelijk van het internationale reisadviezen Volgens een plan dat werd gedeeld vóór de reddingsactie in mei, streeft Norwegian ernaar om de diensten in 2022 op te voeren naar een normaal niveau.

Bron: www.cityam.com

 

01-10

Nieuwe routes TUI fly zomerprogramma

Schiphol krijgt vluchten naar Brindisi (2x p.w) en Palermo (2x p.w) in Italië, Palma de Mallorca (4x p.w) in Spanje, het Griekse eiland Thassos, en Djerba (1x p.w) in Tunesië

Rotterdam krijgt een verbinding met Antalya (2x p.w).

Groningen Airport Eelde krijgt er in de zomer van 2021 twee nieuwe TUI-bestemmingen bij: Mallorca (1x p.w. juni t/m sep) en Zakynthos.

 

Ryanair start vanaf Weeze met Roemeens Oradea

De route heeft in het verleden al eens bestaan, maar wordt nu weer mieuw leven ingeblazen.

Vanaf 4 december vliegt Ryanair vanaf Weeze op de Roemeense stad Oradea. Ryanair gaat twee keer per week, op maandag en vrijdag, vliegen op deze route.
Oradea heeft geen andere vluchten vanuit onze regio