Archief 2023 1e kwartaal
31-03
Verzamelbak routenieuws maart
Eurowings: Eurowings start met wekelijkse vluchten vanaf Düsseldorf naar Monastir en Malta. Monastir start op 5 april en Malta op 27 mei.
Vanaf 29 mei vliegt Eurowings vier keer per week van Düsseldorf naar Oslo. Norwegian is al actief op deze route.
Condor: Condor start op 12 mei met een wekelijkse route tussen Düsseldorf en Almeria.
Tijdens de winterdienstregeling vliegt Condor twee keer per week van Düsseldorf naar Agadir en vier keer per week van Keulen naar Hurghada.
Condor vliegt deze zomer toch niet tussen Düsseldorf en Rijeka
Niet vanuit onze regio , wel interessant
Dakar: Vanuit Marseill zal Transavia vanaf 3 mei elke woensdag Dakar bedienen en op maandag en vrijdag van begin juli tot begin september, waarna er weer 1 vlucht op woensdag is tot 25 oktober. In de zomerdienstregeling vliegt ook de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Neos van Verona naar Dakar. Deze route wordt elke donderdag aangeboden als driehoeksvlucht via Rome-Fiumicino.
30-03
Ryanair verspilt geen tijd aan plannen voor Nederlandse markt
Ryanair is op dit moment in het geheel niet bezig met de markt in Nederland. Door de politieke discussie over krimp van de luchtvaart ziet de Ierse low-cost maatschappij geen kansen voor groei en richt zij haar energie liever op andere markten. Dat zei Group CEO Michael O’Leary woensdag in Brussel, waar hij aanwezig was bij de Airlines for Europe (A4E) Aviation Summit.
“Er is geen Nederlandse markt. Ze zijn bezig om alles te sluiten. Waarom?,” antwoordde O’Leary op de vraag van Luchtvaartnieuws wat de positie van Ryanair op de Nederlandse markt is. Met de krimpplannen voor Schiphol liggen er daar geen kansen.
Voor Ryanair en dochter Lauda is Eindhoven Airport wel belangrijk, maar O’Leary voelt er niets voor om daar opnieuw een basis op te zetten. “Ik ben al in Eindhoven geweest,” antwoordde hij, verwijzend naar de basis die daar in 2018 na een loonconflict met de bemanning is gesloten.
“Waarom uitbreiden in een land dat het aantal vluchten terugdringt? De Italianen, Portugezen, de Ieren, de Britten, de Polen, allemaal willen ze graag groeien. Dan ga ik mijn tijd niet verdoen met de Nederlanders. En ik wacht al tien jaar lang voordat Lelystad Airport een keer open gaat. Er is vast weer een of andere nieuwe milieustudie die eerst moet worden gedaan.”
bron: www.luchtvaartnieuws.nl
29-03
Transavia waarschuwt voor verplaatsen vluchten en reductie vliegschema meivakantie
Transavia heeft haar klanten geïnformeerd dat zij in verband met een verzoek van Schiphol om het aantal passagiers de komende weken te verminderen, niet anders kan dan ingrijpen in haar netwerk. Het betreft de periode van 19 april tot en met 31 mei.
Volgens Transavia heeft Schiphol het verzoek gedaan om de drukte op Schiphol aan te kunnen. Transavia zal derhalve verschillende vluchten verplaatsen naar Eindhoven en Rotterdam verplaatsen. Maar ook waarschuwt de airline dat, ondanks alle inspanningen, er wellicht een aantal vluchten geannuleerd moeten worden. Passagiers en partners ontvangen hierover zo snel mogelijk bericht. Op 4 april worden de definitieve gevolgen voor periode 19 april t/m 31 mei vrijgegeven.
bron:www.travelution.expert
28-03
Petitie: Red Schiphol - Verwerp de 440.000 vluchten beslissing
Schiphol is een nationale aanwinst die duizenden banen ondersteunt en dat Nederland in staat stelt zijn gewicht in de schaal te leggen. De overheid moet de beslissing om het luchtverkeer op Schiphol te limiteren naar 440.000 per jaar verwerpen, om zo de hub status van Schiphol te behouden.
petities.nl/petitions/red-schiphol-verwerp-de-440-beslissing
Petitie: Wij, Allen mensen, bedrijven, vakantiegangers, en toekomstige generaties van Nederland.
constateren:
- De beslissing van de overheid om de hoeveelheid luchtverkeer van en naar Schiphol te limiteren zal de Nederlandse economie beschadigen.
- Het zal reizen moelijker en duurder maken voor Nederlandse families.
- Het reduceren van vluchten van en naar Schiphol zal de algemene uitstoot van broeikasgassen niet verminderen, aangezien de vluchten omgeleid zullen worden naar andere Europese vliegvelden.
en verzoeken:
- De eis voor Schiphol Airport om luchtverkeer te limiteren naar 440.000 per jaar te laten vallen.
- Te focussen op het ondersteunen van innovaties in duurzame luchtvaart die de uitstoot van broeikasgassen zal verminderen zonder de Nederlandse economie te schaden.
- Prioriteit te geven aan Europese- en multinationale klimaatinitiatieven, in plaats van te sleutelen aan de kleine CO2-voetafdruk van Nederland.
27-03
Vueling beboet wegens seksistische regels voor stewardessen
Zoals gerapporteerd door El Periódico en opgemerkt door Live en Let's Fly , krijgt Vueling een boete opgelegd vanwege de kledingvoorschriften en uiterlijke regels voor haar werknemers
Vueling heeft van de Catalaanse autoriteiten een boete van € 30.000 gekregen wegens discriminatie op grond van geslacht. Dit kwam nadat een klacht was ingediend door Stavla, de vakbond die het cabinepersoneel bij de luchtvaartmaatschappij vertegenwoordigt.
Het probleem komt neer op Vueling's veel strengere uiterlijke eisen voor vrouwen dan voor mannen. Terwijl mannelijke stewards alleen wordt verteld dat ze er 'schoon en netjes' moeten uitzien, wordt vrouwelijke stewardessen verteld dat ze foundation moeten dragen die lijkt op hun huidskleur, eyeliner en zwarte mascara, en dat ze hakken moeten dragen die twee tot drie zijn centimeter hoog.
Hoewel het boetebedrag niet zo hoog is voor een grote luchtvaartmaatschappij, is het significant omdat het de eerste keer is dat de Spaanse regering probeert de uiterlijke kenmerken van luchtvaartpersoneel te reguleren. De Catalaanse autoriteiten hebben verklaard dat de luchtvaartmaatschappij "een minder belastend en evenwichtiger bedrijfsimago moet invoeren, zonder de grondrechten aan te tasten".
Naar aanleiding van de uitspraak heeft Vueling toegezegd dat het geen aparte uiterlijke normen meer zal hebben voor vrouwelijke stewardessen en niet zal eisen dat ze make-up dragen.
bron: www.onemileatatime.com
24-03
Enkele vluchten Eindhoven geschrapt vanwege klimaatprotest
Enkele vluchten van en naar Eindhoven Airport zaterdag gaan niet door, omdat klimaatactivisten van Extinction Rebellion dan actie willen voeren bij de luchthaven. EINDHOVEN - Enkele vluchten van en naar Eindhoven Airport zaterdag gaan niet door, omdat klimaatactivisten van Extinction Rebellion dan actie willen voeren bij de luchthaven. Mogelijk doen enkele honderden aanhangers daaraan mee. Het is nog niet bekend wat de groep precies van plan is.
Eindhoven Airport had al gewaarschuwd dat de demonstratie gevolgen kan hebben voor de reis van, naar of via de luchthaven. De Transavia-vlucht naar Salzburg en terug is geannuleerd. De vlucht naar Palma de Mallorca en terug is uitgesteld tot zondag. De vlucht naar Gran Canaria vertrekt niet uit Eindhoven maar vanaf Schiphol, en de terugvlucht komt ook op Schiphol aan. De vlucht uit Sevilla arriveert niet in Eindhoven, maar in Rotterdam, en de vlucht naar het Portugese Faro vertrekt vanaf Rotterdam The Hague Airport. Ook een toestel uit Alicante landt zaterdag in Rotterdam, en vliegt daarna vanuit Rotterdam terug naar Alicante.
De andere maatschappijen die zaterdag van en naar Eindhoven vliegen, zijn TUIfly, Ryanair, Wizz Air en Pegasus. Het is nog niet bekend of zij ook vluchten annuleren of verplaatsen.
Extinction Rebellion zei eerder zo'n vijfhonderd demonstranten te verwachten. Volgens de klimaatbeweging duurt de demonstratie op de boulevard naast de terminal van 12.00 tot 13.30 uur. Een woordvoerster van de actiegroep sloot niet dat deelnemers het luchthaventerrein opgaan, zoals eerder op Schiphol gebeurde. "Maar dat lijkt niet heel verstandig; het gaat hier om militair terrein."
Begin november klommen demonstranten van Extinction Rebellion en Greenpeace over het hek van Schiphol naar het gedeelte waar privévliegtuigen stonden. De groep nam plaats onder meerdere jets en ketende zich vast om te voorkomen dat de toestellen zouden opstijgen. De politie hield honderden activisten aan.
bron: anp
23-03
Duitse luchthavens: Vakbonden willen staken op 27 maart
Aanstaande maandag 27 maart 2023 plannen de vakbonden Verdi en EVG een grote staking in het lokaal openbaar vervoer die zowel het trein- en busvervoer als de luchtvaart zal treffen. De werknemersvertegenwoordigers wilden meer details geven.
Naast de luchthavens liggen ook de werkzaamheden aan de trein- en busdiensten stil. De staking zal in Duitsland waarschijnlijk voor grote problemen zorgen. De vakbonden in de OV-sector willen hun eisen voor fors hogere lonen en betere arbeidsomstandigheden onderstrepen. Er zijn de laatste tijd regelmatig stakingen geweest, onder meer door beveiligingspersoneel en grondpersoneel op Duitse luchthavens, die een aanzienlijke impact hebben gehad op het luchtverkeer.
bron: www.aviation.direct
TUI fly start vanaf Brussel naar 4 Algerijnse bestemmingen
TUI fly gaat vanuit Brussel naar vier Algerijnse bestemmingen vliegen. In totaal gaat het om vijf wekelijkse vluchten die TUI fly vanuit Brussel naar Algerije zal uitvoeren.
Vanaf 15 mei komen er vier nieuwe verbindingen vanuit Brussel richting Algerije. Het gaat om Oran, Tlemcen, Constantine en Bejaïa. Oran en Constantine zijn na Algiers respectievelijk de tweede en derde grootste stad van het land. Bejaïa is een kuststad en ook Tlemcen ligt in het bevolkte noorden van het land. Richting de hoofdstad Algiers vliegt TUI fly enkel vanuit Charleroi.
Vluchten worden een keer per week uitgevoerd met uitzondering van Oran, dat twee vluchten per week krijgt. Vanuit Tlemcen en Bejaïa zijn er momenteel enkel vluchten naar Frankrijk. België wordt het tweede land dat met beide steden wordt verbonden.
bron:www.flightlevel.be
22-03
IJslands PLAY terug op Schiphol
PLAY, keert terug naar Amsterdam voor haar zomerdienstregeling 2023. De eerste vlucht van de low-cost maatschappij uit IJsland naar Schiphol staat gepland voor 5 juni. Er zijn maximaal vijf vluchten per week, op maandag, woensdag, donderdag, vrijdag en zondag. De ticketverkoop voor vluchten naar Amsterdam is al gestart.
Met de herstart op Amsterdam wil Birgir Jónsson, de CEO van PLAY, meer reizigers laten kennismaken met de betaalbare reisopties van de maatschappij. Als trans-Atlantische luchtvaartmaatschappij tussen Europa en Noord-Amerika opereert PLAY met IJsland als hub, strategisch gepositioneerd tussen de twee continenten. Met Amsterdam als nieuwste bestemming kunnen passagiers reizen naar IJsland en vier Amerikaanse steden: New York, Boston, Washington DC en Baltimore, evenals Toronto in Canada.
PLAY vloog tussen december 2021 en maart 2022 ook al vanaf Schiphol. PLAY vliegt ook vanaf Brussel en Düsseldorf naar IJsland.
bron: www.businesstraveller.nl
Jetblue Krijgt (toch) slots voor Schiphol (UPDATE)
Na wekenlang klagen tegen autoriteiten in Nederland is het JetBlue eindelijk gelukt om slots veilig te stellen op Amsterdam Schiphol. Maar de goedkeuring laat de toekomst van de luchtvaartmaatschappij in Amsterdam nog steeds op het spel staan, aangezien deze rechten op tijdelijke basis zijn verleend en de slots van de luchtvaartmaatschappij voor de winter en daarna nog onzeker zijn.
De in New York gevestigde luchtvaartmaatschappij wil een dagelijkse dienst uitvoeren vanaf zowel JFK als Boston Logan met haar Airbus A321LR-vliegtuig, hetzelfde model waarmee ze naar Londen vliegt. Maar het slotverzoek van JetBlue op Amsterdam Schiphol (AMS) in september voor de start van de operaties in de zomer van 2023 werd afgewezen.
De pogingen van JetBlue om slots te verwerven die waren vrijgemaakt door luchtvaartmaatschappijen, zoals Flybe en Aeroflot , waren niet succesvol, en toen niets werkte, nam de luchtvaartmaatschappij haar toevlucht tot een formele klacht.
Maar de huidige slots van JetBlue zijn niet bepaald de beste als het gaat om vertrektijden vanuit New York JFK. In haar laatste registratiedossier zei de luchtvaartmaatschappij:
“De door JetBlue geaccepteerde tijdelijke slots waren niet op commercieel wenselijke tijden, aangezien ze een aankomsttijd van 15.00 uur op AMS (lokale tijd) inhielden, wat een vertrektijd van JFK van 01.20 uur (lokale tijd) zou vereisen. Desalniettemin onderstreept JetBlue's acceptatie van deze tijdelijke slots haar gretigheid om de luchtdienstenmarkt tussen de VS en Amsterdam te betreden."
Lees verder op Clubs
21-03
Schiphol: geef duidelijkheid en perspectief over aantal vluchten
Schiphol wil duidelijkheid en perspectief, in afwachting van nieuwe regels omtrent het aantal vluchten via de luchthaven. Daarvoor pleit de advocaat van Schiphol in een kort geding tegen de Staat, dat werd aangespannen door verschillende luchtvaartmaatschappijen. Zij willen dat de verlaging van het aantal vluchten van 500.000 naar 460.000 vluchten van tafel gaat. Schiphol is echter positief over de regeling, al is die "niet ideaal".
De voorgestelde regeling wordt door Schiphol gezien als een noodzakelijke tussenstap, voordat uiteindelijk het aantal vluchten wordt gereduceerd tot 440.000. Daarvoor doorloopt de Staat momenteel een zogeheten ‘balanced approach’. Die schrijft voor dat eerst een doel moet worden geformuleerd voor het terugdringen van de geluidshinder van Schiphol en dat vervolgens maatregelen voor de middellange en lange termijn worden genomen. Zijn die onvoldoende, pas dan mag worden gedacht aan capaciteitsreductie.
Maar die procedure wordt niet gevolgd voor de verlaging naar 460.000 vluchten, iets waar luchtvaartmaatschappijen het niet mee eens zijn. De advocaten van Schiphol zien in die regeling in de tussentijd een "noodzakelijk, geschikt en redelijk instrument". Maar de regeling "is voor niemand, ook voor haarzelf, niet ideaal, niet 100 procent conform haar visie en er zijn allerlei kanttekeningen of vragen bij te plaatsen", aldus de raadsmannen. Schiphol ziet echter geen andere oplossing, in afwachting van nieuwe regelgeving.
Schiphol gaat ervan uit dat het krimpbesluit vanaf het komend winterseizoen zal gaan gelden. De luchthaven wil daarom weten waar zij aan toe is, en daarvoor is duidelijkheid over de doorgang van de experimenteerregeling nodig, aldus de advocaten.
bron: www.transport-online.nl
20-03
Ryanair start petitie: Passagiers beschermen, EU-luchtruim openhouden
Ryanair roept Ursula Von Der Leyen op om passagiersvluchten te beschermen en het EU-luchtruim open te houden tijdens stakingen van luchtverkeersleiders
Welke invloed de stakingen van de Franse luchtverkeersleiders op jou hebben:
- De stakingen van Franse luchtverkeersleiders verstoorden in 2023 tot op heden meer dan 1.000.000 passagiers.
- Overvluchten (die niet van/naar Frankrijk vliegen) worden geannuleerd terwijl Franse vluchten beschermd zijn.
- Frankrijk beschermt binnenlandse vluchten met behulp van een wet voor minimale servicegraad, terwijl niet-Franse vluchten worden geannuleerd.
- De EU beschermt vluchten die het Franse luchtruim passeren niet, dus miljoenen niet-Franse passagiers worden deze zomer geconfronteerd met vluchtannuleringen tijdens herhaalde stakingen van Franse luchtverkeersleiders.
Wat de EU moet doen:
1. EU-overvluchten beschermen (onder wetgeving voor minimale servicegraad) zoals in Griekenland en Italië.
2. Andere Europese luchtverkeersleiders toestaan om vluchten te beheren over Frankrijk wanneer de Franse luchtverkeersleiding staakt.
3. Eisen dat Franse bonden van luchtverkeersleiders deelnemen aan arbitrage in plaats van stakingen.
Teken vandaag en bescherm je reisplannnen deze zomer
19-03
Cabinepersoneel easyJet in Portugal wil begin april staken
Cabinepersoneel van luchtvaartmaatschappij easyJet in Portugal is van plan begin april voor drie dagen het werk neer te leggen om de eisen voor hoger loon kracht bij te zetten. Dat zei de Portugese luchtvaartvakbond SNPVAC. De staking in het Zuid-Europese vakantieland zou plaats moeten vinden van 1 tot en met 3 april.
De Britse maatschappij heeft een vloot van negentien toestellen die Portugal als thuisbasis hebben en meer dan achthonderd lokale werknemers. Volgens de bond zijn de lonen van cabinepersoneel te laag en moeten medewerkers worden gecompenseerd voor de hoge inflatie.
bron: www.welingelichtekringen.nl Zie ook artikel op 12 maart
18-03
Kiezer wil Rotterdam Airport niet sluiten
Rotterdam The Hague Airport moet open blijven. Dat zegt driekwart van de 550.000 mensen die de stemhulp van Omroep West en RTV Rijnmond heeft ingevuld in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen.
Het al dan niet sluiten en/of uitbreiden van luchthaven Rotterdam The Hague Airport was de afgelopen weken een van de verkiezingsthema's. Los van de standpunten van individuele politieke partijen en de uiteindelijke verkiezingsuitslag van eerder deze week, vindt 75 procent van de Zuid-Hollanders dat het vliegveld open moet blijven. Vijftien procent is neutraal of heeft geen mening, tien procent van de kiezers wil dat de luchthaven sluit.
Als het aan VVD, PVV, 50PLUS, CDA, JA21, Forum voor Democratie en ChristenUnie ligt blijft Rotterdam The Hague Airport open. GroenLinks, D66, PvdA, Partij voor de Dieren, SGP en SP willen de luchthaven sluiten. BBB en Volt zijn neutraal.
bron: www.omroepwest.nl
17-03
Schiphol gaat wachtrijen te lijf met vooraf te boeken tijdslots
Reizigers kunnen vanaf nu een tijdslot reserveren bij de veiligheidscontroles op Schiphol. Daardoor moet de wachttijd geminimaliseerd worden. De optie is alleen beschikbaar voor Europese vluchten naar Schengenbestemmingen.
Het boeken van een tijdslot kon, bij wijze van proef, al eerder. Nu is de optie structureel. Reizigers kunnen vanaf drie dagen voor vertrek online een tijdslot reserveren bij security. Daar staan banners om die groep passagiers zo snel mogelijk naar de controlepunten te loodsen.
Wie een tijdslot reserveert moet aangeven welke vlucht hij neemt, en uit hoeveel mensen het reisgezelschap bestaat. Daarna volgt een bevestigingsmail met een QR-code, die op de luchthaven wordt gescand.
Het tijdslot geldt alleen voor de securitycheck, en niet voor het inchecken aan de balie.
bron: www.luchtvaartnieuws.nl
16-03
easyJet erkent FNV, stakingen op Schiphol voorlopig van de baan
Het cabinepersoneel van prijsvechter Easyjet ziet af van stakingen in de komende meivakantie op Schiphol. Dat laat vakbond FNV aan NH Nieuws weten. De Britse luchtvaartmaatschappij wilde niets weten van onderhandelingen met de bond, maar is onder druk van stakingsdreigingen gezwicht en erkent FNV voortaan als gesprekspartner.
Easyjet wilde alleen zaken willen doen met de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), tot woede van FNV die veertig procent van het Easyjet-cabinepersoneel op Schiphol vertegenwoordigt. VNC ging al twee keer akkoord met cao-voorstellen van Easyjet, maar werd beide keren teruggefloten door haar leden. FNV wil dooronderhandelen tot er een akkoord ligt met voldoende loonsverhoging en betere roosters voor stewards en stewardessen van Easyjet.
Een deel van het cabinepersoneel van Easyjet was bereid te gaan staken in de meivakantie, als FNV niet erkend zou worden als gesprekspartner. Easyjet zinspeelde als op het inzetten van buitenlands cabinepersoneel om vluchtverstoringen te voorkomen. Zo ver hoeft het voorlopig niet te komen, maar FNV waarschuwt dat stakingen alsnog mogelijk zijn als Easyjet niet op de looneisen van de bond ingaat.
Easyjet heeft zo'n 250 Nederlandse stewards en stewardessen op Schiphol in dienst. Van hen zijn er 100 lid van FNV. De prijsvechter is na KLM de grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol.
bron: www.nhnieuws.nl
15-03
Vrijdag staking op Düsseldorf en Keulen Airport
Vakbond Verdi heeft voor vrijdag de hele dag waarschuwingsstakingen aangekondigd op de twee grootste luchthavens in Noordrijn-Westfalen, Düsseldorf en Keulen/Bonn.
Verdi NRW heeft woensdag aangekondigd dat werknemers op het gebied van luchtvaartbeveiliging, passagierscontrole, personeels-, goederen- en vrachtcontrole en werknemers in de publieke sector zijn opgeroepen om dit te doen. Voor beide groepen werknemers worden momenteel cao-onderhandelingen gevoerd.
Op de luchthavens van Düsseldorf en Keulen/Bonn veroorzaakten eendaagse waarschuwingsstakingen op 27 februari aanzienlijke beperkingen. Honderden vluchten werden geannuleerd als gevolg van de werkonderbrekingen. De vluchtoperaties op de luchthaven Keulen/Bonn kwamen bijna volledig tot stilstand.
bron: www.aero.de
14-03
Alle vluchten naar Griekenland donderdag geannuleerd
Alle vluchten van en naar Griekenland op donderdag worden geannuleerd. Onder meer luchtverkeersleiders leggen die dag 24 uur het werk neer. Verschillende grote Griekse vakbonden hebben opgeroepen tot de staking in navolging van een ernstig treinongeluk twee weken geleden.
Maastricht: Corendon voegt Hurghada toe aan zomerprogramma
Corendon breidt haar vluchtaanbod op Maastricht Aachen Airport verder uit. Vanaf 3 juli t/m 1 september vliegt de touroperator elke maandag en vrijdag naar Hurghada.
Het Egyptische Hurghada ligt aan de Rode Zee en wint ieder jaar in populariteit bij zonaanbidders.
bron: www.maa.nl
25 maart: Extinction Rebellion kondigt actie aan bij Eindhoven Airport
Extinction Rebellion (XR) zal op 25 maart actievoeren bij Eindhoven Airport. De actiegroep is van mening dat Eindhoven Airport, net als Schiphol, bijdraagt aan luchtvervuiling, geluidsoverlast en gezondheidsschade. Ook zou de natuurvergunning niet op orde zijn.
De actie van XR zou mogelijk kunnen leiden tot vertragingen op vluchten vanaf Eindhoven Airport op die dag. Dit heeft geleid tot onrust onder reizigers die op social media hun bezorgdheid uiten. Er is ook een groep mensen die hoopt dat XR een "nat pak" zal halen, wat betekent dat de actievoerders worden opgepakt door de politie.
De actie van XR is onderdeel van een wereldwijde beweging die zich inzet voor meer aandacht voor klimaatverandering. XR wil dat overheden meer actie ondernemen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en de natuur te beschermen. De actiegroep heeft de afgelopen jaren meerdere malen actie gevoerd in Nederland, waaronder op de A12 en Schiphol.
De actie van XR bij Eindhoven Airport heeft echter veel kritiek gekregen van het grote publiek. Veel mensen zijn van mening dat de actiegroep overlast veroorzaakt en geen rekening houdt met de gevolgen van hun acties voor anderen. Op social media uiten veel mensen hun onvrede over de actie en hopen zij dat de politie snel ingrijpt om de overlast te stoppen.
Het is nog onduidelijk hoe de actie van XR bij Eindhoven Airport zal verlopen en wat de gevolgen zullen zijn voor de vluchten op die dag. Als we kijken hoe hun acties eruit zien op de A12 dan kunnen we bijna uittekenen dat deze eco-communisten gaan proberen om zich vast te lijmen aan de start- of landingsbaan. De kans is groot dat de politie weer hard handig moet ingrijpen.
bron: www.dagelijksestandaard.nl
13-03
Beleidsadvies ministeries: vliegen nog duurder
Een hogere belasting voor vluchten, meer betalen voor vlees en zuivel en de veestapel verkleinen: het zijn allemaal extra maatregelen die het kabinet zou kunnen nemen om de klimaatdoelen te halen. Dat staat in een beleidsadvies dat door verschillende ministeries is gemaakt op verzoek van het kabinet.
Een voorbeeld waar volgens het rapport winst kan worden behaald is de vliegtuigbelasting. Sinds begin dit jaar is die al verhoogd van 8 naar 26 euro per ticket, maar dat is volgens de onderzoekers niet genoeg. Vooral voor langere afstanden zouden passagiers meer moeten gaan betalen, omdat die vluchten vervuilender zijn en niet onder het ETS-systeem vallen.
Vluchten onder de 2500 kilometer zouden bijvoorbeeld zo'n 26 euro meer moeten gaan kosten, vluchten tot 6000 kilometer 75 euro en nog langere vluchten 150 euro. Uit de opbrengst zouden vliegtuigmaatschappijen dan meer duurzame brandstoffen kunnen bijmengen.
Bron: www.nos.nl
Dan Air vanaf juni naar Brasov vanaf Brussel
Dan Air (Roemenië), voorheen Just Us Air, zal vanaf juni 2023 zijn eerste reguliere routes naar de luchthaven van Brasov uitvoeren. Na jarenlang voor andere luchtvaartmaatschappijen te hebben gevlogen, zal Dan Air (Roemenië) de komende dagen officieel haar eerste reguliere routes aankondigen.
De Roemeense luchtvaartmaatschappij vliegt vanaf 15 juni 2023 vanaf de luchthaven van Brasov naar acht bestemmingen in zes Europese landen. Onder andere een route tussen Brussel Nationaal en Brasov staat elke woensdag op het programma.
Als gevolg hiervan is Dan Air de eerste luchtvaartmaatschappij die de eerste reguliere routes van en naar de luchthaven van Brasov aankondigt.
bron: www.boardingpass.ro
12-03
Portugal: easyJet cabinepersoneel dreigt met staking (UPDATE)
Het bestuur van de National Union of Civil Aviation Flight Personnel (SNPVAC) is door het cabinepersoneel van easyJet gemandateerd om "alle passende juridische middelen aan te wenden, inclusief staking", nadat zij een voorstel van de maatschappij hadden verworpen.
In hun motivering voor een eventuele staking herinnerde SNPVAC aan het herstel van de sector in de afgelopen jaren, na de pandemie, en herinnerde eraan dat de easyJet-bemanning in Portugal "altijd veel begrip heeft gehad voor de operationele behoeften van het bedrijf in de loop der jaren", en "unaniem heeft gestemd toen het bedrijf om steun vroeg en ermee instemde hun arbeidsvoorwaarden voor drie jaar te bevriezen".
Tijdens de pandemie besloot easyJet echter, aldus de SNPVAC, "steun te verlenen met 'top-ups' die veel hoger waren dan die van Portugal aan sommige landen zoals Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, die op hun beurt al veel meer steun van de staat kregen".
De vakbond wees er ook op dat, "toen de operatie werd hervat, easyJet besloot om de "Spaanse collega's met een minimale garantie te helpen, terwijl de bemanning in Portugal meer financiële moeilijkheden had" en dat "de Portugese bases en routes behoren tot de meest winstgevende op het netwerk".
"Door het economische klimaat hebben de werknemers van easyJet de afgelopen drie jaar aan koopkracht ingeboet", benadrukten ze, waarbij ze opmerkten dat "de stijging van de kosten van levensonderhoud de werknemers verstikt en het welzijn en comfort van hun gezinnen in gevaar brengt".
"In de afgelopen twee jaar kreeg het cabinepersoneel te maken met ervaringen die niemand had voorzien, en stond het zelfs in kritieke perioden in de frontlinie", aldus de SNPVAC, die garandeerde dat "in andere landen en op bases waar het bedrijf niet hetzelfde niveau van winstgevendheid heeft als in Portugal, de collega's aanzienlijke verhogingen hebben gekregen" en dat "in deze landen tijdens de zomer is onderhandeld over overeenkomsten om de stabiliteit van de werktijden te beschermen".
In de verklaring verdedigt de SNPVAC dat het cabinepersoneel van easyJet "niet kan blijven toestaan dat het bedrijf een houding van onverschilligheid aanneemt, met betrekking tot de problemen van de klasse die al lang zijn vastgesteld", waardoor "een klimaat van spanning en ongenoegen voor de lange impasse in de oplossing van de verschillende arbeidsgeschillen" wordt gegarandeerd.
Voor de vakbond is "de impasse in de lopende AE/CLA-onderhandelingen niet te verdragen, die op termijn tot in het oneindige zou kunnen voortduren" en verzekert dat de professionals in Portugal "hun loyaliteit en productiviteit erkend willen zien in het bedrijf".
Een officiële bron van easyJet, die door Lusa werd gecontacteerd, zei dat de luchtvaartmaatschappij "haar verantwoordelijkheden als werkgever zeer ernstig neemt en al haar bemanningsleden tewerkstelt op basis van lokale contracten, overeengekomen met de vakbonden en in overeenstemming met de relevante lokale wetgeving.
bron: www.theportugalnews.com/nl
09-03
Eurowings verhoogt de incheckkosten op de luchthaven
Eurowings-passagiers die het goedkoopste "Basic"-tarief hebben geboekt, moeten nu een aanzienlijk hogere servicetoeslag betalen voor het inchecken op de luchthaven. Bij het inchecken aan de balie wordt vanaf nu 15 euro in rekening gebracht, zo meldt de Lufthansa Group in een nieuwsbrief aan sales. Tot nu toe was de toeslag slechts vijf euro.
De prijzen van de overige incheckmogelijkheden blijven bij Eurowings ongewijzigd. Daarna is inchecken via internet en bij de zelfbedieningsterminal op de luchthaven nog steeds gratis. Als u vooraf een check-in op de luchthaven boekt, wordt er EUR 2,50 in rekening gebracht.
Zoals ook Eurowings meldt, wordt eind oktober de mogelijkheid van bagageafgifte de avond ervoor weer aangeboden. Tegen een vergoeding van vijf euro kunnen passagiers hun bagage de dag ervoor tussen 18.00 uur en 20.00 uur afgeven bij de incheckbalie. Deze aanbieding geldt voor de luchthavens van Berlijn, Düsseldorf, Hamburg, Keulen/Bonn en Stuttgart.
bron: www.touristik-aktuell.de
08-03
4 nieuwe Transavia-bestemmingen vanaf Brussels Airport
Transavia voegt deze zomer vier bestemmingen in Spanje en Griekenland toe aan het netwerk vanaf Brussels Airport. De luchtvaartmaatschappij vliegt vanaf 29 juni naar Malaga (5x p.w.), Santorini (1x p.w) en Sevilla (2x p.w.). Verder wordt winterbestemming Tenerife (2x p.w.) ook een zomerbestemming.
Deze winter kan vanaf Brussel nog gevlogen worden naar Salzburg, Innsbruck, Tenerife, Alicante en Faro. Komende zomer stonden Zakynthos, Ibiza, Heraklion, Alicante en Faro al in het schema. Daar komen nu dus Malaga, Santorini, Sevilla en Tenerife bij.
bron: www.travmagazine.nl
TUI Fly: 3 nieuwe bestemmingen vanaf Antwerpen
Vanaf 30 juni zal TUI fly, Antwerpen 2 keer per week verbinden met Tenerife (Spanje), Antalya (Turkije) en Heraklion (Kreta). De reiziger heeft hierbij de mogelijkheid om een ticket te reserveren via TUI fly of een pakketreis van touroperator TUI te boeken. De lancering van deze nieuwe lijnen wordt mogelijk gemaakt door de komst van drie nieuwe Embraer toestellen type E195-E2 in de vloot van TUI fly.
In totaal zullen er tijdens de zomermaanden vanuit Antwerpen 11 bestemmingen beschikbaar zijn: Tenerife (Spanje), Antalya (Turkije), Heraklion (Kreta), Mallorca (Spanje), Malaga (Spanje), Alicante (Spanje), Ibiza (Spanje) , Murcia (Spanje), Split (Kroatië), Tanger (Marokko) en Nador (Marokko).
bron: www.travelpro.nl
05-03
Vliegtuig van Ryanair krijgt klapband bij landing op Eindhoven Airport
Een passagiersvliegtuig van Ryanair heeft zondagmiddag een klapband gekregen bij de landing op Eindhoven Airport. 180 passagiers kwamen met de schrik vrij.
Dat gebeurde rond 15.00 uur. Het toestel uit Londen is onder begeleiding van de brandweer naar het platform getaxied. Daar konden de 180 inzittenden het vliegtuig verlaten. Er is niemand gewond geraakt bij het incident.
Het vliegverkeer werd na het incident direct stilgelegd, om de hulpdiensten de ruimte te geven. Nadat bleek dat het meeviel, werd het vliegen hervat. Dat duurde volgens een woordvoerder van de luchthaven zo’n tien minuten. Andere vliegtuigen hebben volgens Eindhoven Airport nauwelijks vertraging opgelopen.
bron: www.ed.nl
04-03
9 maart Charleroi Airport: Actie van politievakbonden
Het einde van volgende week staat in het teken van een grote actie op de luchthaven van Charleroi, vanaf donderdag 9 maart 06.00 uur.
De politie zou kunnen worden bijgestaan door de douanebeambten en daarom moet rekening worden gehouden met langere wachttijden bij de controles, waarschuwde Eddy Quaino, permanent vertegenwoordiger van de socialistische vakbond, donderdag.
De volgende dag vindt de algemene staking plaats die is afgekondigd door het gemeenschappelijk front in de openbare dienst. Dit betekent dat politieagenten die dat wensen, kunnen staken, met uitzondering van degenen die zijn gevorderd om de door de wet bepaalde opdrachten te vervullen.
03-03
Spanje: Ryanair en de Pilotenbond hebben hun eerste CAO overeenkomst ondertekend
Ryanair heeft zijn tevredenheid uitgesproken over het sluiten van deze overeenkomst met SEPLA. In Spanje gevestigde piloten hebben een volledig loonherstel gekregen, van de bezuinigingen die zijn toegepast door de COVID-19-crisis, plus loonsverhogingen en andere voordelenverbeteringen in de komende vier jaar.
Tijdens de pandemie bereikten Ryanair en SEPLA afspraken om kosten te besparen en te bezuinigen, maar hielden ze al hun piloten in Spanje in dienst. Het bedrijf vervoert elk jaar meer dan 50 miljoen passagiers van/naar Spanje , wat 14,6 miljard euro aan de Spaanse economie en meer dan 300.000 banen genereert.
Eddie Wilson, CEO van Ryanair, zegt: “We zijn verheugd om onze eerste collectieve overeenkomst met de Spaanse piloten te ondertekenen. Met een looptijd van 4 jaar betekent dit betere salarissen en voorwaarden voor Spaanse piloten, inclusief jaarlijkse salarisverhogingen.” In die zin voegt hij eraan toe: “ Deze historische overeenkomst toont Ryanair's langdurige toewijding aan Spanje en onze piloten, door stabiliteit, toekomstige salarisverhogingen en andere voordelenverbeteringen te bieden in de komende 4 jaar. Ryanair heeft nog steeds bijna 120 Boeing 737 MAX -vliegtuigen om in heel Europa in te zetten en we hopen te blijven groeien en te investeren in Spanje, dat concurrerend moet blijven op het gebied van luchthavenkostenzodat we nog meer werkgelegenheid kunnen creëren voor piloten en bemanning.”
Óscar Sanguino, president van SEPLA, van zijn kant, geeft aan: «Met de ondertekening van deze collectieve overeenkomst, de eerste in zijn soort met Ryanair in Spanje, krijgen de piloten zekerheid en veiligheid waardoor ze hun werkomstandigheden kunnen beheren met de bedrijf , dat zorgt voor stabiliteit in de arbeidsverhoudingen. Dit akkoord is een historische mijlpaal voor de vakbond en versterkt onze rol als gesprekspartner. We willen de inzet en het werk van de ondernemingsraad van Ryanair en de Sepla-professionals benadrukken tijdens dit proces, dat de basis legt voor het bedrijf om toekomstige overeenkomsten met de vakbond te onderhandelen."
bron: https://fly-news.es
28-02
Vueling start routes vanaf Brussel en Düsseldorf
Vanaf Brussel Internationaal Zaventem start Vueling met routes naar Sevilla en Bilbao. Sevilla start op 1 mei en Bilbao op 3 juli. Beide bestemmingen krijgen drie vluchten per week.
Vanaf Düsseldorf gaat Vueling op Florence vliegen. Deze route start op 16 juni en krijgt twee vluchten per week.
27-02
Wizz Air schort vluchten naar Chisinau op vanaf 14 maart
Wizz Air heeft om veiligheidsredenen besloten om vanaf 14 maart 2023 alle vluchten van en naar de de Republiek Moldavië op te schorten.
Het bedrijf hield de veiligheidssituatie in Moldavië nauwlettend in de gaten en stond voortdurend in contact met verschillende lokale en internationale autoriteiten en agentschappen om het hoogste niveau van veiligheid en beveiliging van operaties te garanderen, meldt Wizz Air.
Als gevolg van recente ontwikkelingen in de Republiek Moldavië en het hoge, maar niet dreigende, risico in het luchtruim van het land, heeft Wizz Air de moeilijke maar verantwoorde beslissing genomen om alle vluchten naar Chisinau vanaf 14 maart 2023 op te schorten.
Na 14 maart 2023 zal Wizz Air extra vluchten van en naar de luchthaven van Iasi aanbieden om passagiers uit Chisinau te ondersteunen.
De enige route naar onze regio vanaf Chisinau is Dortmund. De andere routes had Wizz Air al beëindigd. Fly One vliegt nog wel vanaf diverse luchthavens in onze regio naar Chisinau.
bron: boardingpass.ro
Verzamelbak routenieuws
Eurowings: Eurowings is de derde low cost carier die een route start tussen Nordrhein Westfalen en het Armmeense Jerevan. Vanaf 29 mei vliegen zij op maandag vanaf Düsseldorf naar Jerivan. De andere maatschappijen zijn Wizz Air en Flyone.
Vanaf 13 mei vliegt Eurowings drie keer per week vanaf Dusseldorf naar Verona.
Eurowings start twee hoogzomerrouts van Dusseldorf naar Turkijke . Zowel Samsun als Adana krijgen 1 vlucht per week. Deze bestemmingen werden eerst vanaf Keulen aangevlogen.
Eurowings stopt met ingang van de zomerdienstregeling vanaf Dusseldorf met vliegen op La Palma.
Eurowings stopt vanaf Keulen met Bastia, Cagliari, Kayseri, Marrakech en Mykonos.
Air Arabai Maroc: Air Arabia vliegt vanaf 24 juni t/m 4 september 1 keer per week vanaf Keulen op Tanger
Niet low cost wel interresant
Nouvelair: Nouvelair vliegt vanaf 2 april t/m eind oktonber 2 of 3 keer per week vanaf Dusseldorf naar Tunis.
Nouvelair start een aantal hoogzomerroutes vanaf Duitsland naar Tunesie. Vanaf eind juni t/m augustus gaat Nouvelair vliegen vanaf Münster en Keulen op Monastir en vanaf Keulen op Djerba.
25-02
Stakingen op Düsseldorf en Keulen Airport
In het loonconflict voor werknemers in de publieke sector en luchtvaartbeveiliging gaat de volgende ronde van waarschuwingsstakingen van start op luchthavens. De luchthavens van Düsseldorf en Keulen/Bonn bijten het spits af, zo heeft vakbond Verdi aangekondigd.
In Keulen/Bonn wordt begonnen in de nacht van zondag (26 februari) op maandag kort daarna volgt Düsseldorf. Vanwege de ploegendienst eindigen de stakingen op beide luchthavens in de nacht van maandag (27 februari) op dinsdag.
Vanwege de werkonderbrekingen zijn volgens Verdi "vertragingen, annuleringen en zelfs een gedeeltelijke stilstand van het luchtverkeer" te verwachten
bron: www.touristik-aktuell.de
Corendon: routenieuws Groningen en Brussel (UPDATE)
Corendon vliegt komende zomer een paar weken tussen Groningen Airport Eelde en het Bulgaarse Burgas aan de Zwarte Zee. De vluchten vinden plaats in het hoogseizoen, tussen 31 juli en 28 augustus. Corendon vliegt vanaf Groningen ook op Antalya, Dalaman, Kreta en Rhodos.
Corendon gaat haar vluchten uitbreiden op Brussels Airport, uit onvrede over de problemen met de capaciteit op Schiphol. De komende zomer wordt er met 35 procent uitgebreid in Brussel en zullen er drie toestellen van het bedrijf op de Belgische luchthaven worden gestationeerd.
Vanaf Brussels Airport kunnen Corendon-klanten deze zomer vliegen naar twintig luchthavens in Turkije, Spanje, Griekenland, Egypte, Bulgarije en Portugal. Zelf vliegt Corendon op Antalya, Bodrum, Dalaman, Izmir, Kos, Kreta, Rhodos, Tenerife, Mallorca, Burgas en Hurghada de rest van de bestemmingen wordt met andere airlines aangevlogen
Ryanair: cabinepersoneel in België keurt CAO akkoord goed
Bij de Ierse lagekostenmaatschappij heeft het Belgische cabinepersoneel het voorakkoord over nieuwe arbeidsvoorwaarden goedgekeurd. Cabinepersoneel dat in ons land woont, zal daardoor nooit meer minder dan het wettelijke minimumloon verdienen en er zijn ook betere afspraken over de werkuren. Tijdens de kerstvakantie had het cabinepersoneel enkele dagen gestaakt om betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Er was ook gedreigd met nog meer stakingen, maar die zijn nu van de baan.
In juni en december vorig jaar en begin dit jaar legde het cabinepersoneel van Ryanair in België het werk neer uit protest tegen de slechte arbeidsvoorwaarden bij de lagekostenmaatschappij. Volgens de vakbonden verdienen de stewards en stewardessen niet eens het minimumloon in België. De vakbond dreigde met nog meer stakingen als Ryanair niet zou toegeven.
Na weken onderhandelen er een akkoord bereikt. Ryanair zegt toe dat het cabinepersoneel nooit meer onder het wettelijk minimumloon zal verdienen, en er komen ook betere afspraken over welke uren meetellen als gewerkte uren. Verplaatsingen op vraag van Ryanair en wachttijden zullen ook meetellen als gewerkte uren.
"Dit akkoord is een gigantische stap vooruit voor het personeel", zegt Hans Elsen van de christelijke vakbond ACV Puls. "Eindelijk is er een duidelijk afsprakenkader waaraan Ryanair zich moet houden."
Vorige week bereikten de vakbonden en de directie van Ryanair al een voorakkoord. Vandaag heeft het cabinepersoneel dat voorakkoord aanvaard. De afspraken gelden voor minstens twee jaar. "Het gaat niet over alle Ryanair-vluchten in België, maar over de vluchten met een bemanning die gestationeerd is in Charleroi of in Brussel, los van hun nationaliteit", zegt Elsen. Het blijkt vooral te gaan over stewards en stewardessen uit Italië, Spanje en Portugal die al jaren in ons land wonen.
Volgens de vakbonden verdiende het cabinepersoneel de voorbije jaren niet eens het wettelijk minimumloon in België, wat tegen de wet is. Daarover loopt trouwens een gerechtelijk onderzoek. Volgens Elsen staat die procedure los van het akkoord dat vandaag is bereikt. "Het is niet omdat we vandaag een akkoord hebben over de toekomst van het personeel bij Ryanair dat we alle inbreuken uit het verleden links gaan laten liggen", zegt Elsen. Die gerechtelijke procedure blijft doorlopen."
bron: www.vrt.be
Eindhoven airport: Geen bom gevonden in vliegtuig Transavia
Er wordt weer gevlogen vanaf Eindhoven Airport. In het vliegtuig dat was doorzocht na een bommelding is geen bom gevonden. Het is nog de vraag of alle vluchten vrijdagavond kunnen doorgaan. Dat heeft onder meer te maken met beschikbaarheid van personeel. Veel vliegverkeer naar en van Eindhoven Airport werd urenlang omgeleid of vertraagd.
De bommelding kwam vrijdagmiddag binnen toen het vliegtuig onderweg was van Praag naar Eindhoven. Wie er achter de melding zat is niet bekend. De passagiers van het vliegtuig zijn ondergebracht in de terminal van de vliegbasis.
Onder meer de Explosieven Opruimingsdienst Defensie en een speurhond van de Koninklijke Marechaussee waren betrokken bij het doorzoeken van het vliegtuig. Ook de bagage en passagiers zijn gecontroleerd.
De marechaussee laat weten dat er vooralsnog niemand is aangehouden. De bommelding kwam binnen via de politie, die de melding doorstuurde naar de marechaussee omdat het doelwit een luchthaven was.
"De melding ging over een vliegtuig dat zou landen op Eindhoven Airport", legt een woordvoerder van de marechaussee uit. Waar de melding precies vandaan kwam en wie er achter zit, wordt nog onderzocht, laat de zegsman verder weten.
Het toestel van Transavia, een Boeing 737 met vluchtnummer HV5234, landde om 14:53 uur in Eindhoven en kwam uit Praag. Het vliegtuig had Eindhoven overigens ook als daadwerkelijke bestemming. Het vliegtuig vertrok met 141 passagiers en zes crewleden.
Een passagier, die rond halfvijf 's middags nog in het vliegtuig zat, zei tegen Omroep Brabant dat de bommelding uit Praag kwam. "We krijgen continu updates hier in het toestel. Het personeel doet dat fantastisch. Er is eigenlijk niets aan de hand. De stemming is prima", aldus de passagier. Niet veel later mochten de mensen langzaamaan het vliegtuig uit en gingen ze naar de terminal.
Het vliegtuig staat nog altijd aan de grond bij de hangars van de militaire vliegbasis. Dat is protocol in het geval van verdachte situaties. Hoewel het toestel niet op een platform van Eindhoven Airport zelf staat, had de situatie dus wel gevolgen voor het vliegverkeer van het commerciële vliegveld.
Meerdere vluchten die op het Eindhoven Airport zouden landen, werden direct omgeleid naar andere luchthavens, onder meer Schiphol, Maastricht en Brussel. Lange tijd lag het vliegverkeer stil, maar rond kwart over zeven werd het vliegverkeer dus hervat.
Het is nog onduidelijk of alle vluchten kunnen plaatsvinden vanwege beschikbaarheid van het personeel. Informatie daarover is te vinden op de website van het vliegveld.
Foto van een van de passagiers. Ze wachten rond acht uur nog in de terminal.
bron: www.omroepbrabant.nl
22-02
Wizz Air bestelt duurzame SAF brandstof bij Neste
Wizz Air heeft een Memorandum of Understanding (MoU) getekend met Neste voor de levering van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF, Sustainable Aviation Fuel) vanaf 2025. Dankzij het akkoord kan de ultra-lowcostmaatschappij bij Neste 36.000 ton SAF kopen voor zijn Europese vluchten. Deze samenwerking zorgt ervoor dat Wizz Air de CO2-uitstoot per passagierskilometer verder kan doen dalen.
De luchtvaartmaatschappij wil tegen 2030 zijn CO2-emissies met 25% verminderen en plant zelfs tegen 2050 netto emissieneutraal zijn. In 2022 behaalde Wizz Air zijn laagste jaarlijkse koolstofintensiteit ooit, namelijk 55,2 gram/passagier/km. WIZZ nam vooral nieuwe Airbus A321neo’s in gebruik en verving ook een aantal oudere vliegtuigen. Verwacht wordt dat het aandeel Airbus neo-toestellen tegen eind maart 2023 meer dan 50% van de Wizz Air-vloot zal bedragen. Deze vliegtuigen kunnen vliegen met een 50% SAF-mengsel.
Neste MY Sustainable Aviation Fuel wordt geproduceerd uit duurzaam gewonnen, 100% hernieuwbaar afval en restgrondstoffen, waaronder gebruikt frituurvet en dierlijk vetafval. SAF wordt vóór gebruik gemengd met conventionele vliegtuigfuel. Het mengsel is geschikt voor bestaande brandstofinfrastructuur en vliegtuigmotoren. SAF levert dezelfde prestaties als conventionele vliegtuigfuel, maar heeft een aanzienlijk kleinere ecologische voetafdruk. Het gebruik van Neste MY Sustainable Aviation Fuel vermindert de uitstoot van broeikasgassen tot 80% gedurende de levenscyclus van de brandstof in vergelijking met klassieke fossiele brandstoffen
bron: www.pilootenvliegtuig.nl
Vueling werkt samen met WheelTug aan elektrische taxisysteem
Vueling bevestigd vandaag zijn samenwerking met het bedrijf WheelTug , ontwikkelaar van een innovatieve taxi-oplossing op basis van elektrische motoren die autonome bewegingen van vliegtuigen op de grond mogelijk maken. Op deze manier zal de Spaanse luchtvaartmaatschappij proberen de kooldioxide-uitstoot van haar operaties op luchthavens te verminderen, evenals de bijbehorende akoestische impact te verminderen.
"Partnerschappen zoals die we vandaag aankondigen met WheelTug sluiten volledig aan bij onze werkzaamheden om de efficiëntie van onze activiteiten te optimaliseren en stellen ons in staat om onze doelstellingen te blijven bevorderen, zowel op korte als op lange termijn", aldus Oliver Ifffert, directeur van Vueling-operaties.
De innovatieve WheelTug- technologie , ontwikkeld door het gelijknamige bedrijf, bestaat uit het inbouwen van kleine elektromotortjes in de banden van het voorste landingsgestel van vliegtuigen . De energie die nodig is voor de werking ervan wordt verkregen via de hulpvoedingseenheid (APU, voor de afkorting in het Engels).
De piloten zijn verantwoordelijk voor het starten van het systeem en kunnen het te allen tijde besturen. Zo kan het vliegtuig autonoom taxiën, zelfs als alle motoren uitstaan .
Bovendien heeft de technische bemanning via een systeem van camera's en sensoren toegang tot een volledig zicht naar voren, naar achteren en naar de lagere sector van het vliegtuig. Dit maakt het mogelijk om de afhankelijkheid van de bemanning van platformpersoneel dat is toegewezen aan taken zoals push-back vanuit de parkeerpositie, te verminderen.
De WheelTug-oplossing maakt het mogelijk om de akoestische impact van grondoperaties te verminderen en het brandstofverbruik te verminderen . Hierdoor neemt de uitstoot van broeikasgassen in de atmosfeer sterker af in vergelijking met taxiën met één draaiende motor.
bron: www.aviacionline.com
20-02
NL easyJet: Uitslag stemming cao bij vakbond VNC, akkoord afgewezen!
De afgelopen dagen hebben de easyJet sectieleden kunnen stemmen over het (tweede) principeakkoord tussen easyJet en de VNC.
Bijna 89% van de leden heeft gestemd en de uitslag van de stemming is zojuist binnengekomen:
23% heeft voor gestemd,
75,5% heeft tegen gestemd
1,5% heeft blanco gestemd
De meerderheid van de stemgerechtigden heeft aangegeven dat de inhoud van dit principe akkoord nog niet afdoende is om mee in te stemmen. Deze uitkomst nemen wij uitermate serieus. Nadat wij alle opmerkingen hebben doorgenomen zullen wij ons gaan beraden hoe we dit cao proces kunnen vervolgen. Daarna zullen we contact opnemen met easyJet om de ontstane situatie te bespreken en tot vervolgstappen te komen die in het belang zijn voor het easyJet korps.
Inzet voor het easyJet cabinepersoneel: Wij zullen wederom intensief met onze leden in gesprek gaan over dit principeakkoord en waar het volgens hen inhoudelijk nog tekort schiet. Wij zijn ons bewust van de kwesties die spelen rondom de vertegenwoordiging van leden aan de easyJet onderhandelingstafel. Het sectiebestuur van de VNC heeft daar echter geen invloed op en focust uitsluitend op de inhoud: een zo sterk mogelijke vertegenwoordiging en een zo goed mogelijke cao voor het easyJet cabinepersoneel. Wij zullen er alles aan blijven doen om deze onderhandelingen tot een positief einde te brengen en een sterk verbeterde cao af te spreken voor het easyJet cabinepersoneel, dat in ruime meerderheid vertegenwoordigd wordt door de VNC.
bron: vnconline.nl
19-02
Charleroi Airport: TUI fly focust deze zomer op de Maghreb
TUI fly Belgium heeft besloten om deze zomer slechts één vliegtuig (een B737 met 189 stoelen) in Charleroi te baseren, net als het deze winter deed. Deze aankondiging maakte een einde aan een recent gerucht dat suggereerde dat de luchtvaartdochter TUI haar basis in Charleroi zou sluiten. De tweede Belgische luchtvaartmaatschappij verkleint desalniettemin drastisch haar aantal vluchten op Brussel-Charleroi.
Het zomeraanbod zal beperkt blijven tot de Maghreb. Het huidige programma omvat de volgende bestemmingen: Algiers en Oran in Algerije, Casablanca, Nador, Oujda en Tanger in Marokko, Djerba, Enfidha en Tunis in Tunesië.
TUI Fly zal een aantal vorig jaar aangeboden bestemmingen niet meer bedienen, namelijk Alicante, Al Hoceima, Malaga, Heraklion, Palma, Rabat, Rhodos, Murcia, Tenerife en Toulon.
Bron: www.pagtour.info
17-02
Ryanair: Directie en vakbonden in België sluiten voorakkoord
De directie en vakbonden van de Ierse lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair in België hebben donderdag een voorakkoord ondertekend. Dat melden de christelijke bediendebonden ACV Puls en CNE. Het akkoord heeft betrekking op de lonen en werktijden en garandeert het wettelijk minimumloon voor de sector in België.
De stakingsdreiging is dus van de baan. Het voorakkoord zal volgende week voorgesteld worden aan het personeel, dat erover volgende week vrijdag zijn stem zal kunnen uitbrengen.
Volgens vakbondsmannen Hans Elsen (ACV Puls) en Didier Lebbe (CNE) kon het voorakkoord bereikt worden na de elf dagen van staken door de werknemers tussen de zomer van vorig jaar en begin januari. Nieuwe stakingen zijn met het voorakkoord van de baan, maar de vakbonden benadrukken dat het akkoord nageleefd moet worden om de sociale vrede te garanderen.
“Aan het voorakkoord zijn lange en zeer moeilijke onderhandelingen voorafgegaan”, zegt Elsen. “We zijn erg trots dat we vooruitgang hebben kunnen boeken bij dit bedrijf, na meer dan een jaar van onderhandelen.”
Voor de basis van Ryanair op Brussels Airport, die de luchtvaartmaatschappij gesloten heeft en voorlopig niet heropent, zijn volgens Elsen nog geen oplossingen uit de bus gekomen.
bron: www.nieuwsblad.be
16-02
Extinction Rebellion: Klimaatactie bij Eindhoven Airport
Klimaatactiegroep Extinction Rebellion voert op zaterdag 25 maart actie bij Eindhoven Airport. Inzet is de luchtvervuiling, geluidsoverlast en gezondheidsschade die Eindhoven Airport veroorzaakt.
Net als bij Schiphol Airport in Amsterdam is hier volgens de actiegroep de natuurvergunning niet op orde
bron: www.bd.nl
15-02
Corendon voegt Ohrid toe aan vluchtaanbod Maastricht
Corendon heeft Ohrid (Macedonië) toegevoegd aan het vluchtaanbod vanaf Maastricht Aachen Airport. Vanaf 7 juli tot en met 1 september vliegt de touroperator eenmaal per week retour naar Macedonië.
Corendon vliegt reeds vanaf MST Airport naar Kreta, Zakynthos, Rhodos, Antalya, Bodrum en Burgas. Met het toevoegen van Ohrid komt het totaal aantal bestemmingen van Corendon uit op 7.
bron: www.maa.nl
Eurowings gaat samenwerken met Volotea
In plaats van een eigen toestel te gebruiken, breidt de dochteronderneming van Lufthansa haar aanwezigheid in Europa uit door middel van een verkooppartnerschap - en zo het zuiden van het continent te versterken.
De goedkope tak van Lufthansa Eurowings breidt zijn aanwezigheid in Europa uit. In de toekomst gaat de luchtvaartmaatschappij samenwerken met de goedkope luchtvaartmaatschappij Volotea uit Spanje .
Naast de nieuw geopende bases in Praag en Stockholm in Oost- en Noord-Europa, is er nu een ideale aanvulling in het zuiden , zei Jens Bischof, CEO van Eurowings , in een videoconferentie. Volotea is sterk vertegenwoordigd in Frankrijk, Italië en Spanje.
De maatschap is puur een verkoopsamenwerking. Elk van de twee partners verkoopt vanaf april ook tickets voor de andere luchtvaartmaatschappij via de eigen website. "Wat we niet doen, is het delen van codes", legt Carlos Muñoz, oprichter en CEO van Volotea, uit. Dit betekent dat klanten bijvoorbeeld geen routes van de twee luchtvaartmaatschappijen kunnen combineren en hiervoor een doorlopend ticket kunnen boeken.
"De operationele en economische verantwoordelijkheid blijft bij de luchtvaartmaatschappij die de route bedient", aldus Bischof. Ook wordt de omzet niet gedeeld. Als klanten bijvoorbeeld een Volotea-vlucht boeken bij Eurowings, ontvangt Eurowings alleen een financiële bijdrage in de vorm van commissie.
Volotea lanceert ook 8 nieuwe Duitse routes. Voor onze regio van belang is de route van Bordeaux naar Düsseldorf. Route start waarschijnlijk in april, maar de exacte gegevens ontbreken op dit moment
bron: www.handelsblatt.com
JetBlue wil via juridische weg slots op Schiphol bemachtigen
JetBlue wil naar Amsterdam vliegen. Maar omdat het moeilijk was om slots te krijgen op Schiphol, nam de luchtvaartmaatschappij de ongebruikelijke stap om een ​​formele klacht in te dienen tegen de Nederlandse overheid. En nu wil het dat het Amerikaanse ministerie van Transport namens het bedrijf onderhandelt, of dat KLM slots afstaat om service mogelijk te maken.
JetBlue had eerst de verbeurd verklaarde van Aeroflot willen overnemen, In plaats van die slots toe te kennen, zegt JetBlue echter dat de Nederlandse regering ervoor heeft gekozen om de slots buiten gebruik te stellen.
Een tweede verzoek kwam toen JetBlue een partner vond van wie het slots kon verwerven. Opnieuw wezen de toezichthouders het verzoek van JetBlue echter af. In dit scenario eisten regelgevers dat JetBlue en de andere luchtvaartmaatschappij 'gezamenlijke operaties' aangaan, zoals een joint venture, om de overdracht goed te keuren. ANCL, de toezichthouder in kwestie, verklaarde dat een codeshare-overeenkomst voor de vlucht niet voldoende zou zijn om aan de vereisten voor gezamenlijke operaties te voldoen. JetBlue heeft ook toegang aangevraagd tot de slots die onlangs zijn vrijgekomen door de ineenstorting van Flybe. Dat verzoek, net als bij de anderen, werd afgewezen.
JetBlue somt zijn klacht op: De Nederlandse regering voert een capaciteitsverminderingsplan uit dat geen mogelijkheid biedt voor een nieuwe toetreder zoals JetBlue om vanaf Schiphol te starten. Hoewel zowel de WASG als de EU-slotverordening bepalen dat 50% van de slotpool specifiek voor nieuwe toetreders moet worden gereserveerd, is dit een illusie wanneer, zoals hier, de slotcoördinator en de betrokken buitenlandse (NL) regering zich hebben verbonden tot een beleid om slots buiten gebruik te stellen die anders zouden worden teruggebracht naar de pool, terwijl tegelijkertijd het niveau van operaties op de luchthaven drastisch wordt verlaagd.
Waar de klacht ZEER interessant wordt, is de gezochte remedie: Als de Nederlandse autoriteiten JetBlue niet de slots vwillen verlenen (zoals de slots die onlangs beschikbaar zijn gekomen doordat Aeroflot en FlyBe de service op de luchthaven hebben stopgezet) die JetBlue nodig heeft om toegang te krijgen tot Schiphol en de Amerikaans-Nederlandse markt te betreden, moet het ministerie van KLM verlangen dat zij dergelijke slots (ten minste twee slotparen) aan JetBlue beschikbaar stellen
In wezen merkt JetBlue op dat KLM partij is bij de trans-Atlantische joint venture Blue Skies, waaronder Delta Air Lines , Air France en Virgin Atlantic . Die groep controleert meer dan 60% van de slots op Schiphol en 85% van de non-stopmarkt tussen de VS en Nederland. Het belangrijkste is dat JetBlue stelt dat “het slotsysteem op Schiphol, inclusief de willekeurige interpretaties en beslissingen van ACNL, een barrière vormt voor nieuwe toetreding door JetBlue, waardoor de Blue Skies Alliance op oneerlijke wijze het monopoly heeft.
bron: https://paxex.aero
12-02
Marokko: Ryanair onthult plannen voor luchthaven Beni Mellal
Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft de lancering aangekondigd van een nieuwe verbinding met de luchthaven van Beni Mellal.
De versterking van de vluchten van Ryanair werd besproken tijdens een vergadering op de wilaya van de regio tussen de lokale autoriteiten en verantwoordelijken van de luchtvaartmaatschappij. Tijdens deze vergadering hield de Wali van de regio Béni Mellal-Khenifra, Khatib El Hebil, een presentatie over het toeristische potentieel en de infrastructuur die de regio bezit en die het tot een geliefde bestemmingen bij toeristen maakt.
Volgens de Wali "zijn de aanwezigheid van een belangrijke Marokkaanse gemeenschap in het buitenland en de strategische locatie van de luchthaven van Beni Mellal (...) sterke punten om de luchtvaart aan te moedigen, met als voorwaarde dat aantrekkelijke en concurrerende prijzen worden aangeboden", aldus Le Matin.
De verantwoordelijke van Ryanair gaf aan dat het management een reeks ontmoetingen wil voeren met de actoren in de regio om alle mogelijkheden te evalueren. Hij kondigde aan dat het bedrijf beoogt om vanaf oktober volgend jaar vluchten naar en van de luchthaven van Beni Mellal te verzorgen.
bron: www.bladna.nl
11-02
Klanten Condor kunnen betalen met PayPal
Vanaf nu kunnen gasten hun Condor-vlucht met één klik rechtstreeks met PayPal betalen, zo kondigde de Duitse vakantieluchtvaartmaatschappij aan.
De nieuwe betaalmethode vormt een aanvulling op het aanbod om de vluchtrekening te betalen met een debetkaart, creditcard of bankoverschrijving. De beschikbaarheid van de afzonderlijke betalingsmogelijkheden kan per land verschillen.
De nieuwe samenwerking met een van de toonaangevende digitale betalingsdiensten opent nieuwe betalingsmogelijkheden voor klanten. Voorlopig is de betaalmethode alleen beschikbaar voor het oorspronkelijke boekingsproces van de vlucht en de bijbehorende speciale services via de Condor-website of de Condor-app. Reizen met Condor kan geboekt worden bij touroperators en reisbureaus, vliegtickets zijn zoals gebruikelijk verkrijgbaar op www.condor.com en per telefoon.
06-02
easyJet: FNV ligt dwars: ondanks nieuw akkoord, kans op staking
Als het aan vakbond FNV ligt, gaat ook een nieuw principeakkoord voor een betere cao voor het Nederlandse cabinepersoneel van Easyjet de vuilnisbak in. De bond zegt dat het nieuwe akkoord nauwelijks beter is dan een vorig voorstel van de Britse prijsvechter en is boos dat FNV niet mee mag onderhandelen. Easyjet wil alleen zakendoen met cabinebond VNC. Als Easyjet niet ingaat op de eisen van FNV, wordt er mogelijk tijdens de meivakantie op Schiphol door stewards en stewardessen van Easyjet gestaakt.
De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) maakte het principeakkoord met Easyjet vandaag bekend. Volgens VNC is de bond erin geslaagd om een sterk verbeterde loonsverhoging binnen te slepen: in totaal 13.5 procent voor 2023 en 2024, en afhankelijk van de inflatie, tot 5 procent erbij in 2025.
Wat betreft FNV luchtvaart is dit principeakkoord een sigaar uit eigen doos. De prijsvechter zou nog steeds beknibbelen op extra vergoedingen en de pensioenpremie voor het personeel.
Niets in te brengen
FNV-bestuurder Stijn Jansen laat NH Nieuws weten leden die ook nog lid zijn van VNC op te roepen tegen het akkoord te stemmen. FNV heeft verder niets in te brengen, omdat Easyjet de vakbond niet als onderhandelaar erkent. De leden van VNC hebben het vorige principeakkoord met een overgrote meerderheid afgewezen.
Easyjet heeft volgens FNV zo'n 250 Nederlandse stewards en stewardessen op Schiphol in dienst. Van hen zijn er 100 lid van FNV. Zij hebben unaniem ingestemd met acties op Schiphol, als hun werkgever niet alsnog met FNV om tafel gaat.
Lees verder op NHNIEUWS
Fly One Armenia naar Yerevan vanaf Düsseldorf
Fly One Armenia is van plan om in het zomervluchtschema van 2023 haar eerste Duitse route te starten. Vanaf half mei 2023 vliegen Airbus A320's twee keer per week tussen Yerevan en Düsseldorf.
De eerste vlucht is aangekondigd voor 18 mei 2023. De nieuwe route zal op donderdag en zondag worden bediend met Airbus A320. Dit traject is voorlopig beperkt tot 28 september 2023, al is bij succes een vervolg denkbaar.
bron: aviation.direct
04-02
Schiphol dreigt met schrappen vluchten vanwege tekort aan bagageafhandelaars
De afhandelbedrijven op Schiphol komen honderden medewerkers tekort. Schiphol vreest dat daardoor de komende maanden opnieuw minder vluchten kunnen worden uitgevoerd dan gepland. De directie van de luchthaven grijpt daarom in.
De luchthaven heeft de betrokken bedrijven een ultimatum gesteld. Het probleem moet binnen een paar weken worden opgelost. Anders zal het aantal toegestane vluchten opnieuw moeten krimpen in aanloop naar de drukke mei- en zomervakantie van 2023.
‘We hijsen de rode vlag’, zegt crisismanager Ruud Sondag van Schiphol Group vrijdag in een toelichting tegenover het FD. ‘We gaan interveniëren want het gaat niet goed. We hebben met iedereen gesproken over een oplossing van dit personeelstekort en niets helpt.’
Sondag heeft de afhandelbedrijven recent een aanbod gedaan om de afspraken uit de driejarige cao versneld uit te voeren. Dan krijgen de werknemers dit jaar al meer loon, waardoor de kans op vertrek naar elders zou afnemen. Maar de luchtvaartmaatschappijen en afhandelbedrijven werden het niet eens over wie moet opdraaien voor de extra loonkosten.
De luchthaven heeft tevens aangeboden een (achtergestelde) lening van €10 mln te geven om de verwachte extra loonkosten van €20 mln per jaar te dekken. Maar dat aanbod is door de sector terzijde geschoven.
Volgens Schiphol is er een patstelling ontstaan. De luchtvaartmaatschappijen willen niet meer betalen dan in meerjarige contracten is vastgelegd. De afhandelbedrijven zijn niet bereid meer loon te gaan betalen, omdat de marges in deze sector zeer krap zijn.
Door lage lonen en matige arbeidsomstandigheden is er een structureel tekort van 300 tot 500 medewerkers. De vrees bestaat dat de komende maanden meer personeel zal vertrekken. ‘Het pakket arbeidsvoorwaarden voor deze mensen is gewoon niet aantrekkelijk genoeg’, zegt Sondag. ‘Een beveiliger op Schiphol verdient tegenwoordig zeventien euro per uur, een afhandelaar maar twaalf euro. Dat verschil is veel te groot.’
Schiphol heeft zelf berekend dat het optrekken van de lonen van afhandelaars geen grote kosten voor de consument met zich meebrengt. ‘Dat gaat de reiziger minder dan één euro per ticket kosten. Dat is toch goed te doen’, meent hij.
Lees verder op Clubs
Vier nieuwe Ryanair routes vanaf Weeze
Ryanair heeft vandaag zestien nieuwe routes aangekondigd, waarvan vier vanaf Weeze Airport.
Naar Spanje wordt er op 26 maart gestart met een route naar Castellon. Deze luchthaven ligt halverwege Barcelona en Valencia. Een nog onontdekte strandregio. Vanaf 2 juni wordt er vanaf Weeze ook op Sevilla gevlogen. Beide routes krijgen twee vluchten per week.
Vanaf 28 maart starten er ook vluchten vanaf Weeze naar Kopenhagen. Ook hier twee vluchten per week.
Vanaf 26 maart start Ryanair met drie vluchten per week tussen Weeze en Kopenhagen
bron: twitteraccount: @SeanM1997
02-02
Ultimatum aan directie easyJet - Mogelijk acties meivakantie
FNV heeft namens leden bij easyJet een ultimatum gestuurd aan de directie van de vliegtuigmaatschappij. easyJet weigert met FNV in gesprek te gaan, ondanks dat veertig procent van het cabinepersoneel zich bij de vakbond heeft aangesloten.
De leden hebben zich afgelopen maanden aangesloten bij FNV Luchtvaart met een duidelijke wens: vertegenwoordiging door de FNV bij de cao-onderhandelingen en een goede cao. Desondanks weigert easyJet tot op heden om FNV Luchtvaart uit te nodigen voor de onderhandelingen.
In de tussentijd heeft de directie geprobeerd om met een andere vakbond, de VNC, tot een akkoord te komen. Ondanks een loonsverhoging van 7,5%, zouden de basislonen van veel cabinemedewerkers onder het minimumloon komen te liggen. Stijn Jansen, bestuurder FNV Luchtvaart: ‘Gelukkig was 85% van de VNC-leden zo wijs om dit resultaat af te wijzen.’
Voor de FNV-leden is de maat nu vol. Mocht easyJet na afloop van het ultimatum op donderdag 16 februari om 12.00 uur nog steeds weigeren om in gesprek te gaan, dan komen er acties. ‘Wij zullen stap voor stap de acties opbouwen, zolang easyJet niet tegemoetkomt aan onze eisen. En daarbij schuwen we ook niet om in de meivakantie het werk neer te leggen’, aldus Jansen.
Naast een plek aan de onderhandelingstafel eist FNV namens de leden een cao met onder meer een basisloon dat start vanaf 14 euro per uur en een automatische prijscompensatie.
bron: www.fnv.nl
31-01
Flyr stort in, slechts 19 maanden na haar eerste vlucht
Het bestuur van de Noorse luchtvaartmaatschappij Flyr heeft aangekondigd dat het op de ochtend van 1 februari het faillissement zal aanvragen. In een beursbericht staat dat het bestuur unaniem heeft besloten dat er “geen realistische kans meer is om tot een oplossing te komen voor de liquiditeitssituatie op korte termijn. ”
Alle toekomstige Flyr-vluchten zijn geannuleerd en worden niet verplaatst. Flyr concurreerde voornamelijk met SAS en Norwegian op binnenlandse routes met veel verkeer binnen Noorwegen en op recreatieve routes naar Europa.
Flyr liet de Oslo Stock Exchange op de ochtend van 30 januari weten dat het bedrijf zijn financieringsplan niet had uitgevoerd. Bazen van luchtvaartmaatschappijen zeiden dat "marktomstandigheden en aanhoudende onzekerheid met betrekking tot vliegreizen en inkomsten tot 2023" potentiële investeerders afschrikken. Slechts 36 uur later besloot het bestuur dat er geen basis meer was om de luchtvaartmaatschappij voort te zetten. “
Veel dank aan iedereen die ervoor heeft gekozen om de afgelopen anderhalf jaar met ons te vliegen. We zullen jullie allemaal uit de grond van ons hart missen en bieden onze oprechte excuses aan aan iedereen die getroffen is door het feit dat we nu naar binnen moeten om te landen”, aldus een verklaring op de website van de luchtvaartmaatschappij.
Bron: www.forbes.com
Verzamelbak routenieuws
TUI fly België
TUIfly Belgium voegt twee nieuwe routes toe vanaf Brussels Airport (Al Hoceima en Rabat) voor de zomer van 2023.
-Vanaf 6 april 2023 1 wekelijkse vlucht naar Al Hoceima (2 vluchten vanaf 24 april 2023) met B737-700/800
-Vanaf 4 april 2023 1 wekelijkse vlucht naar Rabat (2 vluchten vanaf 22 april 2023) met B737-700/A320.
Ryanair
Ryanair hervat na vier jaar haar activiteiten op Warschau – Chopin voor het zomerseizoen 2023 met vijf routes naar Spanje, Oostenrijk, België en Cyprus. Vanaf 27 maart vliegt Ryanair vanaf Chopin Airport drie keer per week naar Charleroi. Ryanair blijft ook vliegen vanaf het kleinere Warschau Modlin airport naar Charleroi
Play
Het IJslandse Play voegt extra routes toe vanaf Keflavik/Reykjavik voor haar zomervluchtschema van 2023. Play is o.a. van plan om vanaf 8 juni 2023 op dinsdag, donderdag en zaterdag tussen Düsseldorf en Keflavik te vliegen.
Play vliegt al vanaf Brussel op IJsland. De vluchten naar Schiphol, stopten in 2021 en keren net als in 2022 niet terug in de dienstregeling.
Play gaat vanaf 22 juni dagelijks vliegen vanaf Kevlavik op Hamilton, vlakbij Toronto. Vanaf Brussel en Dusseldorp kan je een gegarandeerde overstap boeken.
Wizz Air
Wizz start op 29 april met tweewekelijkse route van Dortmund naar Jerevan in Armenië.
Wizzair is op 30 januari gestopt met haar vluchten tussen Charleroi en Bacau in Roemenië. Ook sneuvelt op 18 februari de route tussen Keulen en Cluj.
Corendon
Vanaf 3 mei 2023 is Corendon Europe van plan om twee keer per week met te vliegen tussen Düsseldorf en het Kos. De nieuwe route is in eerste instantie beperkt tot de zomerperiode van 2023.
Corendon en Corendon Europe hebben veel routes geannuleerd vanuit Nederland, België en Duitsland.
Pegasus
Vanaf 14 juni vliegt het Turkse Pegasus met een wekelijkse hoogzomer vlucht van Keulen naar Elazig.
Eurowings
Eurowings stopt ook met de zomerdienstregeling met de non-stopverbinding tussen Linz en Düsseldorf
Niet vanuit onze regio, wel interresant
Jazeera Airways
Jazeera airways een low coster uit Koeweit gaat vliegen vanaf München naar Koeweit-stad. Vanaf 13 juni vliegt Jazeera drie keer per week op deze route. Eventueel kan je ook vanaf Tirana met Jazeera Airways op Koeweit vliegen
België: Ryanair doet voorstel aan vakbonden, vrijdag overleg
De directie van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft een voorstel voorgelegd aan de Belgische vakbonden. Vrijdag zitten ze om de tafel om het te bespreken.
Het Belgische Ryanair-personeel staakte tijdens de kerstvakantie twee weekends op rij. De vakbonden zijn misnoegd over de houding van de Ierse budgetvlieger, die volgens hen nog altijd weigert om de Belgische wetgeving te respecteren en het wettelijke minimumloon te betalen. Daarna kwamen ze met een ultimatum: de directie kreeg tot eind deze maand de tijd om met een bevredigend voorstel te komen, anders zou het personeel het werk twee dagen per maand neerleggen tot er een oplossing is.
Dat voorstel is er nu op de valreep gekomen, bevestigt Hans Elsen van ACV Puls dinsdagochtend. Over de inhoud van de tekst wil hij voorlopig niets kwijt. “Vrijdag zitten we nogmaals samen”, aldus Elsen. Pas dan zal blijken of het voorstel tot een akkoord zal leiden, dat de vakbonden dan aan het personeel zullen voorleggen. De eerste signalen lijken alvast positief: “Het is het eerste voorstel van Ryanair waarover gepraat kan worden”, luidt het.
Een mogelijke staking bij het Belgische Ryanair-personeel dit weekend is zo alvast afgewend. “Of de stakingen definitief van de baan zijn, hangt af van de vergadering van vrijdag”, benadrukt Elsen.
bron: www.hbvl.be
30-01
Noors Flyr weer in financiele problemen
Flyr (dat in onze regio vanaf Brussel vliegt heeft weer liqueidatie problemen. De verlieslatende Noorse maatschappij zei maandag dat het er niet in was geslaagd het benodigde geld op te halen bij aandeelhouders en andere potentiële investeerders, waardoor het in een "kritieke kortetermijnliquiditeitssituatie" terechtkwam.
De aandelenkoers van Flyr, al verzwakt door de financiële problemen van de budgetmaatschappij, daalde in de vroege handel met 78% tot een historisch dieptepunt.
Terwijl het bestuur doorgaat met het onderzoeken van "haalbare alternatieven" om de voortzetting van de activiteiten veilig te stellen, zouden de mogelijke oplossingen de resterende waarde van de bestaande aandeelhouders kunnen wegvagen, zei de luchtvaartmaatschappij in een verklaring.
Flyr zei in november dat het inzamelen van geld van vitaal belang was voor het bedrijf om het winterseizoen te overleven en zich voor te bereiden op een opstart in de lente en zomer van 2023, maar het kon op dat moment slechts ongeveer de helft van het benodigde geld ophalen.
bron: www.reuters.com
50% stiller: easyJet met 2 extra toestellen op basis schiphol
Zes van de negen easyJet toestellen op Schiphol zullen deze zomer Airbus A320NEOs zijn, vergeleken met vier vorig jaar. easyJet wordt hiermee de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven met relatief gezien de meeste nieuwe generatie toestellen. De NEOs zijn de nieuwste generatie toestellen en gebruiken 15% minder brandstof en stoten 15% minder CO₂ uit dan de eerdere generatie. Daarnaast zijn ze meer dan 50% stiller bij het opstijgen en landen.”
Lees het hele artikel op Travelution
29-01
easyJet gaat het aanbod stoelen naar Marokko verdubbelen
Het Marokkaanse Toerismebureau ONMT heeft daarvoor een vijfjarige overeenkomst gesloten met de Britse prijsvechter die de komende vijf jaar het vliegaanbod naar Marokko zal verdubbelen van 800.000 naar 1.600.000 stoelen.
Het gaat om vluchten tussen Marokko en Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië, Portugal en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf vliegt in Marokko al op de bestemmingen Marrakech, Agadir, Essaouira en Tanger en gaat als onderdeel van de nieuwe deal ook vliegen op Rabat, Fez en Ouarzazate.
ONMT-directeur Adel El Fakir spreekt van een "historische" overeenkomst. Europa is Marokko's belangrijkste bron van toeristen en de nieuwe overeenkomst verstrekt het toerismeoffensief van het Noord-Afrikaanse land.
"Ik ben zeer verheugd dat we onze officiële toezegging hebben ondertekend om de komende vijf jaar samen te werken met het Marokkaanse Nationale Bureau voor Toerisme.", zei easyJet-CEO Johan Lundgren.
Het bedrijf gaat het aanbod vanaf het komend zomerseizoen uitbreiden en zal in samenwerking met ONMT een grote marketingcampagne op poten zetten. "We blijven ons inzetten voor onze voortdurende samenwerking met het Marokkaanse nationale bureau voor toerisme en kijken ernaar uit om nu en in de komende jaren samen te werken om Marokko als reisbestemming te promoten", aldus Lundgren.
bron: https://yasmina.marokko.nl
Air Arabia start route vanaf Weeze naar Fez
Na er in het verleden er al te zijn neergestreken in verband met Corona gedoe, start Air Arabia nu vvorzichtig met een route tussen Weeze en Fez in Marokko. Ik neem aan dat de Nederlandse vliegtaks een rol speelt bij deze keuze.
Vanaf begin maart starten ze met 1 vlucht per week en in het vakantieseizoen 2 keer.
Ryanair is al actief op deze route.
Flybe failliet, vluchten vanaf o.a. Schiphol gecanceld
De Britse luchtvaartmaatschappij Flybe, die vanaf Schiphol naar een aantal bestemmingen in Engeland en Noord-Ierland vliegt, is zaterdag failliet verklaard. Alle vluchten, waaronder die vanaf Schiphol, zijn geannuleerd.
De Britse luchtvaartautoriteiten roepen passagiers van Flybe op niet meer naar de luchthaven te komen. De maatschappij laat weten dat de geschrapte vluchten niet worden verplaatst en dat de maatschappij niet in staat is passagiers om te boeken. Door het faillissement worden circa 80.000 reizigers gedupeerd. Er zijn inmiddels twee curatoren benoemd.
Flybe zou zaterdag- en zondagmiddag nog vanaf Schiphol naar East Midlands, Belfast en Birmingham vliegen. Die vluchten zijn geannuleerd. Ook de vluchten naar Londen Heathrow die zondagochtend- en avond uitgevoerd hadden moeten worden, zijn afgeblazen.
“We hebben ook gezien dat Flybe haar vluchten heeft geannuleerd,” zegt een woordvoerder van Schiphol. “Ze hebben hun reizigers geïnformeerd niet naar de luchthaven te komen. We zien dat daar goed gehoor aan wordt gegeven.” Mochten passagiers toch naar Schiphol komen, dan kunnen ze zich volgens Schiphol melden bij de afhandelaar van Flybe, Aviapartner.
Inmiddels bieden British Airways, Ryanair en Easyjet reizigers van Flybe tegen bijbetaling alternatieve vluchten aan.
bron:www.parool.nl
18-01
easyJet weer naar Londen Southend vanaf Amsterdam
easyJet wil vanaf 24 mei 2023 weer gaan vliegen naar Londen Southend. Deze route was geschrapt tijdens de uitbraak van Covid-19. Dit is een van de zes luchthavens rondom Londen die momenteel geen route vanaf Amsterdam had
De luchtvaartmaatschappij gaat in de periode tussen mei en oktober vier keer per week vliegen op deze route. In sommige periodes is dit beperkt tot twee vluchten per week.
bron: https://insideflyer.nl
14-01
Ryanair schrapt deze zomer toch 4 routes vanaf Brussels Airport
Ryanair komt terug op haar plannen om haar basis op Brussels Airport deze zomer te heropenen. De maatschappij had al geruimde tijd 16 bestemmingen in de verkoop vanaf Brussels Airport, maar schrapt nu opnieuw vier routes en er zullen ook minder frequenties dan oorspronkelijk gepland worden gevlogen.
Hoewel Ryanair al geruime tijd vluchten verkoopt voor 16 bestemmingen vanaf Brussels Airport deze zomer, en dat trouwens nog steeds doet, zegt de maatschappij nu in een persbericht haar plannen te wijzigen. De heropening van de basis komt er niet en alle vluchten die reeds gepland en verkocht zijn naar Alicante, Amman, Lissabon en Milaan worden geannuleerd.
Dat de heropening van de basis er dan toch uiteindelijk niet komt wijt Ryanair aan de stijging van de tarieven van de luchthaven. Daardoor wordt vliegen vanop Brussels Airport 11 procent duurder zo zegt Ryanair. De maatschappij blijft wel actief op Brussels Airport, alleen niet met in Brussel gebaseerde vliegtuigen en personeel. Het huidig aanbod van 12 bestemmingen blijft dus wel behouden.
bron: www.flightlevel.be
13-01
EasyJet Nederland: leden vakbond wijzen CAO voorstel af
De leden van de 'Vereniging Nederlands Cabinepersoneel' hebben met grote meerderheid (85%) het voorstel van easyJet voor een nieuwe CAO afgewezen. De vakbond (VNC) en easyjet gaan opnieuw onderhandelen.
Gaat het cabinepersoneel van easyJet in Nederland binnenkort staken?
Lees het origine artikel op de website van de VNC
Easyjet toch niet naar La Coruna vanaf Amsterdam
Verleden jaar maakte de provinciale overheid van het Noord Spaanse Galicië bekent dat het 3 easyJet routes zou sponsoren vanaf La Coruna. De routes naar Geneva en Milaan gaan eind maart van start. De route naar Amsterdam wordt in verband met het niet verkrijgbaar zijn van slots op Schiphol, voorlopig niet opgestart
Lees in het Spaans: https://cadenaser.com
11-01
Corendon hervat route van Amsterdam naar Gazipasa bij Alanya
Vakantiegangers die deze zomer naar het Turkse Alanya op vakantie gaan, kunnen vanaf 23 april rechtstreeks vanaf Amsterdam vliegen naar de nabijgelegen luchthaven Gazipasa. Het vliegveld ligt op 45 minuten van de populaire badplaats. Drie keer per week - op dinsdag, donderdag en zondag - vliegt Corendon Dutch Airlines er vanaf Amsterdam rechtstreeks naar toe.
Ryanair sluit definitief basis op Brussel Internationaal
Ryanair kwam naar Zaventem om Brussels Airlines pijn te doen, maar dat is niet gelukt. De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair sluit haar basis op Brussels Airport definitief. Het bedrijf had eerder al zijn toestellen voor het huidige winterseizoen in Zaventem weggehaald uit woede over de 'idiote vliegtaks'.
De lowcostmaatschappij Ryanair haalt definitief haar twee op Brussels Airport gestationeerde toestellen weg. De directie van Ryanair lichtte daarover woensdag de vakbonden in. Door de sluiting dreigen 59 mensen hun baan te verliezen. 'Ryanair kwam naar Zaventem om Brussels Airlines pijn te doen, maar dat is duidelijk niet gelukt', zegt Hans Elsen, de secretaris van de christelijke vakbond ACV Puls.
Ryanair haalde zijn twee vliegtuigen die op Zaventem gestationeerd waren begin september al weg voor de winterdienstregeling. Die beslissing was een gevolg van de 'stijgende kosten op Brussels Airport en de idiote en discriminerende ecotaks die de Belgische overheid in april heeft ingevoerd', zei CEO Michael O'Leary toen.
De klaagzang van de Ryanair-CEO viel echter op een koude steen bij Brussels Airport. 'O'Leary wist waaraan hij begon toen hij naar hier kwam', zei Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, in september.
Ryanair heeft de voorbije twee jaar zijn vaste aanwezigheid op Brussels Airport al stelselmatig afgebouwd. Anderhalf jaar geleden had de maatschappij in Zaventem nog vier toestellen en ongeveer 150 werknemers.
Lees verder op Clubs
ABN Amro: ‘vliegticket duurder door milieumaatregelen’
Nu de Europese Unie (EU) het eens is geworden over de verscherping van het EU Emissions Trading System (EU ETS) moet de luchtvaart meer betalen voor de uitstoot van CO₂. In combinatie met de verhoogde accijns op vliegtickets, kan de prijs van een retour Schiphol-Barcelona zomaar 47 euro duurder worden.
Het emissiehandelssysteem EU ETS bestaat sinds 2005 en bepaalt het maximumaantal uitstootrechten van een aantal broeikasgassen voor de sectoren zoals de industrie, energieproductie en de luchtvaart. Elk jaar wordt een klein deel van deze rechten gratis weggegeven terwijl het merendeel wordt geveild. Vervolgens kunnen bedrijven deze rechten gebruiken of verkopen aan andere bedrijven. Door aan uitstoot een prijs toe te kennen krijgen bedrijven een financiële prikkel om de uitstoot te verkleinen zodra de rechten duurder worden dan besparende maatregelen.
Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben op 6 december een akkoord bereikt om de luchtvaartsector ‘Fit for 55’ te helpen maken. Dit doen ze door wettelijk vast te leggen dat de netto-uitstoot van broeikasgassen van de sector tegen 2030 met ten minste 55 procent verminderd moet zijn. Door de verscherpte regels worden de gratis emissierechten voor de luchtvaartsector tussen nu en 2026 geleidelijk afgeschaft. In 2024 worden 25 procent minder gratis uitstootrechten weggegeven, het jaar daarop nog eens 50 procent en in 2026 zijn deze rechten alleen nog beschikbaar via een veiling.
Hoewel de hoeveelheid uitstootrechten op zich niet afneemt door het wegnemen van de gratis rechten, is in het nieuwe akkoord ook afgesproken dat het totale aantal uitstootrechten met 4,3 procent per jaar moet afnemen tot en met 2027 en met 4,4 procent daarna tot 2030. Dit was in het oude systeem 2,2 procent per jaar. Het afbouwen van de gratis rechten en beperken van het totaal aantal rechten heeft hoogstwaarschijnlijk tot gevolg dat de koers van deze rechten op het handelssysteem EU ETS stijgt. Hoe hoger de prijzen, hoe rendabeler het voor luchtvaartmaatschappijen wordt om uitstootbesparende maatregelen te nemen. Dit effect wordt versterkt door de luchthavens. Zo betalen vliegtuigen die meer emissie of geluid produceren beduidend meer om te kunnen landen op diverse luchthavens, waaronder Schiphol en Düsseldorf. De oudste en meest vervuilende toestellen mogen op die luchthavens niet eens meer landen.
Naast de aanscherpingen van de EU ETS is de accijns op vliegtickets verhoogd van 7,95 euro naar 26,43 euro vanaf 1 januari 2023. In het regeerakkoord wordt aangegeven dat het de bedoeling is om met de accijnsverhoging groener gedrag in de hand te werken en een gelijker speelveld te creëren tussen auto, bus, trein en vliegtuig.
bron: www.businesstraveller.nl
Wizz Air behaalt de laagste co2 uitstoot per passagier ter wereld
Wizz Air, Europa's snelst groeiende en de meest ecologisch duurzame luchtvaartmaatschappij ter wereld, meldt dat de gemiddelde CO2-uitstoot voor 2022 55,2 gram per passagier/km bedroeg, 15,4% lager in vergelijking met het jaar 2021 en de laagste ooit gemeten door de luchtvaartmaatschappij in één kalenderjaar.
Wizz Air exploiteert de laagste CO2-uitstoot per passagier/km van alle concurrerende luchtvaartmaatschappijen en zet zich in om de CO2-emissie-intensiteit tegen 2030 met 25% verder te verminderen. Een integraal onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van Wizz Air is de vernieuwing van de vloot. De luchtvaartmaatschappij heeft continu nieuwe Airbus A321neo-vliegtuigen aan haar vloot toegevoegd en oudere vliegtuigen vervangen, met 34 Airbus A321neo's toegevoegd aan de vloot in 2022.
Het aandeel van nieuwe "neo" -technologie vliegtuigen binnen de vloot van Wizz Air zal naar verwachting de 50% overschrijden tegen de einde van het lopende boekjaar. Momenteel exploiteert de luchtvaartmaatschappij een vloot van 177 Airbus-vliegtuigen met een gemiddelde leeftijd van 4,6 jaar, wat ver onder de gemiddelde leeftijd van de vloot van haar belangrijkste concurrenten van ongeveer 10 jaar ligt. 2022,
De nieuwe Airbus A321neo bevat de nieuwste technologieën in de luchtvaart en biedt aanzienlijke voordelen voor het milieu, met bijna 50% minder geluidsoverlast, 20% minder brandstofverbruik en 50% minder stikstofoxide-emissies in vergelijking met het vorige model.
Lees verder op Clubs
09-01
Meer reizigers voor Eindhoven Airport, maar minder dan voor corona
Er reisden afgelopen jaar 6,3 miljoen passagiers via Eindhoven Airport. Een enorme toename in vergelijking met coronajaar 2021 toen de luchthaven 2,7 miljoen reizigers ontving. Toch zijn het er nog altijd minder dan in 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis. In dat jaar lag het reizigersaantal op 6,7 miljoen. Dat blijkt uit cijfers die de luchthaven maandag naar buiten bracht.
Afgelopen jaar kwam Eindhoven Airport vooral in het nieuws door lange rijen die ontstonden door onder meer een tekort aan security-personeel. Terugkijkend noemt de luchthaven het dan ook 'een uitdaging' reizigers de service te bieden die zij mogen verwachten. Eindhoven Airport zegt dat het personeelstekort vooral in het voorjaar en de zomer van vorig jaar tot problemen leidde.
Naar eigen zeggen zijn sindsdien een aantal veranderingen doorgevoerd. Zo kregen reizigers van wie hun vlucht als eerste vertrok bijvoorbeeld voorrang bij de veiligheidscontrole. Toch ontstonden er ook later in het jaar nog problemen. Zo waarschuwde vakbond FNV in december nog voor chaos op de luchthaven.
Op haar website geeft de luchthaven aan dat het ook nu nog druk kan zijn. Ze vraagt reizigers daarom 'wat extra geduld te hebben' en 2,5 uur voor vertrek aanwezig te zijn.
bron: www.omroepbrabant.nl
08-01
Charleroi: Personeel geeft Ryanair-directie ultimatum, anders 2 weekenden staken per maand (UPDATE)
De directie van Ryanair krijgt tot eind januari de tijd om met een bevredigend voorstel te komen om de sociale onrust bij de luchtvaartmaatschappij op te lossen. Dat heeft het personeel beslist tijdens een algemene vergadering in Charleroi. Tot die tijd worden de stakingen opgeschort, maar als een oplossing uitblijft wil het personeel daarna twee weekenden per maand het werk neerleggen.
Het Belgische Ryanair-personeel staakt dit weekend al voor het tweede weekend op rij. De in België gestationeerde stewards en stewardessen van Ryanair leggen het werk neer omdat de directie van de Ierse budgetvlieger weigert om het wettelijke minimumloon in ons land te betalen.
Tijdens een algemene vergadering zaterdag in Charleroi heeft het personeel beslist om de stakingen op te schorten tot eind januari. De directie heeft tot dan de tijd om met een voorstel te komen, zegt de secretaris van de christelijke vakbond Didier Lebbe. Lukt dat niet, dan zal het personeel twee weekenden per maand staken tot er wel een oplossing is.
Volgens Lebbe namen zaterdag zowat 200 personeelsleden deel aan de vergadering. Het personeel "is zeer vastberaden en is bereid om zich harder op te stellen als dat nodig is", klinkt het.
bron: www.vrt.be
06-01
Charleroi: Ryanair schrapt dit weekend 152 vluchten
Ryanair annuleert deze zaterdag en zondag 152 vluchten van en naar het Belgische vliegveld van Charleroi vanwege een staking. Personeel van de Ierse budgetmaatschappij staakt voor het tweede weekend op rij voor een beter loon. Vluchten van en naar Brussel en Nederlandse luchthavens hebben geen last van de staking.
Volgens vakbond CNE blijven alle vliegtuigen van Ryanair op Charleroi aan de grond. Daardoor kunnen 76 vertrekkende en 76 binnenkomende vluchten niet doorgaan. Stewards en stewardessen van Ryanair in België staken omdat zij het wettelijke minimumloon in België betaald willen krijgen.
bron: www.msn.com
Staking cabinepersoneel Ryanair Spanje eindigt (voorlopig op) 7 januari
Het cabinepersoneel van Ryanair in Spanje heeft uitgesloten dat de staking wordt verlengd. Dit heeft USO, een van de oproepende vakbonden, bevestigd.
De staking, waartoe de vakbonden USO en Sitcpla hadden opgeroepen, begon relatief krachtig. Elke stakingsdag waren er talrijke vertragingen en in een aantal gevallen werden vluchten geannuleerd. Na verloop van tijd was de impact van de activiteiten op Ryanair al bijna tot nul gereduceerd.
Volgens de vakbonden heeft Ryanair ‘niet de minste poging gedaan om hen de hand te reiken’. De luchtvaartmaatschappij verklaarde in het openbaar zelfs dat zij weigert een dialoog aan te gaan met de door de bemanningsleden gekozen vertegenwoordigers.
Bovendien heeft de arbeidsinspectie volgens de vakbonden een rapport uitgebracht waarin is vastgesteld dat Ryanair het stakingsrecht van zijn cabinepersoneel heeft geschonden en stakende werknemers heeft vervangen door anderen die geen verband hielden met de werkplekken, nadat zij klachten had ontvangen van de vakbond USO.
Onlangs heeft de CEO van Ryanair, Eddie Wilson, de stakingen die het cabinepersoneel van de Ierse luchtvaartmaatschappij in Spanje al maanden voert, afgedaan als ‘absoluut onnodig’.
‘Ze plannen stakingen midden in de onderhandelingen. De belangrijkste functie van een vakbond is het verbeteren van de omstandigheden van haar leden. Deze relatie is de afgelopen vier jaar disfunctioneel geweest,’ voegde hij eraan toe.
bron: inspanje.nl
04-01
Top 20 'veiligste' low cost carriers voor 2023
De AirlineRatings top 20 van veiligste goedkope luchtvaartmaatschappijen voor 2022 zijn, in alfabetische volgorde; Air Arabia, AirAsia Group, Allegiant, Air Baltic, easyjet, FlyDubai, Frontier, Jetstar Group, Jetblue, Indigo, Ryanair, Scoot, Southwest, Spicejet, Spirit, Vueling, Vietjet, Volaris, Westjet en Wizz.
Factoren die worden gebruikt om de top 20 van veiligste low-cost luchtvaartmaatschappijen te bepalen, zijn onder meer; incidentrecords van de afgelopen twee jaar, crashrecords van de afgelopen vijf jaar, resultaten van audits uitgevoerd door het bestuursorgaan van de luchtvaart, de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO), EU-verbodenlijsten en leeftijd van de vloot.
bron: www.airlineratings.com